איך להרוויח ממסע הנקמה של האירופאים בקורונה?
בזמן שבישראל בוטלו אתמול מרבית ההגבלות על המשק, בעקבות השיפור במצב תחלואת הקורונה, גם באירופה מתחילים לראות את האור בקצה המנהרה. לאור זאת, גופי השקעות רבים ברחבי העולם מתחילים לסמן את הסקטורים שצפויים להרוויח מהחזרה ההדרגתית לשגרה ביבשת הישנה.
כך למשל, בענקית ההשקעות האמריקאית בלקרוק מסבירים, כי הצרכנים האירופאים כבר החלו במסע "הוצאות נקמה", וכי צפוי ריבאונד חזק בפעילות הכלכלית שיביא למבול של הוצאות צרכניות על אוכל, שתייה, נסיעות ופנאי. "אנו מכנים זאת 'הוצאות נקמה', מכיוון שאנשים זקוקים לטעימה של חופש, דבר שמביא לריבוי באירועים חברתיים". כך לדברי נייג'ל בולטון, מנכ"ל BlackockR Fundamental Equities, וסופי סטיל, ראש תחום הצרכנות בקרן.
תמונה זו, נשענת על העובדה, שהסגר שהוטל ברחבי העולם בשל התפשטות הנגיף לצד תכניות הסיוע חסרות התקדים מצד הבנקים המרכזיים והממשלות הביאו לגידול ענק בקופת החיסכון הצרכני. לפי מודיס אנליטיקס, החיסכון הפרטי, בארה"ב גדל ב-2.6 טריליון דולר, משיעורו טרם פרוץ המגיפה, סדר גודל של 12% מהתוצר. בינתיים, ההאצה בתכנית החיסונים ברחבי העולם, בעיקר במדינות המערביות, אפשרה לכלכלות הגדולות להיפתח מחדש בזהירות, ולצרכנים לשוב ולהוציא את כספם.
ראש אסטרטגיית המניות האירופית של UBS ניק נלסון העריך בשיחה עם האתר הכלכלי CNBC, כי כ-700 מיליארד יורו (852.8 מיליארד דולר) של חיסכון עודף מחכים להתפרס ברחבי אירופה ובריטניה.
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחירה קפדנית של הסקטורים
עם זאת, בבלקרוק מזהירים, כי הצרכנים לא צפויים לחזור לחלוטין להרגלי ההוצאות שלהם לפני המגפה, וכי סקטורים רבים שנפתחו מחדש כבר נוצלו היטב בשוקי המניות. המשמעות היא, שמשקיעים יצטרכו להיות סלקטיביים, ולשאוף לרכוש חברות עם פוטנציאל לרווחיות חזקה בשנים 2022 ו-2023, תוך מיקוד למגזרים שבהם "מגמות הקורונה עשויות להוות השראה להתנהגויות והעדפות חדשות".
עם זאת ועל אף שמניות רבות, במגזרים רבים התואמים את הפתיחה המחודשת של המשק, כבר התחזקו, בבלקרוק סבורים שיש כמה תחומים שעשויים לעלות בכל זאת. כל זאת, כיוון שבעקבות השקה איטית יחסית של חיסונים וסגרים ממושכים, מגזרים שנפתחו מחדש באירופה פיגרו אחרי עמיתיהם בארה"ב. מדעני הנתונים של הקרן מאמינים שהמגזרים הללו יתעדכנו במהלך שארית השנה.
"הנתונים האחרונים מראים כי אירופה מחסנת כעת באותו קצב כמו ארה"ב ובריטניה, מה שמרמז שהפיגור בנתונים יישאר בין חודשיים לשלושה, ולא מעבר לכך". לדבריהם, חברות התעופה באירופה צפויות להגיע סמוך לרמות ההוצאות של שנת 2019 בעוד חודשיים-שלושה, שם נמצאות כיום החברות Allegiant ו- American Airlines.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
פיגור דומה מצוי בתחום ההסעדה, כאשר מסעדות יוקרה בארה"ב נהנות במקרים מסוימים מרמות ההוצאות של שנת 2019, על פי ניתוח נתוני כרטיסי האשראי, כשהאנליסטים צופים שהמגמה תתחזק ככל שיפתחו הכלכלות ברחבי העולם.
על פי בלקרוק, הביקוש למוצרי יוקרה, דוגמת תיקים ושמפניה, כבר עלה ברבעון הראשון של שנת 2021. גם ההוצאות החברתיות זינקו, כשהמכירות בפאבים בבריטניה היו גבוהות בשיעור של 12%, מהרמות טרום המגיפה במהלך השבוע הראשון לפתיחה המחודשת, למרות שהם הציעו רק מקומות ישיבה בחוץ בתנאי מזג אוויר לא נוחים.
עם זאת, בולטון וסטיל אמרו כי התנהגות הצרכנים השתנתה באופן קבוע בשני תחומים: חיות מחמד מגפות והזמנות מזון. "בעלות על כלבים זינקה במהלך המגפה, ואנשים מוציאים יותר על חיות המחמד שלהם. משמעות הדבר היא כי חברות מזון איכותיות לחיות מחמד יכולות להיות ממוקמות טוב לרווח" אמרו.
כך גם חברות משלוחי המזון שזינקו על רקע הגידול בהזמנות הביתיות, כשבקרן מדגישים, כי ישנן עדויות לכך שמגמת ההוצאה באפליקציות כאן כדי להישאר, לאחר שהמכירות של אפליקציות משלוחי המזון התחזקו באזורים מסוימים בארה"ב למרות הפתיחה המחודשת.
תמחור כוח וקיימות
לצד תחומים אלו, הקרן עודדה את המשקיעים לבחון את סביבת התמחור הייחודית שנוצרה בסקטור הסחורות בעקבות שיבושים בהיצע והביקוש הגואה לאחר המגיפה. "מחירי הסחורות כמו פלדה, חיטה ותירס עלו בשנה האחרונה, ויש סימנים מוקדמים לאינפלציה בשכר", נכתב בדו"ח.
- 4.דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)דירה=קורת גג 03/06/2021 02:29הגב לתגובה זו
- 3.אחד העם 02/06/2021 21:05הגב לתגובה זומה הקשר לנקמה
- 2.תבדקו אילו חברות אירופאיות נסחרות בסנטים. יש הזדמנויות! (ל"ת)השכרת רכב 02/06/2021 19:35הגב לתגובה זו
- 1.פתאל 02/06/2021 18:32הגב לתגובה זועם פתיחת המלונות באירופה פתאל צפויה לזנק
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
