אילון מאסק
צילום: יוטיוב

אילון מאסק פוצץ את הספקולציות סביב החלטת החברה וגרם לאכזבה

הציוץ של מנכ"ל ענקית הרכבים החשמליים על כך שהעלאת המחירים קשורה ללחץ בשרשרת האספקה, אכזב את המשקיעים שבנו תיאוריות על המהלך, אך הותיר אותם עם לקח חשוב
איתן גרסטנפלד | (2)

לאחר שאתמול העלתה  חברת TESLA INC את מחירי כלי הרכב שלה החלו לעלות ספקולציות שנות באשר לסיבה שעומדת מאחורי המהלך. אלא שציוץ של המנכ"ל אילון מאסק קטע את החלומות של האנליסטים השוריים, והסביר כי מדובר בסך הכל בלחץ בשרשרת האספקה. 

>> מהו המבחן המשולב ל-S&P500 ול-VIX? הזדמנות קנייה במניית טסלה?

>> "טסלה תשלוט עוד 20 שנה בשוק הרכב? אין סיכוי"

אתמול לאחר פרסום הודעת החברה, הציע האנליסט פייר פרגו מניו סטריט ריסרץ', כי חלוץ המכוניות האוטונומיות, נאלצה להעלות מחירים ולייצר מכוניות בארה"ב בכדי לנהל את הביקוש "המטורף" לרכבי החברה בארה"ב. טענה שנשללה על הסף על ידי מאסק שהבהיר כי מעבר לביקוש לרכבים עליית המחירים קשורה גם במחסור השבבים העולמי שמסעיר את תעשיית הרכב מאז סוף השנה שעברה.

נושא מלאי הרכבים הנמוך אל מול הביקוש הגבוה עומד במרכז השיח סביב תעשיית הרכב בשנת 2021. לדברי ג'וזף ספאק אנליסט ב-RBC, מחירי העסקאות הממוצעים בשוק הרכב עלו בכ-4,000 דולר לרכב בשנה בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד, כשמחיר העסקה הממוצע עמד על כ-38,500 דולר לרכב. 

עם זאת, המלאי הנמוך הוא רק חלק מהתמונה שנובעת מייצור מוגבל בגלל המחסור העולמי במוליכים למחצה. מחסור שהביא את חברות הרכב לנקוט בצעדים מעניינים, כמו הזמנה כפולה - להזמין יותר ממה שהם צריכים בתקווה לקבל את הסכום הנכון.

זו גם התמונה שהציג מאסק לאחר ההודעה בתגובה לדברים של פרגו, באומרו כי בעיות שרשרת האספקה, במיוחד עבור שבבי מיקרו-בקרים, מהוות את האתגר הגדול ביותר עבור החברה. זה "כמו המחסור בנייר טואלט, אבל בקנה מידה אפי", נכתב בציוץ של המנכ"ל הפופולרי. דפוסי הזמנה כמו הזמנה כפולה מחמירים את עליות המחירים בתקופות של מחסור, אך הם מסתכנים בקריסת המחירים כאשר המחסור מתפוגג. למשל, הזמנות שבוטלו יכולות ליצור נייר טואלט או כל דבר אחר.

אך כאמור יש מי שהתאכזב מהאמירות של מאסק שאינן תומכות בנרטיב השורי שניסו כמה משקיעים ואנליסטים להציג סביב עליית מחירי הרכב. עם זאת, חשוב להבהיר שלכל אלו אין השפעה על מחיר המנייה, היות ולחצים בשרשרת האספקה ​​אינם בגדר הפתעה עבור המשקיעים, וגם לא הציוצים של מאסק, למרות שאלו סיבכו אותו בימים האחרונים עם רשויות החוק.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    העתיד נמצא ב nio (ל"ת)
    איל 03/06/2021 18:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 03/06/2021 02:29
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.