ספינה של מארסק
צילום: unsplash

המשבר בשרשרת האספקה בעולם: "בישראל הבשילו התנאים לעליות מחירים"

בעוד בעולם מתחילים להרגיש את האינפלציה, מפעלים ברחבי העולם מתקשים להתמודד עם עוד ועוד תקלות שמזעזעות את המסחר הגלובלי, כשבישראל עוד לא הרגישו באמת עליית מחירים. האם זה ישתנה בקרוב מאוד?
ארז ליבנה | (15)

"עבור הלקוחות שלנו, אי אפשר להסתמך על שרשרת האספקה העולמית שאינה אמינה יותר", אמר בסוף השבוע סורן סקו, המנכ"ל של חברת השילוח הימית הגדולה בעולם, מולר-מארסק, שהציגה את הדוחות הטובים ביותר שלה ב-117 שנה, לאור העלייה החדה בתעריפי השינוע הימי, מאז החל משבר הקורונה. "האיזון בין הביקוש לבין האספקה נמצא מחוץ לטווח הנורמלי, כך שאם הביקושים ימשיכו לעלות, לא יהיה לנו מאיפה להביא עוד ספינות", הוסיף בנבואתו הקודרת.

 

כרגע, בכל רגע נתון ישנן כמה עשרות ספינות שממתינות לפרוק את מרכולתן, כלומר את אלפי מכולותיהן, מחוץ לנמל לוס אנג'לס. נכון לאמצע החודש הקודם, היו כמעט 30 ספינות שכאלה שעגנו מחוץ לנמל. נכון ליום חמישי האחרון, המספר הזה עמד על 19 ספינות לפי מנכ"ל הנמל, ג'ין סרוקה, שאמר זאת לסוכנות הידיעות AP.

 

לפי נתונים של טריידשיפט, שלה אינדקס העוקב אחר החוסן של המסחר הגלובלי, ההזמנות ברבעון הראשון של 2021, עלו ב-17%, כשחמישית מהספקים מביעים חשש שלא יוכלו לעמוד בביקושים, כשהלחץ על השרשרת פוגע הכי קשה ביצרנים עצמם. היצרנים מדווחים על עליות של 80% בביקושים, למרות שנפחי החשבוניות הסופיות עלו רק ב-20% באותה התקופה.

 

"הרבה ספקים נותרו חבולים מאירועי השנה האחרונה", אמר מנכ"ל טריידשיפט, כריסטיאן לאנג. "עכשיו מבקשים מהם לרוץ מרתון, בלי דלק במיכל. אין פלא שמתחילים לראות סדקים, במיוחד בייצור.

 

"לפני שנה, אירוע חסר תקדים יצר הרס בשרשרת האספקה העולמית. היום, התאוששות חסרת תקדים יוצרת הפרעה נוספת. חוסר השקיפות בשרשראות הופכות אותן לרגישות מאוד לתנודתיות", הוסיף.

 

קחו לדוגמה את חברת סוגפי (SO.MI) הנסחרת בבורסה במילאנו, כששווי החברה הוא כ-167 מיליון אירו. מדובר בספקית של ציוד לתעשיית הרכב, שמשרתת את ג'נרל מוטורס (GM), פולקסוואגן (VWAGY) הונדה ועוד. החברה תלויה ב-100 ספקים ל-23 המפעלים שלה ב-3 יבשות.

 

אז אם יש פתאום מחסור בקפיצים, כי ספינה נתקעה בתעלת סואץ, אז פס הייצור מושבת פתאום לחודש. יש סופה בטקסס? נעצר משלוח של שרף פלסטיק, שמשבית פס ייצור אחר. פעם, לכל מחסור היה דרך יעילה להתגבר עליו, מה שהביא לעלייה זמנית במחירי הסחורות ואיזון חזרה לאורך זמן. היום המתקפות מגיעות מכל כיוון, כשכל צרה חדשה, הופכת לאבן נוספת בחייהן של החברות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

ומה קורה בישראל? אולי נרגיש עליות מחירים

להערכת נתנאל היימן, מנהל אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, המשבר בשרשרת האספקה מעלה את האפשרות להעלאת מחירים בקרוב, לאחר שהיבואנים והיצרנים יפסיקו לספוג את העלויות הגבוהות.

 

"רואים את זה לאורך הלוח, ממתכות, מזון נפט ועוד, רואים בצורה רוחבית שמשפיעה כמעט על כל התעשייה. בעיה אחת היא שיש הרבה חוזים שנחתמו בצורה מסוימת. ברגע שמתחייבים למחיר מסוים והמחיר עולה אז קשה להישאר רווחי וזה כמובן ישפיע גם בהמשך. פה בארץ אנחנו מתוחים מבחינת התייעלות, שעשו הרבה ממנה בקורונה. אבל לא רק", אמר היימן.

 

איך המחירים לא מגולגלים לצרכנים?

