תחום הלידארים מתקרר? אינוויז כבר ירדה 35% מהשיא
תחום הלידארים, שהם בסופו של דבר העיניים של הרכבים האוטונומים, נראה עד לאחרונה כאחד התחומים החמים בבורסה האמריקאית. בגיבוי הבאזז שנוצר סביב טסלה וטירוף הספאקים - נכנסו חברות רבות מהתחום לבורסה דרך הספאקים; אחת מהחברות שנכנסו היא חברה בשם אינוויז INNOVIZ TECHNOLOGIES . חברה ישראלית שהוקמה בידי יוצאי יחידת הטכנולוגיה המיוחדת בצה"ל - יחידה 81 ובראשם המנכ"ל עומר כילף.
אבל לאחרונה, נראה כי שוק ההון מתחיל לאבד עניין בתחום ובהתאמה מחירי המניות יורדים. אינוויז הישראלית ירדה כ-35% משיא של 16 דולר למניה בדצמבר למחיר של 10.4 דולר למניה כיום, מרחק של כפסע מהמחיר שעליו שילמו משקיעי הספאק עבור מניותיהם (10 דולר, כנהוג) והיא נסחרת כיום לפי שווי שוק של 1.6 מיליארד דולר. גם מובילת התחום, חברת LUMINAR TECHNOLOGIES INC. ירדה כבר 53% ממחיר שיא של 37.7 דולר למחיר של 17.9 דולר ושווי השוק עומד כיום על 6.1 מיליארד דולר.
אף על פי שאותן חברות "רכבו" על כנפי הטרנד שנוצר במנייתה של טסלה בפרט ושל מניות הרכבים האוטונומים בכלל, טסלה הודיעה כי היא אינה מתכוונת להשתמש בלידארים ברכבים שלה. לעומתה, חברות רכב אחרות כדוגמת חברת BMW חולקת על דעתה של טסלה, או לפחות מעוניינות לתת ללידארים צ'אנס ועל כן חותמות על שיתופי פעולה להתקנת לידארים על כלי הרכב שלהם. יהיה מעניין לעקוב ולראות האם טסלה "תישבר" ותחליט שעדיף לנסות ולשים לידארים על הרכבים שלה. יהיה גם מעניין לראות האם התוצאות של שילוב הלידארים עם הרכבים של החברות שכן חתמו על הסכמי שיתוף פעולה יהיו חיוביות או שלא. אין ספק שלתוצאות תהיה משמעות מכרעת לעתיד הענף.
כמו כן, התחזקותה של מובילאיי שמפתחת גם היא לידארים מעיבה על הענף.
- 5.דניאל 16/04/2021 15:30הגב לתגובה זוחברה שמפסידה כסף ,כל השוק האמריקאי הוא בועתי ברמות,יום אחד שיעשו מחקרים על המפולת הבאה אני בטוח שתופעת הספאק תככב שם.
- 4.מוטי 16/04/2021 15:12הגב לתגובה זורק מאסק ושעשוע יודעים מה צריך?העתיד יוכיח שממש לא!מאחורי חברות הלידאר יש מוסדיים שהשקיעו מליוני דולרים כדי לקבל תמורה בסוף. מבינים שלידאר זו הדרך הבטוחה ביותר לנהיגה אוטונומית.
- 3.רק מזומן 15/04/2021 21:56הגב לתגובה זוכשלסבתא...המכונית באמת תראה ותחשוב אוטונומיה.פראיירים תברחו.
- 2.הרבה באזז מסביב, תחום למי שלא מבין. יש טכנולוגיות 15/04/2021 21:53הגב לתגובה זוהרבה באזז מסביב, תחום למי שלא מבין. יש טכנולוגיות חדשות בפיתוחשאסלה שותפה להם. לא יהיה לידר במכונית נקודה.
- 1.אברהם 15/04/2021 21:22הגב לתגובה זומסכים עם מחבר הכתבה אודות התהייה על תחום הלידארים. מצד אחד, כמו שנכתב: "העיניים של הרכב האוטונומי", מצד שני שווה להיזכר בהרצאה האחרונה מה- CES של פרופ' אמנון שעשוע (שהוא ללא ספק המומחה הטכנולוגי המוביל בתחום בעולם) שדיבר על נושא היתירות ברכב האוטונמי בכך שישלבו מצלמות עם רדארים, ולא לידארים (וסקר את חסרונות השימוש בהם!!!). דרך אגב, היחידה נקראת 81, ולא 82 / 8200.

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת
נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.
ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.
העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי. הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.
יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.
- אובר ו-Waymo מרחיבות את השת"פ: הרובוטקסי מגיע לאטלנטה
- וויימו בדרך לניו-יורק: ליפט ואובר מאבדות גובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת
בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.