שערי כסף בסין אסיה
צילום: Istock

הווריאנט ההודי מרים ראש בסין, אבל היואן החזק מטריד יותר

מחוז גואנגדונג, המאוכלס ביותר בסין, חווה עלייה חדה בחולים מאומתים שהביאו לסגרים מקומיים כדי לנסות למגר את ההתפרצות. אבל מה שבאמת מטריד את הסינים זה הערך המאמיר של המטבע המקומי, שיכול לפגוע בניסיונות לייצב את השווקים
ארז ליבנה |

בעוד ארה"ב הודיעה על העברת 750 אלף חיסונים, במה שנתפס כפרובוקציה מצד הסינים, להנהגה הסינית יש צרות גדולות יותר. אם נאמין למספרים הרשמיים שיצאו מסין מאז תחילת המגפה, אז רק 103 אלף בני אדם חלו בקורונה מאז סוף 2019 ולמעלה מ-4,800 בני אדם מתו. אבל אף אחד לא באמת מאמין. לא רק למספרים, אלא גם לעובדה שלמעבדה הביולגית במחוז ווהאן, שידועה כמי שעורכת ניסויים על זנים של קורונה בין היתר, אין יד בהתפשטות. כי אם הנגיף החל להתפשט במחוז ווהאן בנובמבר 2019 והצעדים הסיניים למיגור המגפה החלו רק באמצע ינואר, אין כמעט סיכוי שנגיף הקורונה הכל כך מדבק ידביק כל כך מעט אנשים, כשבמחוז הזה לבדו יש למעלה מ-11 מיליון בני אדם. בכל מקרה, גם בארגון הבריאות העולמי (WHO) שהגיעו השנה לבדוק את הנושא, נתקלו, פחות או יותר, בחומה סינית בצורה שלא אפשרה למומחי הארגון לחקור כראוי.

 

בכל מקרה, אנחנו הרבה אחרי 2019 וב-2021, לאחר שהצליחה למגר בצורה מעוררת השתאות את הנגיף בשטחה, סין חווה עלייה מחודשת של חולים מאומתים, כשווריאנט דלתא, שהתגלה בהודו ונחשב למדבק במיוחד, הגיע לעיר גואנגדונג – שבמחוז בעל אותו השם ונחשב למאוכלס ביותר בסין – שבדרום מזרח המדינה בחודש שעבר.

 

עד כה התגלו 100 מקרים חדשים שהחלו לפני כשבועיים כשאישה מבוגרת בשכונת ליוואן אובחנה לראשונה כנשאית הנגיף. נכון לכרגע המחוז כבר ביצע 16 מיליון בדיקות, אבל הנגיף ממשיך לצוץ בערים שונות. הסינים, שלא ידועים כמי שמשחקים משחקים, כבר הכריזו על עוצרים מלאים בשכונות מסוימות, ביטלו טיסות מהמחוז והעמידו מחסומים במקומות נגועים.

 

הנגיף המתפשט אפילו הגיע לעיר שנז'ן, היכן שיש את ההאב הטכנולוגי הגדול בסין, בו יושבות חברות כמו טנסנט (TCEHY) וענקית הטכנולוגיה Huawei. אגב, מי שמרוויחות מהמצב הן חברות הרכב האוטונומיות, שמשתמשות באזור ככר ניסויים לבחינת הטכנולוגיות שלהן. אז עכשיו, אוטובוסים ורכבים מסחריים אוטונומיים החלו לחלק משלוחי מזון לאזורים שבהסגר, ביניהם רכבים של ענקית הטכנולוגיה – והמקבילה הסינית של גוגל (GOOG) – באידו (BIDU).

 

אבל כנראה מה שבאמת מטריד את ההנהגה הסינית, זו עליית הערך של היואן, שכיום במצב טוב יותר מתחילת מלחמת הסחר ב-2018. זה מכניס את הסינים במלכוד 22. אם ההנהגה תנסה לשלוט במטבע ולהוריד את ערכו, זה ייתן תחמושת בידי ארה"ב, שכבר זמן רב מאשימה את סין במניפולציית מטבע, כדי להרוויח בסחר בין המדינות.

 

בשנה האחרונה ערכו של היואן קפץ בלמעלה מ-10%, אבל בזמן האחרון הערך שלו עלה עוד יותר וכעת הוא נסחר ב-6.4 יואן לכל דולר. כמו בישראל, כל יצואן חושש משקל חזק ביחס לדולר, בגלל הפגיעה בהכנסות – אז אותו הדבר בסין. זה יכול להפוך שווקים אחרים לתחרותיים יותר ולפגוע בייצוא הסיני, שקריטי לכלכלה.

 

בסין חוששים שהכניסה המסיבית של השקעות חיצוניות לשווקים שם, יכולות לייצר בועות שיכולות להיות הרסניות. "המדינה שלנו חייבת למנוע כניסה משמעותית של כסף ספקולטיבי, שיכול לערער את השווקים הפיננסיים ולאיים על עצמאיות המדיניות המוניטרית הסינית", אמר שנג סונגצ'נג, יועץ פיננסי בכיר לממשל הסיני בראיון לעיתונות בארצו.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בניסיון להרגיע את עליית הערך, לראשונה מזה 14 שנה הממשל הודיע על העלאת הדרישה ליחס רזרבות מט"ח ב-2%. זה יכריח את הגופים הפיננסיים במדינה להחזיק יותר מט"ח ברזרבות ולנוע את כניסתו לשווקים, מה שאמור לחזק את המטבע המקומי. לבנק המרכזי הסיני יש עוד מספר כלים למנוע את המשך עליית הערך, כמו כלי לניטור קביעת הערך של היואן שהוצג ב-2017 – אבל כאמור, הם צריכים להלך בין הטיפות בשל המצב המתוח מול ארה"ב.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.