"כבר רואים עלייה באינפלציה בארה"ב ואירופה. זה כמובן יחסית לשנים האחרונות, לא מה שראינו בשנות ה-80. לישראל העלייה עוד לא הגיעה. בישראל יש סנטימנט מחאתי, מאז מחאת יוקר המחייה הרבה יותר קשה להעלות מחירים.

 

"הרשת לא סולחת למי שיעלה מחירים. אבל בצורה אובייקטיבית, כשעלויות כוח האדם עלו ב-17%, גם זה התגלגל ליצרנים. הייתה התייעלות בתהליכי הייצור שהרבה יותר אוטומטיים וחברות הצליחו לספוג את העליות בגלל קיטון בעלויות בשכר.

 

"מצד שני, אני לא יודע כמה היצרנים יוכלו להמשיך לספוג את זה. מחיר הלחם המפוקח הוא דוגמה. מחיר הגרעינים עלה הכול עלה, המחיר של הלחם המפוקח היה אמור לעלות – בגלל שזו החלטה פוליטית זה לא כל כך לעשות זאת".

 

נראה עלייה של מחירים בקרוב?

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    יווו 10/05/2021 10:25
    הגב לתגובה זו
    קללללללל כתבה ממומנת מכינים אותנו שלא נבכה למה סתם מעלים מחירים אז מתחילים עם הסיפורים אלף לילה כבר מעכשיו
  • 9.
    huro 10/05/2021 09:42
    הגב לתגובה זו
    לאן יעלו המחירים עוד ? המחירים בשמיים! עושקים! לאן הולך כל העליות כדיי שתצברו עוד כסף בקבר שלכם עושקים תקברו כבר
  • 8.
    הצרכן הישראלי המפגר ישלם כל סכום על כל מוצר ושירות (ל"ת)
    אם אפשר נרוויח יותר 10/05/2021 09:39
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לרון 10/05/2021 09:33
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה איתנו,קנו מגדל אינפלציה למשל ולדוגמא
  • 6.
    אנאלי-סט 10/05/2021 08:44
    הגב לתגובה זו
    רומזת לכל היצרנים לעלות מחירים בתיאום
  • 5.
    בתעשיית המזון 10/05/2021 01:25
    הגב לתגובה זו
    קחו את אסם שהיא החזירה מס אחת בשוק, אחרי תנובה שהורידה לאחרונה מחירים ומתחרה באחרות, ועוד חברות גדולות אחרות חלקן גם בינלאומיות כמו יוניליבר. לא סתם הצרכנים בישראל לא יקבלו עליית מחירים בצורה חלקה - הם יודעים שהיצרנים האלה מרופדים בשכבות שומן והם יכולים לספוג את העליות המינימליות האלה בגלל הקורונה.
  • 4.
    רק אנחנו 10/05/2021 00:34
    הגב לתגובה זו
    הם לא יעלו מחירים או יפחדו להעלות מחירים. הכוח הוא בידיים שלנו!
  • לרון 10/05/2021 09:34
    הגב לתגובה זו
    לברלין?קוטג' גבינה מדהימה וישראלית,תפנימו
  • 3.
    דוד 09/05/2021 23:39
    הגב לתגובה זו
    כמה תירוצים כדי לעשות עוד כסף על חשבון הצרכן המסכן
  • 2.
    אינפלציה קטלנית בדרך. מי שיכול שיכסה מסלולים צמודי מדד. (ל"ת)
    פוקסי 09/05/2021 21:24
    הגב לתגובה זו
  • לרון 10/05/2021 09:36
    הגב לתגובה זו
    לא תהיה 4% בזבנג בשנתיים הקרובות,להערכתי 1%-2
  • rnv 10/05/2021 09:22
    הגב לתגובה זו
    כדאי להשאיר כרית בטחון עם אופציה לכסות את המסלולים הללו אם באמת המדד יתחיל לקפוץ, אבל לא צריך להגזים. כרגע הריבית במסלול הזהנמוכה מאוד. מה שכן עשיתי זה להעביר חלקים צמודי מדד לצמודי פריים. למרות שגם זה לא בטוח ב 100 אחוז. שכל אחד יעשה החישוב, כמה צמוד מדד הוא מחזיק וכמה בטוחות נזילות (קרן השתלמות לדוג) יש לו לכיסוי מידי. מעבר לזה, לשבת בשקט ובסבלנות.
  • שור 10/05/2021 08:31
    הגב לתגובה זו
    רק לונג ל10 שנים הקרובות, הבורסה גדולה מכדי ליפול
  • 1.
    בני 09/05/2021 21:16
    הגב לתגובה זו
    הנמלים הסינים בעוד תקופת זמן יסיימו את מונופול ההסתדרות בנמלי הים. עד אז מי שיעלה מחירים, נפיל אותו כמו ב2011.
  • קורא 10/05/2021 06:00
    הגב לתגובה זו
    נפיל .... גיבור
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".