רי חתמה על שת"פ אסטרטגי עם הינו מבית טויוטה
חברת REE Automotive הישראלית המפתחת טכנולוגיה המיועדת לרכבים חשמליים שמתכוננת להנפקה בנאסד"ק, חתמה על הסכם אסטרטגי לשיתוף פעולה עם הינו מוטורס, חברת בת של תאגיד טויוטה, לייצור אבות טיפוס משותפים בצפי של הצגה עד לשנת 2022.
מטרת השת"פ היא למנף את המומחיות והטכנולוגיות של הינו כיצרנית כלי רכב מסחריים המותאמים לצרכי הלקוחות, יחד עם היכולות החדשניות של רי וטכנולוגיות ה REEcornerTM לרכבים חשמליים, תוך הערכת מודלים עסקיים ליצירה משותפת של פתרונות לדור העתיד של הרכבים החשמליים. שתי החברות ישלבו את יתרונותיהן: הידע והטכנולוגיות של הינו כיצרנית כלי רכב מסחריים המותאמים לצרכי הלקוחות והיכולות הטכנולוגיות החדשניות של REEcornerTM לרכבים חשמליים של חברת רי.
החברות יפתחו במשותף פיתרון לרכב מסחרי שיורכב מפלטפורמה מודולרית (המופעלת על ידי רי) שעליה יורכב מודול שירות לניידות (Mobility Service Module) שתותאם לצרכי הלקוח. המודול יישא נוסעים, סחורות ויספק שירותים וכן מטרתו שיענה על מגוון רב של יישומים עכשוויים ועתידיים, המותאמים לדרישות הלקוחות. בנוסף, ניתן לנתק בקלות את מודול השירות מהפלטפורמה החשמלית ובכך ה Mobility Service Module יכולה לשרת כיחידה עצמאית נפרדת, מה שהופך את השירותים והסחורות לנגישים והפלטפורמה יכולה לפעול באופן נפרד ולהמשיך במשימות הבאות שלה. השלדה של הרכב החשמלי תפותח באופן משותף על ידי הינו ורי ותשתמש בטכנולוגיית REEcorner TM שלמעשה מאחדת רכיבים קריטיים ברכב לתוך מערכת אחת ייחודית הממוקמת בין הגלגל לבין השאסי של הרכב.
החזון של החברות הינו ורי הוא ביצירת עתיד שבו כלי רכב מסחריים תומכים בתנועת אנשים וסחורות יתפתחו לניידות המספקת ערך והזדמנויות חדשות לחברה. החברות מציעות פתרונות בתחום הניידות של כלי הרכב המסחריים המיועדים לשיפור איכות החיים בקנה מידה עולמי על ידי הפחתת פליטות הפחמן, צמצום עומס על התשתיות, הפחתת עומסים ומתן אפשרות לחברות להקצות משאבים בצורה טובה יותר.
- משווי של 3.6 מיליארד דולר להערת עסק חי וסיכוי טוב לחיסול הפעילות
- משווי של 3.6 מיליארד דולר ל-80 מיליון - REE מתרסקת אחרי גיוס בדיסקאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נקודת הפתיחה של שיתוף הפעולה הוא קונספט ה FlatFormer שהצגנו בתערוכת הרכב של טוקיו ב 2019" אמר מנכ"ל הינו, מר יושיו שימו. "הקונספט התקבל בתגובות מעולות ואני שמח לראות ש FlatFormer קורם עור וגידים. אני בטוח שהשותפות העסקית שלנו תהפוך לכוח מניע בשביל הינו בזמן שאנחנו לוקחים על עצמנו את האתגר לייצר ערך חדש בתחום הניידות המסחרית כדי להתאים לחברה העתידית"
דניאל בראל, מנכ"ל חברת רי ואחד ממייסדי החברה, אמר כי "עקרון ה FlatFormer שנחשף בתערוכת הרכב בטוקיו 2019 הוכח כנקודת מפנה בעתיד של הרכבים החשמליים והוא זה שהכין את הקרקע לשותפות המרגשת הזו עם הצוות של הינו. אנחנו רואים בשותפות זו הזדמנות ייחודית למלא את המשימה המשותפת שלנו בשיפור איכות החיים של אנשים ברחבי העולם על ידי פיתוח וייצור דור העתיד של הרכבים החשמליים".
הטכנולוגיות של REE נוצרו כדי לתמוך בייצור הרכבים החשמליים המודולריים החדשניים עם יכולות קיבולת מקסימליות כדי לשנע נוסעים או מטען וכדי להשיג את העלות הכוללת הנמוכה ביותר. רכבים אלו מעוצבים עם מרכז יציבה נמוך יותר מאשר רכבים עם מנוע הממוקם בין הגלגלים, ובכך מאפשרים לתא הנוסעים להיות גבוה יותר עם כניסה נמוכה יותר לרכב, מה שבהכרח מאפשר קיבולת גדולה יותר למטען מאשר ברכבים חשמליים מסורתיים. למשל, רכב שליחויות חשמלי שיוצר במעטפת הטכנולוגית של Powered by REE, יוכל להוביל יותר חבילות פר קילוואט לשעה ובכך לאפשר יתרונות תפעוליים ללקוחות כמו חברות טכנולוגיה וחברות רכבים חשמליים חדשות.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
