הנאסדק איבד 0.9%; טוויטר התרסקה 15%; צים עלתה 4%
- טרם החל המסחר הרציף
מפתחת חיסון הקורונה, החברה האמריקאית MODERNA עולה במסחר על רקע הודעתה כי בכוונת החברה להגדיל את מספר החיסונים שהיא מייצרת ולהגיע עד ל-3 מיליארד מנות של חיסוני קורונה עד לשנה הבאה (2022).בכוונתה להגביר את השקעתה במתקני הייצור לחיסוני הקורונה שלה, במטרה להגדיל את היצע החיסונים האפשרי לייצור. החברה עלתה גם את תחזית הייצור שלה לשנה הנוכחית לבין 800 מיליון למיליארד מנות חיסונים (לכתבה המלאה).
NOKIA CORP חברת הטלקום שמוקדם יותר השנה צדה את עינם של המשקיעים הפרטיים, ביניהם חברי פורום wallstreetbets בקהילת רדיט, המנייה זינקה היום במסחר אחרי שהכתה את תחזיות האנליסטים לרבעון. ההכנסות עמדו על 6.16 מיליארד דולר מול הצפי בשוק שהיה 4.74 מיליארד דולר. הרווח למניה הסתכם ב-7 סנט למניה, לעומת תחזיות האנליסטים שהיו לסנט בודד. ישראליות בוול סטריט חברת הביופרמצבטיקה פרוטליקס (US) צנחה ביומיים ב-50% לאחר שדיווחה לאכזבת המשקיעים על דחיית ה-FDA לבקשת אישור השימוש בתרופת ה-PRX-102 למחלת הפברי. הנהלת פרוטליקס ניסתה לרכך את הגלולה המרה ומסרה כי במסמך המלא שקיבלה ממנהל המזון והתרופות "לא מפורטים חששות כלשהם לגבי הבטיחות או האפקטיביות הפוטנציאליות של התרופה במסגרת הנתונים שהגישה החברה". פרוטליקס מתכוונת לבקש פגישת Type-A עם ה-FDA ולאחריה תפרסם עדכון לגבי הצעדים הבאים (לכתבה המלאה). אופקו הלת' (US) העוסקת בביו-פארמה ודיאגנוסטיקה דיווחה אמש על הכנסות של 545.2 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021, בהשוואה ל-211.5 מיליון דולר ברבעון המקביל. הרווח הנקי הסתכם ב-31.1 מיליון דולר, או 5 סנט למניה בדילול מלא, בהשוואה להפסד נקי של 59.1 מיליון דולר או 9 סנט למניה בדילול מלא בתקופה המקבילה אשתקד. השיפור מיוחס בעיקר לפעילות בדיקות הקורונה של החברה (לכתבה המלאה). אודיוקודס (US) היו"ר שבתאי אלדסברג מתראיין לביזפורטל ואומר "עסקת ניואנס לא רלוונטית לשת"פ שלנו עם מיקרוסופט". "המוטיבציה לרכישה הייתה לתפוס נתח שוק בתחום הבריאות ועם כל הכבוד לניואנס, אנחנו לא נמצאים שם", הסביר וטען כי אין חשש שניואנס, שנמכרה ב-19 מיליארד ד', תתפוס את מקומה אצל ענקית הטק (לראיון המלא). מניית צים צים ממשיכה לככב. הערב הוסיפה 4% והיא כבר בזינוק של פי 3 מאז ההנפקה לפני כשלושה חודשים. הסיבה היא מחירי התובלה שממשיכים לעלות
- 3.אופטימי לגבי הדולר 01/05/2021 08:40הגב לתגובה זוגוש האירו אראה שהצמיחה נמוכה מאוד מה שנתן את הטריגר להתחזקות הדולר בחדות.המשך המגמה הזאת ישפיע גם הדולר שקל ונראה חזרה לרמות 3.3 3.35.בחודש הקרוב .בנק ישראל ינצל את ההתחזקות לקנות עוד חבילה ולהחזיר את הדולר שקל ל3.4 בסוף מאי .
- 2.רק מזומן 30/04/2021 18:04הגב לתגובה זוהמניה תרד.כולם רוצים להחשף בחינם ופיסבוק לוקחת על זה כסף
- 1.חודש מאי יהיה רע למניות אל תשאלו מאיפה אתה יודע ? (ל"ת)אריאל 30/04/2021 00:09הגב לתגובה זו
- מאיפה אתה יודע? (ל"ת)כפיר 30/04/2021 16:54הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
