ספינות מארסק
צילום: צילום מסך

"חסימת סואץ יכולה להעלות את מחירי הסחורות ואת תעריפי השילוח"

בבנק ג'יי.פי מורגן אומרים כי יש סכנה שהאוור גיוון התקועה תיבקע, מה שיוביל לעוד בעיות בשרשרת האספקה העולמית, שגם כך מתקשה להתאושש מ-2020 הקשה - אבל יש מי שירוויחו מהמצב...
ארז ליבנה | (5)

נראה שכל פעם שסקטור מסוים מתחיל להירגע מהשפעות המגפה והאדם מתכנן את תכנוניו ותחזיותיו, העולם בא וצוחק עלינו. כזו היא הספינה אוור גיוון הענקית התקועה בתעלת סואץ – בדיחה על חשבון הכלכלה העולמית. הבעיה היא שאף אחד לא צוחק, אבל הפגיעה יכולה להיות משמעותית, בשל חשיבות התעלה.

 

כאמור, ביום שלישי בערב ספינת המשא הענקית הנושאת 20,000 מכולות, ושאורכה 400 מטר ומשקלה למעלה מ-220 טון, נתקעה בתעלת סואץ ויצרה פקק תנועה של למעלה מ-100 ספינות. אורכה של התעלה הוא כ-180 ק"מ והיא מחברת בין הים האדום לים התיכון, והיא אחד מעורקי הסחר החשובים בעולם, שדרכו עוברת 10% מהתעבורה הימית. בכל שנה עוברים בתעלה כ-20 אלף ספינות, הנושאות סחורות מאירופה לאסיה וחזרה.

 

אז לאחר שסין נסגרה בתחילת 2020 בשל נגיף הקורונה, מה שהוביל לשוק בשרשרת הייצור והאספקה העולמית, השרשרת הזו טרם התאוששה. זה הוביל לשינויים משמעותיים בדרכי השילוח של ספינות המשא הענקיות, אבל גם לסתימות ואיחורים במשלוחים. אז עכשיו האוור גיוון באה ויצרה עוד פקק בעולם פקוק גם כך.

 

בבנק ג'יי.פי מורגן אומרים כי מקווים שהסיפור יסתיים בימים הקרובים, אבל יש היתכנות אמיתית להתבקעות הספינה, מה שיכול להאריך את משך החילוץ לשבועות. "בסנאריו הרע, התעלה תהיה חסומה למשך זמן מוארך, מה שיכול להוביל לפגיעה בסחר העולמי, עלייה משמעותית בתעריפי הספינות ולהמשיך להעלות מחירי הסחורות ועלייה באינפלציה הגלובלית", כתבו בבנק במכתב למשקיעים.

 

"סביר להניח שהחסימה תוסיף לקשיים של שרשרת האספקה, שגם כך נפגעו ויצרו צווארי בקבוק", הוסיפו. "ספינות יאלצו לבצע שינוי בנתיב, מה שיוביל למסעות ימיים ארוכים יותר, שייצרו עוד עיכובים", המשיכו ואמרו שחלק מהספינות ייאלצו לשהות שבועיים ויותר בים בשל כך, בשל הצורך להקיף את יבשת אפריקה.

 

"האימפקט המיידי יהיה על הסחר האירופאי-אסייתי, מה שיוסיף עיכובים לשרשרת האספקה, ישפיע מחיר הנפט ועוד סחורות מזוקקות", כתבו ING במכתב למשקיעים.

 

