ספינה של מארסק
צילום: unsplash

המשבר בשרשרת האספקה בעולם: "בישראל הבשילו התנאים לעליות מחירים"

בעוד בעולם מתחילים להרגיש את האינפלציה, מפעלים ברחבי העולם מתקשים להתמודד עם עוד ועוד תקלות שמזעזעות את המסחר הגלובלי, כשבישראל עוד לא הרגישו באמת עליית מחירים. האם זה ישתנה בקרוב מאוד?
ארז ליבנה | (15)

"עבור הלקוחות שלנו, אי אפשר להסתמך על שרשרת האספקה העולמית שאינה אמינה יותר", אמר בסוף השבוע סורן סקו, המנכ"ל של חברת השילוח הימית הגדולה בעולם, מולר-מארסק, שהציגה את הדוחות הטובים ביותר שלה ב-117 שנה, לאור העלייה החדה בתעריפי השינוע הימי, מאז החל משבר הקורונה. "האיזון בין הביקוש לבין האספקה נמצא מחוץ לטווח הנורמלי, כך שאם הביקושים ימשיכו לעלות, לא יהיה לנו מאיפה להביא עוד ספינות", הוסיף בנבואתו הקודרת.

 

כרגע, בכל רגע נתון ישנן כמה עשרות ספינות שממתינות לפרוק את מרכולתן, כלומר את אלפי מכולותיהן, מחוץ לנמל לוס אנג'לס. נכון לאמצע החודש הקודם, היו כמעט 30 ספינות שכאלה שעגנו מחוץ לנמל. נכון ליום חמישי האחרון, המספר הזה עמד על 19 ספינות לפי מנכ"ל הנמל, ג'ין סרוקה, שאמר זאת לסוכנות הידיעות AP.

 

לפי נתונים של טריידשיפט, שלה אינדקס העוקב אחר החוסן של המסחר הגלובלי, ההזמנות ברבעון הראשון של 2021, עלו ב-17%, כשחמישית מהספקים מביעים חשש שלא יוכלו לעמוד בביקושים, כשהלחץ על השרשרת פוגע הכי קשה ביצרנים עצמם. היצרנים מדווחים על עליות של 80% בביקושים, למרות שנפחי החשבוניות הסופיות עלו רק ב-20% באותה התקופה.

 

"הרבה ספקים נותרו חבולים מאירועי השנה האחרונה", אמר מנכ"ל טריידשיפט, כריסטיאן לאנג. "עכשיו מבקשים מהם לרוץ מרתון, בלי דלק במיכל. אין פלא שמתחילים לראות סדקים, במיוחד בייצור.

 

"לפני שנה, אירוע חסר תקדים יצר הרס בשרשרת האספקה העולמית. היום, התאוששות חסרת תקדים יוצרת הפרעה נוספת. חוסר השקיפות בשרשראות הופכות אותן לרגישות מאוד לתנודתיות", הוסיף.

 

קחו לדוגמה את חברת סוגפי (SO.MI) הנסחרת בבורסה במילאנו, כששווי החברה הוא כ-167 מיליון אירו. מדובר בספקית של ציוד לתעשיית הרכב, שמשרתת את ג'נרל מוטורס (GM), פולקסוואגן (VWAGY) הונדה ועוד. החברה תלויה ב-100 ספקים ל-23 המפעלים שלה ב-3 יבשות.

 

אז אם יש פתאום מחסור בקפיצים, כי ספינה נתקעה בתעלת סואץ, אז פס הייצור מושבת פתאום לחודש. יש סופה בטקסס? נעצר משלוח של שרף פלסטיק, שמשבית פס ייצור אחר. פעם, לכל מחסור היה דרך יעילה להתגבר עליו, מה שהביא לעלייה זמנית במחירי הסחורות ואיזון חזרה לאורך זמן. היום המתקפות מגיעות מכל כיוון, כשכל צרה חדשה, הופכת לאבן נוספת בחייהן של החברות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

ומה קורה בישראל? אולי נרגיש עליות מחירים

להערכת נתנאל היימן, מנהל אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, המשבר בשרשרת האספקה מעלה את האפשרות להעלאת מחירים בקרוב, לאחר שהיבואנים והיצרנים יפסיקו לספוג את העלויות הגבוהות.

 

"רואים את זה לאורך הלוח, ממתכות, מזון נפט ועוד, רואים בצורה רוחבית שמשפיעה כמעט על כל התעשייה. בעיה אחת היא שיש הרבה חוזים שנחתמו בצורה מסוימת. ברגע שמתחייבים למחיר מסוים והמחיר עולה אז קשה להישאר רווחי וזה כמובן ישפיע גם בהמשך. פה בארץ אנחנו מתוחים מבחינת התייעלות, שעשו הרבה ממנה בקורונה. אבל לא רק", אמר היימן.

 

איך המחירים לא מגולגלים לצרכנים?

