טוויטר רשת חברתית אפליקצייה פלאפון
צילום: Istock

האם טוויטר תקנה את קלאבהאוס?

דיונים לרכישה אכן התקיימו בין בכירי שתי הרשתות החברתיות והופסקו, אולם תיזמון חשיפת מידע זה בסמוך למסע גיוס נוסף שעורכת קלאבהאוס מנסה לפתות משקיעים חדשים לרשת החברתית הצעירה
לימור זילבר |
נושאים בכתבה טוויטר

מניית חברת טוויטר TWITTER INC  (TWTR) זינקה הערב במסחר ב-3.3%. לפי בלומברג, הרשת החברתית שהמציאה את המיקרו בלוגינג, בחנה אפשרות לרכישת הרשת החברתית קלאבהאוס, המבוססת על חדרי צ'אט של הודעות קוליות, בתמורה לכ-4 מיליארד דולר. אתר חדשות הטכנולוגיה טקראנץ' הוכיח כי דיוני הרכישה בין החברות אכן קרו, אולם בטוויטר סירבו להגיב לידיעה.

הדיונים לגבי הרכישה האפשרית נערכו בחודשים האחרונים וחדלו מלהתקיים, אולם הסיבה לסיומם אינה ידועה, כך לפי המקור. לפי אתר בלומברג, בקלאבהאוס מעוניינים כעת לצאת במסע לגיוס המוערך בכ-4 מיליארד דולר, זאת לאחר שהמו"מ עם טוויטר קרס והוא הגורם לשינוי האסטרטגיה בקלאבהאוס להבטחת הון נוסף בתמורה למניות וזכות שליטה כבעל עניין בחברה.

כזכור, לטוויטר יש מוצר דומה מאוד ל"קלאבהאוס" בשם Spaces, חדר דיונים באודיו בלבד המאפשר דיון רב משתתפים אשר תופס את חלקו כמוצר לאט אבל בנחישות בחודשים האחרונים. קלאבהאוס מצידה השיקה לאחרונה את הראשון מבין המוצרים שלה כמותג מתרחב: אפליקציית התשלומים Clubhouse Payments, המאפשרת למשתמשיה לשלם ישירות ליוצרים אחרים באפליקציה בתנאי שהיוצר-משדר פתח את האפשרות במשתמש שלו לקבלת תשלום. מעניין לדעת שהרחבת האפשרויות מטעמה של קלאבהאוס לא כרוכה ברווח עבור החברה. ההפך מכך: מדובר בהרחבת האפשרויות ברשת החברתית עבור משתמשים שיקבלו את הכסף כולו - 100% מהרווחים יועברו למשתמשים ישירות עם עמלה קטנה על הטיפול בתהליך שהולכת ישירות לספק בשם Stripe, בו קלאבהאוס משתמשת לטיפים הוירטואליים שיש ברשת חברתית זו.

על אף העובדה שאיננו חשופים לפרטי הדיונים בין טוויטר לקלאבהאוס, אבל כן ברור לנו שמדובר בתג מחיר גבוה מדי לתשלום של הרשת החברתית לאפליקציית שמע, במיוחד לאור ההתפתחות וההצלחה של האפליקציה שלטוויטר יש כבר בבית, Spaces. הסיבה להסתכל על קלאבהאוס שעשתה הרבה רעש בשנה האחרונה היא מובנת, אבל יש הרבה מאוד שאלות שעוד לא נשאלו לגבי כמה זמן עוד נראה את האפליקציה הזו בשטח עד שתגסוס ותיעלם וגם כך האופציה שהאפליקציה הזו מציעה כבר שובטה ושוכפלה לפלטפורמות אחרות. ונשאלת השאלה הגדולה והרגילה של כל סטארט-אפ: האם זו תכונה מסוימת שניתן להעתיק או מוצר חדש, בפני עצמו?

בסופו של דבר, התיזמון של חשיפת המידע בסמוך למסע גיוס נוסף שעורכת קלאבהאוס, כנראה מנסה לפתות משקיעים חדשים ופוטנציאליים לרשת החברתית הצעירה אשר מנסה להעלות את קרנה ואת המוניטין שלה לקראת הגיוס. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.