ארה"ב מנסה לעצור את ענקיות הטק עם גל חקיקה חדש. מה יקרה למניות?
זה לא סוד שענקיות הטק מעמק הסיליקון, שפעם נחשבו למחוללות החדשנות הגדולים בעולם, הפכו עם הבשלתן לתאגידים חזקים, אולי חזקים מדי, שמשתמשים בכוח ובממון הרב שצברו כדי למנוע תחרות. פייסבוק FACEBOOK (FB) לדוגמה של מארק צוקרברג, קנתה את אינסטגרם ואת וואטסאפ, בדיוק ממניעים אלה. יתר על כן, פורסם השנה כי צוקרברג היה אחד הכוחות המניעים ששכנעו את הנשיא הקודם דונלד טראמפ להגביל את הרשת הפופולארית טיקטוק בארה"ב, מחשש לאובדן קהלי יעד צעירים שנוהרים לכל התחליפים שבהם הוריהם אינם נמצאים. גם גוגל GOOGLE (GOOG), שיחד עם פייסבוק נחשבת לדואופול בסקטור הפרסום המקוון העולמי, לא תוכל יותר לקדם את שירות הסטרימינג יוטיוב הפופולארי על חשבון המתחרות. אמזון AMAZON (AMZN) שמואשמת כי השתמשה בדאטה של עסקים כדי לקדם מבצעים זולים יותר לגולשים, גם לא תוכל להציע את מרכולתה על גבי הפלטפורמה שלה. גם אפל APPLE (AAPL) שמפעילה אמצעים דרקוניים בחנות האפליקציות שלה תצטרך להתגמש ולהתקפל, כשלא תוכל לתעדף אפליקציות שהיא מפתחת.
אז ייתכן שבקרוב, הפרקטיקות הללו של מניעת תחרות יכולות לא רק להפוך להיסטוריה, אלא גם לפרק את הענקיות, כדי לא לפגוע ברווחיות שלהן. זאת לאחר שוועדה בין משרדית קבעה כי ענקיות הטק הן מונופול דה פקטו וקבעה כי צריך למצוא דרך להגבילן.
החקיקה לא מזכירה את הענקיות במפורש - אבל ברור שזו הכוונה
כעת, סדרה של חוקים, שבהם לא מוזכרים שמות החברות, שהונחו על ידי חברי קונגרס משתי המפלגות הגדולות ביום שישי האחרון, באים לעשות בדיוק את זה. אמנם שמותיהן של הענקיות לא מופיעים על גבי החוק, אבל הנוסח שלהם מטרגט רק חברות ששווי השוק שלהן עולה על 600 מיליארד דולר, או שיש להן 50 מיליון משתמשים ביום, או למעלה מ-100,000 עסקים רשומים כלקוחות. כלומר רק ענקיות הטק. החוק האגרסיבי ביותר יאסור על החברות לתעדף את המוצרים שלהן על פני המתחרים או לדחוק מתחרים ויכול להוביל את החברות לפיצול אם לא יעמדו בו.
"מנוע חיפוש לא יוכל לתעדף את שירות הווידאו שיש לו תמריץ לתעדף בתוצאות החיפוש שלו", נכתב בהודעה לעיתונות בהסבר על החוק. "במקרים שכאלה, החוק דורש פלטפורמות דומיננטיות לפזר קווים עסקיים היכן שהפלטפורמה מסוגלת להעדיף את השירותים שלה או לפגוע במתחרות שלה".
- מס על שכר דירה - כל מה שצריך לדעת
- דרישת המיליונים של ח"כ בן גביר מ"עובדה" ומאחת המרואיינות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון לכרגע, המונופולים הטכנולוגיים, שאין עליהם רגולציה, מחזיקים ביותר מדי כוח על הכלכלה", מסר מארק סיסילין – מי שעמד בראש הוועדה של הקונגרס להגבלת כוחן של ענקיות הטק – בהודעה לעיתונות והוסיף כי "החברות נמצאות בפוזיציה ייחודית לבחור מנצחים ומפסידים, להרוס עסקים קטנים, להעלות מחירים לצרכנים ולהפוך אנשים למובטלים. האג'נדה שלנו תיישר את מגרש המשחקים ותוודא שהחברות העשירות והחזקות ביותר, ישחקו על פי אותם הכללים שכל היתר משחקים".
הנציג הרפובליקני הבכיר ביותר שישב בוועדה הבין משרדית וחתום על חלק מהחוקים החדשים מסר בהודעה לעיתונות כי "החברות הללו שמרו על כוח המונופולין בזירות המסחר המקוונות, בשל שימוש במספר מנהגים לא תחרותיים כדי לסרס את התחרות. החקיקה מפרקת את המונופול של הביג טק על מה שהאמריקאים רואים ואומרים אונליין ומייצר מסחר מקוון שמעודד חדשנות ועוזר לעסקים הקטנים עם מגרש משחקים מאוזן יותר".
הטק היה המנוע של וול סטריט, אז מה יקרה עכשיו?
כדאי לציין שכבר למעלה מעשור, המניות של החברות הגדולות ביותר, הידועות כ-FAAMG – או פייסבוק, אמזון, אפל, מיקרוסופט MICROSOFT (MSFT) וגוגל – היו אחראיות על מרבית העליות בשווקים, כאשר יתר הסקטורים דשדשו לאחר המשבר הכלכלי הגדול של 2008. מצב שבו ייאלצו החברות להתפרק, יכול לפגוע במניות הללו וביתר הסקטור, כמו שקרה במשבר הדוט.קום בשנת 2000, לאחר שהבועה שהתנפחה בהייטק פוצצה והביאה לכמעט 3 שנות שפל בבורסה בוול סטריט.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 3.מונופולים חמסנים 13/06/2021 17:59הגב לתגובה זושימוש מיני במידע אישי ללא רשות.בזבוז אנרגיה ניפוח מחירים סינון לא דמוקרטי של מידע.
- 2.לרון 13/06/2021 16:53הגב לתגובה זושסו"ס הקשיבו לי....
- 1.בני 13/06/2021 15:45הגב לתגובה זואו שחברת האם תקבל סכום כסף ענק או שתבצע ספליט של המניות.ועד שהחוקים יעברו ייקח שנתיים.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