בשל העובדה שבין 5 ל-10% מכל האנרגיה בעולם עוברת בתעלה, העליות שחווה אתמול הנפט, היו העליות הגבוהות מזה שנה. החסימה של התעלה תמנע מבין 3 ל-5 מיליון חביות של נפט להגיע לאירופה.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רבקה 26/03/2021 22:07
    הגב לתגובה זו
    אמנם האינפלציה לא מדווחת נכון ע"י גורמי ממשל בעולם, אבל היא קיימת. אינפלציה משרתת את המשטרים השונים שנמצאים בגירעונות גדולים. טוב לדעת שמצאו את התירוץ האולטימטיבי לאינפלציה כשתתגלה ע"י הציבור.
  • 4.
    שהיום ישחררו את הספינה (ל"ת)
    אמרו 26/03/2021 15:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שחף 26/03/2021 13:39
    הגב לתגובה זו
    20,000 מכולות והמשקל 220 טון, כלומר בכל מכולה 11 ק''ג. אולי 220,000 טון. שזה אוניית קרגו ענקית.
  • 2.
    פרוספר 26/03/2021 11:50
    הגב לתגובה זו
    עלינו לדרוש הוצאת הכנסת לחל"ת ולדרוש החזרת הכסף שקיבלו בשנה האחרונה מבלי לעשול דבר כל אחד מיליון וחצי ש"ח-זוהי תרמית והונאה של חבורת שקרנים בזויה זו
  • 1.
    איזה כיף שיש לנו נמל באילת, עכשיו צריך רכבת משא (ל"ת)
    בני 26/03/2021 11:13
    הגב לתגובה זו
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


TSMC
צילום: אתר החברה

האטה בקצב המכירות של TSMC: האם הצמיחה מתמתנת?

TSMC ממשיכה לצמוח באופן דרמטי אבל פחות - האם זו בעיה בביקושים או בעיה ביכולת אספקת הביקושים? וגם - ממה חוששים חלק מהאנליסטים בוול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה TSMC שבבים

ענקית השבבים הטייוואנית TSMC דיווחה על עלייה של 16.9% בהכנסות אוקטובר ביחס לאוקטובר אשתקד. מדובר בקצב הצמיחה הנמוך ביותר מתחילת 2024, אם כי עדיין מדובר בצמיחה מרשימה. הנתון, שעדיין מייצג עלייה דו-ספרתית, הספיק כדי לזרוע פאניקה בשווקים האסיאתיים וגרר ירידות חדות במניות הטכנולוגיה. בחודשים הקודמים הצמיחה בהכנסות היתה בין 30% ל-40%. 

ההאטה מצטרפת לאזהרות של מנהלי השקעות בכירים בוול סטריט, כולל פוזיציות שורט של קרן סקיון של מייקל ברי נגד אנבידיה. השאלה המרכזית: האם מדובר בתחילת תיקון משמעותי או שהעסקים כרגיל? 

מנכ"ל TSMC, סי.סי וויי, טוען שהחברה מתמודדת עם ביקוש עודף וקיבולת "מתוחה מאוד", ושהאתגר המרכזי הוא לספק את ההזמנות ולא לייצר אותן. החברה עדיין צופה צמיחה שנתית של כ-16% ברבעון הרביעי, ומניותיה עלו ב-37% מתחילת השנה. אלא שקיים פער בולט בין האופטימיות של ההנהלה לבין התגובה העצבנית של השוק. המשקיעים חוששים שהביקוש העודף שעליו מדבר וויי הוא למעשה תוצאה של הצטיידות יתר מצד חברות הטכנולוגיה, שבנו מלאים עצומים מחשש למחסור עתידי. אם התרחיש הזה נכון, אנו עשויים לראות בחודשים הקרובים ירידה חדה בהזמנות החדשות.

ענקיות הטכנולוגיה עד כה הגדילו הימור על ה-AI.  גוגל, מטא, אמזון ומיקרוסופט הודיעו על הגדלת ההשקעות ב-AI ביותר מ-20% ב-2025, לסכום מצטבר של מעל 400 מיליארד דולר. ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, חיזק את המסר בביקורו האחרון בטייוואן ודרש מ-TSMC להאיץ את אספקת השבבים.

TSMC משרתת את כל השחקנים הגדולים - אנבידיה, AMD, קוואלקום ואפל, כולם תלויים בקיבולת הייצור המוגבלת שלה. המפעלים בחינצ'ו שבטייוואן עובדים בתפוקה מלאה, והחברה מתקשה לעמוד בביקוש הגואה. כלומר, לא מדובר בירידה בביקושים אלא בקשיים באספקת כל הביקושים. בעיות בהיצע בשוק ולא בעיות בביקוש. ולכן, על פניו מדובר בהמשך צמיחה מרשים.