אנרגיה מתחדשת
צילום: PIXBABY BY PEXELS

אילו חברות ירוויחו מתוכנית ביידן לאנרגיה מתחדשת?

נשיא ארה"ב הודיע על מטרה - לצמצם את פליטת גזי החממה בארה"ב בכ-50% עד לשנת 2030. הפיתרון: מעבר לשימוש בייצור חשמל באנרגיה מתחדשת, דוגמת אנרגיות רוח ושמש. מי החברות שיהנו מהשינוי?
לימור זילבר | (9)

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן הודיע כי הוא רוצה לצמצם את פליטת גזי החממה בארה"ב בכ-50% עד 2030 - מטרה שאפתנית שעשויה לעצב מחדש חלקים מהכלכלה האמריקאית והעולמית. ניתן להניח שמשקיעים יוכלו ליהנות ולרכב על גלי השינוי שנעשה כעת, במשך מספר שנים. התוכנית של ביידן, שהוצגה בפסגת יום כדור הארץ שנערכה היום (ה'), קוראת להפחתת פליטות הפחמן של ארה"ב מרמה של 50% שנמדדה בשנת 2005, לרמה של 52% עד לשנת 2030. חלק מהשינויים הדרושים כדי להגיע ליעד זה כבר נעשו, וישנן מספר חברות ומניות שנהנו מכך. על פי נתוני הסוכנות להגנת הסביבה, כרבע מפליטת גזי החממה מקורם בייצור חשמל ומיזוג אויר, כאשר כרבע נוסף מגיע מחקלאות ומייצור עצים. שימושים תעשייתיים מהווים 21% ותחבורה 14% נוספים, ואילו בניינים מהווים כ -6%.

התחום שיעבור את השינוי האגרסיבי ביותר הוא ייצור חשמל, למרות שכבר קורים שינויים מהותיים. החשמל הפך להיות הרבה פחות עתיר פחמן, מכיוון שהשימוש בפחם להפקת חשמל פחת בעשור האחרון. טכניקות חדשות להפקת נפט וגז מפצלי שמן, הפכו את הגז הטבעי לזול ברמה כזו שתחנות כוח עברו בהמוניהן מפחם לגז. גז טבעי עדיין פולט פחמן לאויר, אך לא באותה הכמות כמו פחם. אנתוני יואן, אנליסט סיטיגרופ, אומר כי "כיום כ-40% מהחשמל המופק בעולם מקורו מגז, 19% מפחם, 20% ממקורות גרעיניים ו-20% ממקורות של אנרגיה מתחדשת". יואן מוסיף כי "אם נלך לפי מטרות פליטת הפחמן, זה אומר שעד שנת 2030,  מקורות אנרגיה מתחדשת ואנרגיה גרעינית יצטרכו להוות 70% מייצור החשמל, כאשר הגז הטבעי מהווה חלק ניכר מהשאר ויופסק לחלוטין השימוש בפחם".

לפי יעדי התוכנית של ביידן, על ייצור חשמל להגיע למצב של פליטת אפס פחמן נטו עד 2035. כדי להגיע לשם, אימוץ  אנרגיות מתחדשות דוגמת אנרגיות רוח ושמש יצטרך לעלות במהירות בקצב חסר תקדים

שירותים ציבוריים בתחום החשמל שכבר עברו לשימוש באנרגיות מתחדשות זכו לתגמול על ידי משקיעים עם הערכות שווי גבוהות. המקרה המובהק ביותר לכך היא מניית חברת  NEXTERA ENERGY   (טיקר: NEE), הנסחרת פי 30 ברווח הצפוי למניה, לעומת פי 16 עד 20 אצל מתחרותיה. אם חברות כמו AMERICAN ELECTRIC POWER (סימול: AEP) יצליחו להתעדכן, המניות שלהן יכולות לעלות. חברה כמו איטון Eaton Corporation  EATON CORP (סימול: ETN) המספקת מערכות לניהול אנרגיה, יכולה גם להפיק תועלת.

בנוסף, חברות המייצרות אנרגיה סולארית ורוח ומתקינים של ציוד הקשור לתחום, יוכלו גם הן ליהנות מפירות השינוי. מניות החברות בעסקים אלה זינקו בשנה שעברה כאשר המשקיעים כבר ראו את ההבטחה שקיימת בתחום. המניות צנחו בתחילת השנה, אך אנליסטים ממליצים שוב למשקיעים להיערך בשמות כמו First Solar (FSLR) ו- Sunrun (RUN). חברת אנרגיית שמש ראשונה שודרגה לרכישה ע"י אנליסט סיטיגרופ ג'יי.בי לואי. בנוסף, חברות דוגמת חברת  סולאראדג'  (סימול: SEDG) שזינקה היום במסחר ב-8%, לאחר שהמשקיעים צופים כי גם היא תהנה מהפירות של שיגשוג התחום.

