הווריאנט ההודי מרים ראש בסין, אבל היואן החזק מטריד יותר
בעוד ארה"ב הודיעה על העברת 750 אלף חיסונים, במה שנתפס כפרובוקציה מצד הסינים, להנהגה הסינית יש צרות גדולות יותר. אם נאמין למספרים הרשמיים שיצאו מסין מאז תחילת המגפה, אז רק 103 אלף בני אדם חלו בקורונה מאז סוף 2019 ולמעלה מ-4,800 בני אדם מתו. אבל אף אחד לא באמת מאמין. לא רק למספרים, אלא גם לעובדה שלמעבדה הביולגית במחוז ווהאן, שידועה כמי שעורכת ניסויים על זנים של קורונה בין היתר, אין יד בהתפשטות. כי אם הנגיף החל להתפשט במחוז ווהאן בנובמבר 2019 והצעדים הסיניים למיגור המגפה החלו רק באמצע ינואר, אין כמעט סיכוי שנגיף הקורונה הכל כך מדבק ידביק כל כך מעט אנשים, כשבמחוז הזה לבדו יש למעלה מ-11 מיליון בני אדם. בכל מקרה, גם בארגון הבריאות העולמי (WHO) שהגיעו השנה לבדוק את הנושא, נתקלו, פחות או יותר, בחומה סינית בצורה שלא אפשרה למומחי הארגון לחקור כראוי.
בכל מקרה, אנחנו הרבה אחרי 2019 וב-2021, לאחר שהצליחה למגר בצורה מעוררת השתאות את הנגיף בשטחה, סין חווה עלייה מחודשת של חולים מאומתים, כשווריאנט דלתא, שהתגלה בהודו ונחשב למדבק במיוחד, הגיע לעיר גואנגדונג – שבמחוז בעל אותו השם ונחשב למאוכלס ביותר בסין – שבדרום מזרח המדינה בחודש שעבר.
עד כה התגלו 100 מקרים חדשים שהחלו לפני כשבועיים כשאישה מבוגרת בשכונת ליוואן אובחנה לראשונה כנשאית הנגיף. נכון לכרגע המחוז כבר ביצע 16 מיליון בדיקות, אבל הנגיף ממשיך לצוץ בערים שונות. הסינים, שלא ידועים כמי שמשחקים משחקים, כבר הכריזו על עוצרים מלאים בשכונות מסוימות, ביטלו טיסות מהמחוז והעמידו מחסומים במקומות נגועים.
הנגיף המתפשט אפילו הגיע לעיר שנז'ן, היכן שיש את ההאב הטכנולוגי הגדול בסין, בו יושבות חברות כמו טנסנט (TCEHY) וענקית הטכנולוגיה Huawei. אגב, מי שמרוויחות מהמצב הן חברות הרכב האוטונומיות, שמשתמשות באזור ככר ניסויים לבחינת הטכנולוגיות שלהן. אז עכשיו, אוטובוסים ורכבים מסחריים אוטונומיים החלו לחלק משלוחי מזון לאזורים שבהסגר, ביניהם רכבים של ענקית הטכנולוגיה – והמקבילה הסינית של גוגל (GOOG) – באידו (BIDU).
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל כנראה מה שבאמת מטריד את ההנהגה הסינית, זו עליית הערך של היואן, שכיום במצב טוב יותר מתחילת מלחמת הסחר ב-2018. זה מכניס את הסינים במלכוד 22. אם ההנהגה תנסה לשלוט במטבע ולהוריד את ערכו, זה ייתן תחמושת בידי ארה"ב, שכבר זמן רב מאשימה את סין במניפולציית מטבע, כדי להרוויח בסחר בין המדינות.
בשנה האחרונה ערכו של היואן קפץ בלמעלה מ-10%, אבל בזמן האחרון הערך שלו עלה עוד יותר וכעת הוא נסחר ב-6.4 יואן לכל דולר. כמו בישראל, כל יצואן חושש משקל חזק ביחס לדולר, בגלל הפגיעה בהכנסות – אז אותו הדבר בסין. זה יכול להפוך שווקים אחרים לתחרותיים יותר ולפגוע בייצוא הסיני, שקריטי לכלכלה.
בסין חוששים שהכניסה המסיבית של השקעות חיצוניות לשווקים שם, יכולות לייצר בועות שיכולות להיות הרסניות. "המדינה שלנו חייבת למנוע כניסה משמעותית של כסף ספקולטיבי, שיכול לערער את השווקים הפיננסיים ולאיים על עצמאיות המדיניות המוניטרית הסינית", אמר שנג סונגצ'נג, יועץ פיננסי בכיר לממשל הסיני בראיון לעיתונות בארצו.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בניסיון להרגיע את עליית הערך, לראשונה מזה 14 שנה הממשל הודיע על העלאת הדרישה ליחס רזרבות מט"ח ב-2%. זה יכריח את הגופים הפיננסיים במדינה להחזיק יותר מט"ח ברזרבות ולנוע את כניסתו לשווקים, מה שאמור לחזק את המטבע המקומי. לבנק המרכזי הסיני יש עוד מספר כלים למנוע את המשך עליית הערך, כמו כלי לניטור קביעת הערך של היואן שהוצג ב-2017 – אבל כאמור, הם צריכים להלך בין הטיפות בשל המצב המתוח מול ארה"ב.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
