האם מס החברות העולה בארה"ב ישפיע על ישראל?
ההודעה על העלאת מס החברות בארה"ב הצליחה להדאיג גם את המשקיעים הישראלים לגבי ההתפתחות הצפויה בהמשך וההשפעה על החברות הישראליות. בתחילת החודש הודיעה ג'נט ילן, שרת האוצר על שיטת המיסוי החדשה של ממשלת ארה״ב, הכוללת שינויים מהותיים בשיטת מיסוי החברות בדגש על העלאת מס החברות הפדרלי שעומד כיום על 20%, לאחר שטראמפ הוריד אותו בזמן כהונתו (לכתבה המלאה). בנוסף, יעלה המס המינימלי על תאגידים אמריקאים ל-21% ויחושב על בסיס שונה מהנהוג כיום, בשינוי חקיקה שמטרתו היא להרתיע חברות מלהחזיק רווחים במקלטי מס (לכתבה המלאה). המס האפקטיבי בארה"ב צפוי לעלות ל-25% ומעלה. בארץ שיעור מס חברות הוא 23%, אך רוב ההערכות הן שתהיה העלאת מס בהמשך - זה ממש לא בטוח, יש תאוריה שטוענת שדווקא הורדת מסים תזניק את המשק ואף תעלה את היקף המס הכולל (בכסף) יותר מאשר העלאת מסים; ועדיין - רוב ההערכות הן שתהיה העלאת מס כשכבר עכשיו יש דיונים פנימיים בעניין ברשות המסים המנוהלת על ידי ערן יעקב.
מה ההשלכות של העלאת המס בארה"ב על ישראל?
"העלאת מס החברות האמריקאי לא תשפיע באופן מהותי על מה שקורה בישראל, אולי ייתכן שהיא אפילו תשפר את מס החברות הישראלי והוא אולי יהפוך לזול יותר מאשר מקבילו האמריקאי. אמרה ל"ביזפורטל" עו"ד טלי ירון אלדר, מומחית מס ושותפה במשרד ירון אלדר פלר ושות' ולשעבר נציבת מס הכנסה. "אבל צריך לזכור שאנחנו באותה סביבת מס, כאשר בבסיס, מס החברות בישראל עומד 23% ובארה"ב יעלו את המס מ-20% ל-25%".
אז חברות ההיי-טק לא יברחו מהארץ? "העלאת המס לא באמת משפיעה או לא יכולה לשנות מהותית לגבי חברות ההיי-טק הפעילות בישראל, שהעידוד והתמריץ שלהן לפעול בישראל מגיע מחוק עידוד השקעות הון שמקבע את מס החברות לחברות לדוגמא מסקטור ההיי-טק והפיתוח שממשלת ישראל מעוניינת מאוד שיישארו בארץ ויגיעו גם חברות נוספות. מכיוון שמס החברות המוכל עליהן לא יעלה ויישאר בטווח שבין 6%-17% בישראל, תלוי במיקום הגיאוגרפי ועדיין הוא נמוך משמעותית ממס החברות בארה"ב, אז לחברות ההייטק יש אינטרס להישאר בארץ"
ירון-אלדר מוסיפה כי "במידה ויחליטו להעלות את מס החברות בארץ, מי שיושפע מהמהלך הזה, הן התעשיות היותר מסורתיות או הפעילות היותר מסורתית שהיא מקומית ולא נכנסת לחוק עידוד השקעות הון וחשופה בעצם לכל שינוי שעושה המחוקק בארץ".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"להערכתי - העלאת מס החברות בארה"ב לא תגרום לשינוי משמעותי והוא לא יורגש בישראל מהסיבה הפשוטה: מס חברות של 23% בישראל מול 25% בארה"ב, הוא טוב יותר" אומר ל"ביזפורטל" עו"ד הראל פרלמוטר, שותף וראש מחלקת מיסוי במשרד ברנע. "אנשים ינסו לחשוב אם המס הנמוך היה זרז להעתיק את פעילות החברה שלהם לארה"ב. אם לפניכן המס בארה"ב היה נמוך יותר ושם היה הכסף וגם הלקוחות, ייתכן ועכשיו יהיו אדישים יותר לענייני המס וההפרש הזניח בין מס החברות לא יהיה סיבה מספקת כדי לעבור מדינה. אם צריך למכור בארה"ב - החברות יהיו בארה"ב והיו שם גם כשמס החברות היה 35% לפני שטראמפ הוריד אותו ל-20%. אם סטראטאפיסט רוצה לעשות אקזיט, הוא יעביר את החברה שלו לפני המכירה לאמריקה, כי שם הכסף ושם הלקוחות".
ומה המגמה בעולם? ובישראל? "בארה"ב העלו את מס החברות רק ב-5% וזה עדיין הרגיז את החברות האמריקאיות, מכיוון שקיימת מגמה עולמית של הורדת מסים, לפי התאוריה הכלכלית - כשהמיסוי יורד, הרווחה של הציבור עולה והצריכה עולה וסכום המס בהתאמה שתגבה המדינה יעלה, כי אנשים צורכים יותר ומרוויחים יותר" אומר פרלמוטר.
"בישראל אגב, הייתה תוכנית מס חברות להפחתת המס- שעד לשנת 2016 המס ירד ל-18%. בארץ הירידה נעצרה ב-23%".
"העלאת מס החברות עכשיו קרתה בהקשר ישיר להורדה שטראמפ עשה במהלך כהונתו. המסים היו מאוד גבוהים ולכן הרבה חברות אמריקאיות גדולות העבירו את המרכזים שלהן מחוץ לארה"ב ואירלנד מאוד נהנתה מהגעה של חברות כמו גוגל ופייסבוק שנדדו החוצה מארה"ב. הנדידה הייתה בגלל שמס החברות הפדרלי היה 35% - מאוד גבוה עבור תאגידים". מוסיף ואומר פרלמוטר. "כשטראמפ הוריד את המס, שנחתך כמעט בחצי, היה חשש בארץ שהמון חברות יברחו מישראל לארה"ב כי מס החברות שם כבר היה שווה לישראל, כי יש כאמור בארה"ב 'הרבה מעבר' לתת לתאגידים.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"טראמפ הוסיף גם כל מיני חקיקות מסביב שחייבו את התאגידים שהמרכזים שלהם היו מחוץ לארה"ב לחזור לארה"ב כי לא ייתכן שהם ירוויחו את הכסף שלהם מחוץ לארה"ב והחברות נשארו בסוף בארץ".
אז על פניו נראה ששינוי המס בארה"ב לא ישפיעו על החברות הישראליות ולא יגרמו לשינויים במקום הקמתן. למעשה, ישראל הופכת לאטרקטיבית יותר מבעבר ושיעור המס בה נמוך מאשר בארה"ב, אם כי בערך באותה הסביבה.
- 3.שיורידו מס (ל"ת)עידו 13/04/2021 08:07הגב לתגובה זו
- 2.כספי 12/04/2021 18:20הגב לתגובה זוכנראה שבנק ישראל הולך לשלם על זה.
- 1.סינגפור 12/04/2021 18:16הגב לתגובה זוהבטיח להם הורדת מיסים והם נפלו בפח . אם המס יעלה בארהב ללא ספק גם פה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
