טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

למה טסלה זינקה ב-5% בשישי והאם המניה תשלש את שוויה עד 2025?

בשוק מעריכים, כי החברה תגיע 800 אלף מסירות של רכבים השנה, אך לפי ההזמנות של החברה מספקים, המספר הזה יכול גם להגיע למיליון רכבים
ארז ליבנה | (9)
נושאים בכתבה וול סטריט טסלה
בכנס המשקיעים של ברקשייר הת'אוויי (BRKA) שנערך הלילה, יו"ר חברת ההחזקות והמשקיע האגדי וורן באפט נשאל האם יסכים לבטח את פעילות SPACEX, חברת החלל של המנכ"ל של טסלה (TSLA), אילון מאסק, שאמש שברה שיא מרשים של שהייה בחלל. "זה תלוי בפרימיום וגם אם מאסק יהיה על החללית או לא", השיב באפט בחיוך. "המחיר יהיה שונה אם כן".   בכל מקרה, כפי שכבר הבנתם, על מאסק עובר סוף שבוע חלומי. פרט לספייס אקס, ביום שישי האחרון, בניגוד לכל השוק שירד, מניית טסלה זינקה בכמעט 5%, על פניו, אבל רק על פניו, ללא סיבה נראית לעין.   אז מה היא הסיבה שהמניה זינקה? קוראים לה STMicroelectronics (STM.France) והיא מייצרת סוג של סיליקון, שנקרא בעברית צורן קרביד, שבין היתר משמש לחיתוך יהלומים ושיריון קרמי. בשיחת המשקיעים האחרונה שלה בשבוע שעבר, החברה נתנה תחזית לשנה הנוכחית, שבה היא צופה כי היא תמכור צורן קרביד ב-550 מיליון דולר – או עלייה של בין 10 ל-20% במכירות ביחס לתחזית שלה בינואר.   אז איך זה משפיע על טסלה אתם שואלים? הלקוח הגדול ביותר של STM היא TSLA, כש-80% ממכירות של יצרנית הסיליקון הצרפתית היא לא אחרת מאשר חברת הרכבים בעלת שווי השוק הגבוה בעולם.   לפי האנליסט פייר פאראגו מניו סטריט, העלאת התחזית מרמזת כי ייתכן וטסלה תמסור 1 מיליון רכבים במהלך השנה הנוכחית, לעומת צפי של 800 אלף רכבים שלו השוק מצפה. זה 25% יותר וזה משמעותי. פאראגו, שור ידוע של טסלה, העלה את מחיר המטרה שלו ל-900 דולר.   אבל זה עוד כלום. משקיע שורי נוסף של TSLA הוא גארי בלאק, שלו קרוב ל-75 אלף עוקבים בטוויטר (TWTR). בלאק צייץ במהלך סוף השבוע כי לפי המכפילים הנוכחיים של החברה, המניה צריכה להגיע לרמה של 1,000 דולר בטווח שבין חצי שנה לשנה, כשלהערכתו עד 2025 המניה יכולה להגיע גם ל-1,500 דולר למניה.   יתר על כן, בלאק אמר כי בדוחות טסלה, הדירקטוריון העריך כי ההכנסות של החברה יכולות להגיע ל-55 מיליארד דולר השנה. זה 10% יותר ממה שהקונצנזוס מצפה לו.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    פולני פלמוני 02/07/2021 09:43
    הגב לתגובה זו
    ניתנה לשוטים!
  • 7.
    רונן 02/05/2021 23:02
    הגב לתגובה זו
    חידושים רבים בדרך יצור הרכבים נותנות לטסלה יתרון בעליות היצור, היא כבר היום מיצרת הכי הרבה רווח למכונית חשמלית והיתרון שלה רק יגדל
  • 6.
    מאסק זה הלאונרדו דה וינצ׳י של המאה ה-21.כדאי להפני 02/05/2021 17:58
    הגב לתגובה זו
    מאסק זה הלאונרדו דה וינצ׳י של המאה ה-21.כדאי להפנים,ללמוד ולהרוויח כסף.
  • 5.
    כשכולם כול כך אופטימיים שם מתחיל הטריגר (ל"ת)
    רמי 02/05/2021 16:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כמו כשיצאו הטלוויזיות השטוחות , בהתחלה פלזמה 42 אינץ עלתה 60000 שח והיום טלויזיה לד 75 אינץ ניתן להשיג ב 4000 שח . היום טסלה נהנית מתמחור גבוהה של רכבים לא בטוח שתמיד זה יהיה ככה.נהפוכו מנועים חשמליים אמורים להיות זולים יותר (ל"ת)
    אלי 02/05/2021 16:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דובון 02/05/2021 16:01
    הגב לתגובה זו
    אתה כל הזמן צעקת שטסלה בועה
  • 2.
    שכחתם לציין עובדה מאוד מהותית כרגע טסלה נהנית מזכות ראשונים של פיתוח רכבים חשמליים אבל רוב יצרניות הרכב הפנימו שהעולם מתפתח לכיוון רכבים חשמליים ולכן לטסלה תהיה תחרות קשה מאוד בהמשך השנה יצאו רכבים חשמליים מאוד אטרקטיביים ובמחיר מאוד נמוך וכן דבר נוסף כר (ל"ת)
    אריאל 02/05/2021 15:58
    הגב לתגובה זו
  • רז 03/05/2021 10:05
    הגב לתגובה זו
    ברגע שעלות הסוללה תרד, גם עלויות הרכבים של טסלה ירדו בהתאם.
  • 1.
    בוכים על החלב 02/05/2021 14:59
    הגב לתגובה זו
    ברור שזה תוכן ידיעתי ותודה וכו', אבל כמו שכאן לא מדובר בהרצה של מניית TSLA, ככה גם כשאנשים מספרים זה לזה בפורומים שהם קנו או שהם חושבים שזה יעלה, זאת לא הרצה. הגולשים ברדיט עדיין פגועים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.