רג'פ טאיפ ארדואן,טורקיה
צילום: AFP

בעקבות צעדי ארדואן - הלירה הטורקית רושמת שפל נוסף

נשיא טורקיה אמר בראיון לטלוויזיה הממלכתית, כי הוא שוקל להוריד את הריבית חרף המצב האינפלציוני הקשה של המדינה והפיל את מחיר המטבע לשפל חסר תקדים; הנגיד, הרביעי במספר בשנתיים האחרונות, הכחיש את הדברים
איתן גרסטנפלד | (8)

הלירה הטורקית רשמה היום שפל היסטורי, בעקבות קריאתו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן להפחתת ריביות במדינה בה האינפלציה עומד על יותר מ-17%. המטבע החבול ירד במהלך יום המסחר באיסטנבול ב-4% ועמד על מחיר של 8.88 לירות לדולר, כשהוא ננעל לבסוף במחיר של 8.59 לירות לדולר עם סגירת השווקים באיסטנבול.

בשיחה עם הטלוויזיה הממלכתית הטורקית ביום שלישי בערב, התייחס ארדואן לדיון שערך עם נגיד הבנק המרכזי שמונה לאחרונה ואמר " דיברתי היום עם נגיד הבנק המרכזי - אנחנו בהחלט צריכים להוריד את הריבית. לשם כך, עלינו לראות את הנעשה בחודשים יולי אוגוסט כדי ששיעורי הריבית יתחילו לרדת." הוא הוסיף, כי שיעורים נמוכים יותר יקלו על הלחץ על ההשקעות.

הדברים הביאו לתנודה חדה במחיר המטבע בשווקים בטורקיה, והפכו את הלירה החלשה ממילא לפגיעה יותר. זאת היות והמשקיעים מודאגים מחוסר העצמאות של הבנק המרכזי אל מול ארדואן, שאמר כי הריבית היא "השטן" ומחזיק באמונה שקיצוץ בהן יפחית את האינפלציה - ההפך ממה שרוב הכלכלנים אומרים הוא המקרה. "אם נסיר את נטל הריבית מההשקעות והעלויות, ניכנס לסביבה רגועה יותר כי הריביות הן שגורמות לאינפלציה בעלויות", אמר ארדואן.

מכיוון שהאינפלציה תקועה בספרות כפולות כבר יותר משלוש שנים, משקיעים ואנליסטים מסכימים באופן כללי, כי טורקיה צריכה לשמור על שיעורי ריבית גבוהים כדי למנוע מהמחירים לצאת משליטה. חשוב לציין שההערה הייתה רק האחרונה בסדרת הערות, תמרונים פוליטיים והחלטות מדיניות של נשיא טורקיה, שגרמו לפחדים בקרב המשקיעים והחלישו את הלירה.

עם זאת, נגיד הבנק המרכזי הטורקי, סאחאפ קאביוגלו - הרביעי בשנתיים האחרונות לאחר הנשיא פיטר את שלושת הראשונים - הציג עמדה הפוכה מזו של ארדואן. על פי שני מקורות עלומים שצוטטו על ידי רויטרס, הוא אמר למשקיעים כי הדיבורים על הורדת ריבית הם מוקדמים ו"חסרי משמעות" וכי האינפלציה תירגע ברבעון השלישי או הרביעי השנה.

יסן אל-ראדי, אנליסט בקפיטל אינטלג'נס, ציטט "כמה מהפכים" שבוצעו במדיניות המוניטרית של טורקיה בשנים האחרונות ואת מה שהוא ראה כ"אוטונומיה נמוכה" של הבנק המרכזי. לדבריו הדרישה של ארדואן להפחתת הריבית, תחמיר את "הפגיעות החיצוניות במדינה" ויפגע עוד יותר בסנטימנט של המשקיעים.

בנוסף, הוא חזה גם "הפסדים נוספים" עבור המטבע, עקב סיכון אינפלציה גבוה וירידת האספקה ​של מטבע החוץ במהירות, בין השאר הודות לייבוא ​​יקר יותר ולאסטרטגיית הבנק המרכזי למכור דולרים בטרה לחזק את הלירה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    רוברט 03/06/2021 12:50
    הגב לתגובה זו
    מה שאומר שהיבוא אוכל בגדים בדים רכבים מלט וכו. וכו. וכו. יהיו יותר בזול. מה שמשאיר בכיס היבואנים יותר כסף, מה שאומר שיבכו לנו יותר שיש אינפלציה מצד אחד יותר רווחים מהצד של היבוא מטורקיה.
  • 6.
    ארדואן הוא מטומטם חולני זה ידוע (ל"ת)
    אנונימי 03/06/2021 12:08
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בישראל 03/06/2021 04:07
    הגב לתגובה זו
    הבורסה הישראלית לא השיגה את מחירי הנדלן מי שקנה דירה באם המושבות ב 700 אלף ימכור כעת ב 2.2 מליון. והבורסה הישראלית מי שהשקיע 700 אלף אולי יש לו 900 אלף
  • 4.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 03/06/2021 02:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טורקיה קקה. (ל"ת)
    שושו השועל 03/06/2021 00:23
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הוא לא כזה טיפש 02/06/2021 23:34
    הגב לתגובה זו
    הוא לא כזה טיפש
  • 1.
    הדג מסריח מהראש 02/06/2021 22:45
    הגב לתגובה זו
    אולי הטורקים יבינו שהסולטאן הורס להם את הכלכלה והמדינה , וימרדו כדי לסלקו .
  • שרה 04/06/2021 10:45
    הגב לתגובה זו
    מדינה "דמוקרטית" מוזרה ביותר ולא מהיום,למעשה מדרדרת מאז ימי הסולטן הענק באמת והליברלי באמת סולימן,אתא טורק? אולי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.