"ייצור רוח ושמש יצטרך לעלות מסביבות 71 גיגה-ואט בשנת 2021 לכ- 234 גיגה-וואט בשנת 2030, ודורש כ-70 גיגה-ואט של תוספות קיבולת חדשות בשנה מ- 2023 עד 2030, ומכפיל את השיא של כל הזמנים בתוספות הקיבולת שנראו בשנת 2020", כתב יואן בהערת מחקר. "שתי דרישות מרכזיות הן: בניית רשתות שידור ופריסה רחבה של מתקני אחסון או תחנות גיבוי". פירוש הדבר כי חברות יצטרכו להשקיע כסף רב בבניית הרשתות שלהם בכדי להתמודד עם השינוי. התהליך עלול להיות מכביד, אך הוא עשוי להיות משתלם עבורם, בהתחשב בכך שהממשלה עשויה לשלם עבור חלק משדרוגי התשתית. שירות ציבורי מוסדר יכול להעביר גם עלויות לצרכנים. 

גם טסלה TESLA INC (סימול: TSLA), שמייצרת פאנלים סולאריים על הגג ומערכות סוללות וכן מכוניות חשמליות, הודיעה השבוע כי תמכור כעת  מערכות סולאריות הכוללות גם סוללות, סימן שעסקי האחסון יהוו אזור צמיחה מרכזי עבור התעשייה.  הקונגרס כבר הציע זיכויי מס על מערכות סוללות, לטובת תמריץ לתעשייה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בתחום אנרגיית הרוח, חברות אירופאיות כמו וסטאס (סימול: VWDRY)  ואורסטד (סימול: DNNGY) יכולות להפיק תועלת. ג'נרל אלקטריק (GE) עשוי גם היא להרוויח. התחבורה תצטרך להשתנות גם אם המעבר עשוי להיות הדרגתי יותר מאשר בתחום השירותים הציבורי של חשמל. השינוי הדרמטי ביותר יגיע ככל הנראה לאחר 2030, צופה האנליסט יואן: "מספר הרכבים החשמליים במכוניות הנוסעים יכול לעלות פי 16 לכ-32 מיליון עד 2030, ולמעלה מ-150 מיליון יחידות עד 2040", כתב. המשקיעים כבר העריכו חברות המייצרות רכבים חשמליים במאות מיליארדי דולרים, רמה שככל הנראה לא תצדיק את רווחיהן במשך מספר שנים.

לתעשיות השונות יש מספר דרכים  אפשריות לצמצום פליטת הפחמן שלהם, אך לא ברור באילו שיטות יבחרו. לכידת ואחסון פחמן היא אחת הדרכים להפחית את הפליטות. אקסון מוביל EXXON MOBIL (XOM) רק הציעה פרויקט בשווי 100 מיליארד דולר בשותפות עם הממשלה וגורמים פרטיים אחרים שייקחו פחמן הנפלט על ידי עסקים כמו מפעלים כימיים לאורך ערוץ הספינה ביוסטון וישאוב אותו מתחת למפרץ מקסיקו. החברה יכולה לתפוס 100 מיליון טון פחמן מדי שנה עד שנת 2040. זה שווה ערך לפליטה השנתית מ- 22 מיליון מכוניות, על פי ה- EPA.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אבי 1 25/04/2021 02:14
    הגב לתגובה זו
    האם גם אורמת תחגוג .. המניה בשפל
  • 6.
    מה לגבי סלים בתחום? (ל"ת)
    נחמן 23/04/2021 18:17
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עוד חורף אחד קר - והפייק של האקלים יתפוצץ (ל"ת)
    שמוליק 23/04/2021 17:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גם קנדיין סולאר תחגוג שם (ל"ת)
    המשקיע 23/04/2021 15:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ביאליק 23/04/2021 10:47
    הגב לתגובה זו
    ניתן להשקיע בסלים כדוגמא URA....URNM
  • 2.
    איך פספסת את החברה הכי חשובה בתחום??? ENPH (ל"ת)
    טייגר 7 23/04/2021 09:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רפי 23/04/2021 08:54
    הגב לתגובה זו
    למה אתם לא מפרסמים חברות ישראליות??
  • אולי אקופיה? (ל"ת)
    ששון 23/04/2021 17:39
    הגב לתגובה זו
  • המשקיע 23/04/2021 15:40
    הגב לתגובה זו
    בנוסף להסכם הבנות עם חברת נאוויטס להקמת פרוייקטים של אנרגיית רוח בים בארהב.....אנלייט הולכת להפתיע ובגדול!!!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.