הנשיא ביידן
צילום: דיוויד לינמן

הדרך של ארה"ב לצאת מהקורונה הכלכלית - השקעה בתשתיות ובהכשרה מקצועית

ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב, יעביר תוכנית השקעות של 2 טריליון דולר. במקביל צפויה העלאת מסים 
נושאים בכתבה ג'ו ביידן

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן חושף תוכנית גדולה לעידוד הכלכלה האמריקאית. לתוכנית יש שני עוגנים עיקריים - השקעות בתשתיות בהיקף של 2 טריליון דולר והעלאת מסים. הכוונה לעודד את התעסוקה במשק האמריקאי. 

על פי ההערכות, שיעור המס בארה"ב צפוי לעלות. החברות משלמות כיום מס בשיעור של קרוב ל-20% וזה צפוי לעלות למעל 25%. עם זאת, חשוב להדגיש כי שיעור המס בארה"ב מורכב ממסים של המדינה הספציפית וכן מס ממשלתי. 

ביידן מתכנן שתי תוכניות להנעת הכלכלה האמריקאית. התוכנית שנקראת American Jobs Plan, צפויה לצאת בשבועות הקרובים וההודעה על התוכנית הנוספת תצא בעוד כחודש-חודשיים. 

התוכנית הראשונה כוללת השקעה של מעל 600 מיליארד דולר  בתיקון, תחזוקה ושידרוג של כבישים, גשרים ותשתיות נוספות. מעל 200 מיליארד דולר יופנו לשיפוצים של דירות דיור הציבורי. סכום של כ-100 מיליארד דולר יופנה להקמה ושדרוג של בתי ספר ציבוריים; 180 מיליארד דולר למחקר ופיתוח של טכנולוגיות העתיד וכ-100 מיליארד דולר יופנו לתוכניות השמה מקצועיות. הממשל מפנים שחלק גדול מהמשרות הקיימות כיום נמצאות בסיכון ויינתן דגש להסבה מקצועית.  

ההצעה  אמורה לעבור את ההצבעות בממשל. אבל זה לא יהיה פשוט. לפני שבועיים הצליח ביידן, אחרי מאמצים רבים להעביר תוכנית תמיכה בשל הקורונה בהיקף של 1.9 טריליון דולר. הסכום הזה בחלקו יועבר ישירות לציבור והוא יוזרם תוך שנה. התוכנית להשקעה בתשתית היא למשך 8 שנים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בני 31/03/2021 20:40
    הגב לתגובה זו
    הדרך להרוג את מעמד הביניים והכלכלה היא להעלות מיסים, הביניים מרוויח פחות ומבזבז פחות והכלכלה נתקעת, העשיר בורח עם הכסף שלו למדינות נורמליות ומשקיע בהן. צמיחת ארהב תיפול, יותר אבטלה. שילוב הקוקטייל המסוכן עם 15 מינימום וויג' הולך להקריס עוד יותר. כדור השלג הזה יוריד את ההכנסות הנומינליות ממיסים ויגרום לפקידים להעלות יותר את המס כי הם לא יודעים לייצר כסף בצורה אחרת. והנה לכם מתכון לקטסטרופה סוציאל קומוניסטית. יש דרך אחת להניע כלכלה והיא העלאת ריבית והורדת מיסים. מי שמוריד ריבית ומעלה מיסים, גוזר דין מוות, מנפח בועות נדלן ובועות שוק הון וחושש לפוצץ אותן במשמרת שלו אז זה רק נהיה גרוע יותר למעמד הביניים, עמוד השדרה של החברה הצרכנית. אותו שיט קורה בדיוק בארץ, אצלנו מהנדסי התודעה אפילו לא יודעים להנדס, הם מחקים כל צעד אווילי של מהנדסי ארהב הפרוגרסיבים. מספיק להסתכל על ארהב כדי להבין איפה אנחנו עוד עשור. מבט ליפן יראה לנו איפה אנחנו בעוד שני עשורים. אם זו הדרך שהם בוחרים זו דרך של חורבן כלכלי טוטאלי בלתי נמנע.
  • יפה כתבתה (ל"ת)
    בן כנען 01/04/2021 09:02
    הגב לתגובה זו
  • דודאברהםandjelכהן 01/04/2021 05:19
    הגב לתגובה זו
    הלוואי וביידן ,פאוולועוד שכאלה ייקראו דעתך
  • 2.
    שוב מדפיסים כסף בלי הכרה! (ל"ת)
    רבקה 31/03/2021 20:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Eli 31/03/2021 20:04
    הגב לתגובה זו
    אפשר לפרסם תעודות ישראליות וזרות שמאגדות חברות בתחום?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.