"כבר רואים עלייה באינפלציה בארה"ב ואירופה. זה כמובן יחסית לשנים האחרונות, לא מה שראינו בשנות ה-80. לישראל העלייה עוד לא הגיעה. בישראל יש סנטימנט מחאתי, מאז מחאת יוקר המחייה הרבה יותר קשה להעלות מחירים.

 

"הרשת לא סולחת למי שיעלה מחירים. אבל בצורה אובייקטיבית, כשעלויות כוח האדם עלו ב-17%, גם זה התגלגל ליצרנים. הייתה התייעלות בתהליכי הייצור שהרבה יותר אוטומטיים וחברות הצליחו לספוג את העליות בגלל קיטון בעלויות בשכר.

 

"מצד שני, אני לא יודע כמה היצרנים יוכלו להמשיך לספוג את זה. מחיר הלחם המפוקח הוא דוגמה. מחיר הגרעינים עלה הכול עלה, המחיר של הלחם המפוקח היה אמור לעלות – בגלל שזו החלטה פוליטית זה לא כל כך לעשות זאת".

 

נראה עלייה של מחירים בקרוב?

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    יווו 10/05/2021 10:25
    הגב לתגובה זו
    קללללללל כתבה ממומנת מכינים אותנו שלא נבכה למה סתם מעלים מחירים אז מתחילים עם הסיפורים אלף לילה כבר מעכשיו
  • 9.
    huro 10/05/2021 09:42
    הגב לתגובה זו
    לאן יעלו המחירים עוד ? המחירים בשמיים! עושקים! לאן הולך כל העליות כדיי שתצברו עוד כסף בקבר שלכם עושקים תקברו כבר
  • 8.
    הצרכן הישראלי המפגר ישלם כל סכום על כל מוצר ושירות (ל"ת)
    אם אפשר נרוויח יותר 10/05/2021 09:39
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לרון 10/05/2021 09:33
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה איתנו,קנו מגדל אינפלציה למשל ולדוגמא
  • 6.
    אנאלי-סט 10/05/2021 08:44
    הגב לתגובה זו
    רומזת לכל היצרנים לעלות מחירים בתיאום
  • 5.
    בתעשיית המזון 10/05/2021 01:25
    הגב לתגובה זו
    קחו את אסם שהיא החזירה מס אחת בשוק, אחרי תנובה שהורידה לאחרונה מחירים ומתחרה באחרות, ועוד חברות גדולות אחרות חלקן גם בינלאומיות כמו יוניליבר. לא סתם הצרכנים בישראל לא יקבלו עליית מחירים בצורה חלקה - הם יודעים שהיצרנים האלה מרופדים בשכבות שומן והם יכולים לספוג את העליות המינימליות האלה בגלל הקורונה.
  • 4.
    רק אנחנו 10/05/2021 00:34
    הגב לתגובה זו
    הם לא יעלו מחירים או יפחדו להעלות מחירים. הכוח הוא בידיים שלנו!
  • לרון 10/05/2021 09:34
    הגב לתגובה זו
    לברלין?קוטג' גבינה מדהימה וישראלית,תפנימו
  • 3.
    דוד 09/05/2021 23:39
    הגב לתגובה זו
    כמה תירוצים כדי לעשות עוד כסף על חשבון הצרכן המסכן
  • 2.
    אינפלציה קטלנית בדרך. מי שיכול שיכסה מסלולים צמודי מדד. (ל"ת)
    פוקסי 09/05/2021 21:24
    הגב לתגובה זו
  • לרון 10/05/2021 09:36
    הגב לתגובה זו
    לא תהיה 4% בזבנג בשנתיים הקרובות,להערכתי 1%-2
  • rnv 10/05/2021 09:22
    הגב לתגובה זו
    כדאי להשאיר כרית בטחון עם אופציה לכסות את המסלולים הללו אם באמת המדד יתחיל לקפוץ, אבל לא צריך להגזים. כרגע הריבית במסלול הזהנמוכה מאוד. מה שכן עשיתי זה להעביר חלקים צמודי מדד לצמודי פריים. למרות שגם זה לא בטוח ב 100 אחוז. שכל אחד יעשה החישוב, כמה צמוד מדד הוא מחזיק וכמה בטוחות נזילות (קרן השתלמות לדוג) יש לו לכיסוי מידי. מעבר לזה, לשבת בשקט ובסבלנות.
  • שור 10/05/2021 08:31
    הגב לתגובה זו
    רק לונג ל10 שנים הקרובות, הבורסה גדולה מכדי ליפול
  • 1.
    בני 09/05/2021 21:16
    הגב לתגובה זו
    הנמלים הסינים בעוד תקופת זמן יסיימו את מונופול ההסתדרות בנמלי הים. עד אז מי שיעלה מחירים, נפיל אותו כמו ב2011.
  • קורא 10/05/2021 06:00
    הגב לתגובה זו
    נפיל .... גיבור
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.