"יש בועה במחירי הפלדה. התיקון יהיה חזק וזו רק שאלה של זמן"
"זה הולך לעבור, ואפשר לקרוא לזה בועה", כך מתארת באופן לא מסויג ושאינו משתמע לשני פנים אנליסטית בנק אוף אמריקה, תמנה טנרס את מחירי הפלדה בארה"ב. בעוד שבשפל אשתקד טון של גליל פלדה בייצור מקומי בארה"ב נמכר במחיר של 460 דולר, מאז מחירו שולש ויותר לכ-1,500 דולר – גבוה פי שלושה לערך מהממוצע ב-20 השנה האחרונות.
הסיבה היא שקווי הייצור שהושבתו בצל התפשטות הנגיף בארה"ב טרם שבו לתפוקה מלאה, זאת בעוד הכלכלה דווקא הולכת ומתאוששת והביקושים לפלדה גוברים – בין היתר מצד תעשיית הרכב בעולם שמפצה על תקופת ההאטה, כשכפי שנכתב רבות ההתאוששות הזאת מציבה ליצרניות הרכב אתגר בדמות מחסור נוסף, והוא דווקא בשבבים.
אז הביקושים גוברים אבל לא לעולם חוסן - לפי טנרס גם כיום הם "אינם מרשימים" ובסופו של דבר יגיעו לאיזון וקצב הייצור ידביק אותם. על כן רמות המחיר שאנו רואים כעת, שנשענות על מחסור, הולכות לרדת בחדות לדעתה.
טנרס לא נשענת על תקוות בלבד לחזרת קצב הייצור בבתי החרושת, אלא על כך שבאמת זה המצב שרואים בשטח. היא מציינת כי מבחינה היסטורית, מניות חברות הפלדה מקדימות בחודש לערך בשיאים שהן רושמות את מחירי הפלדה עצמם.
- הנפט יורד ב-5% - חששות מעודף היצע
- טסלה שוב מורידה מחירים בארה"ב בניסיון לעמוד ביעד המסירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך למשל, כעת מניית היצרנית NUCOR CORP (סימול: NUE) עלתה ביותר מ-76% מתחילת 2021. UNITED STATES STEEL CORP (סימול: X) נסחרת לפי שער של 27.85 דולר, כשהיא משלימה עלייה של 200% ב-12 החודשים האחרונים, לאחר שהשפל שלה נרשם קצת קודם לכן במרץ 2020 כשנגעה במחיר של 6.3 דולר בלבד. בקרדיט סוויס שינו את ההמלצה מ"תשואת חסר" ל"תשואת יתר" במחיר יעד של 35 דולר. טנרס מדגישה כי האחרונה רגישה במיוחד לירידה במחירי הסחורות בגלל רמות החוב הגבוהות שלה אותו היא צריכה לשרת, תוך כדי שממנה גם נדרשת ההשקעה הגדולה ביותר בשדרוג אתרי הייצור.
בבנק אוף אמריקה אם כן אולי רואים לפניהם את הלו"ז הזה של טנרס שאומר שעוד חודש שתי החברות הללו ינחתו על קרקע המציאות, אבל כרגע בחלון הזה שבו עדיין ההיצע עולה על הביקוש, המשקיעים ממשיכים לתמוך בהן.
"אנו צופים שיהיה תיקון, ולרוב במקרים כאלה רואים תיקון יתר", כתבה טנרס, המסקרת זה שני עשורים את תעשיית המתכות, בדוח שהוציאה באחרונה תחת הכותרת האינדיקטיבית "יש בועה במחירי מניות הפלדה".
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ב- KeyBanc Capital Marketsפיל גימס שמוביל את ניתוחי שוק המתכות, הסכים אמנם כי רמות המחירים הנוכחיות אינן בנות קיימא, אולם ציין שהוא יותר משוכנע בקיומה של בועה במחירי הפלדה מאשר בקיומה של בועה במניות חברות הפלדה.
בכל אופן תיאר את המצב לאתר CBNC באלגוריה מעולם הנפט: "זה כמו לקנות חבית נפט ב-170 דולר. בשלב מסוים אנשים יגידו 'אני לא אסע באוטו אלא אקח אוטובוס'". כמו טנרס הוסיף "התיקון יהיה חזק מאד, זו רק שאלה של מתי הוא יגיע".
בסיטיגרופ גם כן מסכימים עם הדברים, ולפיהם הרווחים בסקטור הפלדה השטוחה (לא גלילי פלדה), ירשמו שיאים השנה. "המחירים הנוכחיים נמצאים ברמות שיא והם יחוו תיקון חד בנקודה כלשהי", כתב האנליסט אלכסנר האקינג בשבוע שעבר. עוד הוא טען, שמניות חברות הפלדה לא יוכלו להמלט מירידות בהמשך גם כן. "יש אפס דוגמאות לכך שמניות פלדה חוו עליות בעוד שמחירי הפלדה עצמה ספגו תיקון של 25% ויותר".
- 2.בוריס 10/05/2021 14:21הגב לתגובה זוסתם בכיינים שלא מבינים מאקרו וגם לא עשו ניתוח כמו שצריך למתכות (מה אם ההיצע הרוסי? מה עם הרזרבות בסין?).הגורם הכי חשוב פה, זו האינפלציה הצפויה המדפסת הכסף בעולם והתמחור של המתכות בדולר האמריקאי. זה בסיסי ביותר, אבל המתבכיינים לא קולטים. טוב נו... שיחכו לנפילות שלעולם לא יגיעו.
- 1.מחירי הסחורות 09/05/2021 19:38הגב לתגובה זוהמניות שעולות הכי הרבה זה מניות המסחר כולם בוכים שאין כסף ומבזבזים על ביגוד ודיוטי פרי
- כיל עלתה מאה אחוז (ל"ת)עולה 09/05/2021 23:18הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
