באינוויז אמרו ש-AEVA "לא בשלה", אופנהיימר נתנו לה אפסייד של 104%
כמו המתחרות LUMINAR TECHNOLOGIES INC. ו INNOVIZ TECHNOLOGIES הישראלית, גם חברת ה-LiDarים AEVA TECHNOLOGIES הגיעה לוול סטריט באמצעות מיזוג עם שלד SPAC. וכמו בחברות ספאק אחרות, גם ממניית AEVA "יצא אוויר חם" - מאז הבכורה שלה במחצית מרץ החברה איבדה כ-36% כשכיום השער עומד על 10.37 דולר למניה, רק מעט מעל מחיר בסיס של מניית SPAC עוד קודם להכרזה על מיזוג כלשהו. כך או כך, למרות הירידה, בבית ההשקעות אופנהיימר מביעים אמון בחברה ונותנים למניה המלצת תשואת יתר במחיר יעד של 20 דולר, שמשקף אפסייד של 104%.
מאחורי ההמלצה עומד האנליסט הבכיר של אופנהיימר, קולין ראש, שכותב "AEVA ממשיכה בהתקדמות מוחשית לעבר מסחור הלידאר (סנסורים עבור רכבים אוטונומיים שרואים מנתחים את סביבתם) הארבע-מימדי שלה בטכנולוגיית FMWC (קיצור של Frequency modulated continuous wave), כשהיא הודיעה על יכולתה בעתיד לאפשר ראייה של עד 500 מטר באמצעות אותה החומרה דרך עדכון של התכנה שלה".
עוד הוא מוסיף כי "אנחנו מאמינים שהגמישות שתאפשר הארכיטקטורה של המוצר המבוססת על תכנה, לצד מהירות המידע היא קריטית עבור הלקוחות וכן עבור הפוטנציאל לשיפור המוצר לאורך מחזור החיים שלו", וממשיך כשהוא מכתיר את החברה ל"מנצחת בטווח הארוך של שוק הלידארים והרכב האוטונומי".
ב-AEVA טוענים כי אותה טכנולוגיית FMWC, בה אגב תשתמש גם אינטל בלידארים שתפתח, היא אמינה ובטוחה יותר, ולא מפריעה לסנסורים אחרים של הרכב האוטונומי. כשנשאל על כך מנכ"ל אינוויז המתחרה, עומר כילף, בראיון חשיפה לביזפורטל לאחר ההכרזה על מיזוג ה-SPAC, האחרון השיב "הטענה על הפרעה לסנסורים אחרים היא קשקוש. אין לטכנולוגיה הזאת שום יתרון על שלנו, זו טכנולוגיה מאד לא בשלה, היא עדיין מאד יקרה ולמעשה היא מוגבלת מבחינת ביצועים, יש לה רזולוציה נמוכה מדי ביחס למה שהתעשייה צריכה".
- האם לבנקים בוול סטריט יש אפסייד של עשרות אחוזים?
- "הבינה המלאכותית משנה את מפת הסייבר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר 513 מיליון דולר שגייסה AEVA במיזוג, את הרבעון הראשון סגרה עם מזומנים ורזרבות בהיקף 523 מיליון דולר. בינתיים, הדור השלישי של הלידאר שלה, לא זה אליו מתייחס ראש, בשלבי פיתוח אחרונים וכבר שולבו בו כל האלמנטים ההכרחיים שעל לידאר לכלול. בחברה עמלים על סגירה של חוזי יצור של הלידאר. אגב אינוויז, לה כבר יש חוזה יצור, ראוי לציין.
אם להמשיך עם המלצות בולטות של ראש, האחרון נותן אפסייד תלת ספרתי גם לחברת AQUA METALSINC שעוסקת במחזור סוללות עופרת. בשונה מהליך שימוש מחדש באמצעות התכה שכרוך בזיהום, באקווה מטאלס פיתחו תהליך מחזור המבוסס על מים ונעשה בטמפרטורת החדר. ראש נותן לחברה המלצת תשואה תשואת יתר במחיר יעד של 7 דולר למניה, המשקף אפסייד של 147%.
"אנו מאמינים שהליך המחזור של אקווה מטאלס שנעשה במעגל סגור ועם אפס פליטות הוא קריטי לצורך הפיכה של חלק משרשרת האספקה של סוללות לנקיים מפליטות, ושיש לו את הפוטנציאל להפוך דה-פקטו לסטנדט של מחזור עופרת, ככל שהעולם מתחייב יותר ויותר ליעד של אפס פליטות ב-2040", ראש כותב. "הודעה על רישיון וחוזה אספקה מצד החברה יהווה אישור קריטי למודל העסקי של אקווה מטאלס".
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כ-80% מהעופרת בסוללות עוברת תהליך מחזור כיום, ולמעשה סוללות עופרת הן היחידות שניתן לעשות בהן שימוש חוזר באמצעות מחזור מלא, והן גם הסוללות הנטענות היחידות בשוק. באקווה מסמנים בינתיים שוק נוסף והגישו בקשות לרישום פטנטים על מחזור של סוללות ליתיום-יון, שהן מכילות ניקל, קובלט ומנגן (החברה השקיעה גם ב-LINICO שעוסקת בדיוק בתחום זה).
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
