גיורא בר דעה מנכל שטראוס
צילום: יח"צ
דוחות

שטראוס: עליה קלה ברווח התפעולי ברבעון; ירידה ב-2% במכירות

החברה מדווחת על מכירות של 2 מיליארד שקל ברבעון הרביעי, לעומת 2.1 מיליארד שקל ברבעון המקביל, ירידה של 2.1%. הרווח התפעולי הסתכם ב-183 מיליון שקל בתקופה, לעומת 181 מיליון, עליה של 1.1%
סתיו קורן |
נושאים בכתבה שטראוס

קבוצת המזון והמשקאות שטראוס -0.52%  מדווחת על מכירות של 2 מיליארד שקל ברבעון הרביעי, לעומת מכירות של 2.1 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, ירידה של 2.1%. הרווח התפעולי של החברה הסתכם ב-183 מיליון שקל ברבעון, לעומת 181 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, עליה של 1.1%.  ה-EBITDA הסתכם ב-275 מיליון שקל ברבעון, לעומת 270 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, עליה של 1.7%.

"החוסן העסקי והפיננסי, היציבות והגמישות התפעולית והעסקית אפשרו לנו לסיים שנה מיוחדת, מורכבת ובלתי צפויה זו בצמיחה מרשימה במכירות וברווחיות". כך אמר מנכ"ל קבוצת שטראוס גיורא בר-דעה על התוצאות. "זאת הודות לכך שידענו לייצר מכירות חזקות במרבית הקטגוריות לרוחב הפעילות בעיקר למגזר הקמעונאי המאופיין בצריכת קטגוריות צריכה ביתית וכך התגברנו על הירידה במכירות בערוצים מחוץ לבית, בעיקר רכישות הדחף על הדרך, מסעדות, בתי הקפה, משרדים ובתי המלון, שנפגעו ממגפת הקורונה. אני מעריך שבעתיד הקרוב נראה התאוששות גם בגזרה זאת עם החזרה לשגרה בישראל ומאוחר יותר ברחבי העולם

"למרות האתגרים הרבים לא זנחנו השנה את התכנון קדימה ואף האצנו תהליכי צמיחה והתפתחות באפיקים רבים: התחלנו להפיץ את מוצרי אלפרו בישראל והחלטנו על הקמת מפעל לייצור מוצרי חלב צמחי בישראל. זאת ועוד, הקמנו השנה מפעל חדש לירקות טריים שטופים בברור חייל, והתקדמנו בהקמת מפעל הייצור ומרכז פיתוח לטכנולוגיות מים של שטראוס מים בסין שיושלם בחודשים הקרובים. הקמנו מרלו"ג חדש לפעילות הקפה באוקראינה וביצענו שתי רכישות להצמחת פעילות הקפה בברזיל.

"מתוך מחשבה קדימה לפיתוחים והשינויים בעולם המזון הרחבנו השנה את פורטפוליו חברות הסטארט אפ בחממת הפוד-טק שלנו וצירפנו שש חברות חדשות לנבחרת. מספר סטארט-אפים בחממה השלימו סבבי השקעה נוספים בעשרות מיליוני דולרים, דבר המעיד על ההתקדמות הטכנולוגית בחברות והאמון של המשקיעים השונים באותן חברות".

בשנת 2020 החברה דיווחה על צמיחה אורגנית של 4.6% בהכנסות ל-8.35 מיליארד שקל. הפרשי תרגום של המטבעות אל מול השקל החזק ובעיקר הריאל הברזילאי הסתכמו ב-589 מיליון שקל והביאו לקיטון בהכנסות החברה של 2.25 מול שנה קודמת. 

הרווח התפעולי האורגני עלה ב-5.4% ל-924 מיליון שקל (115 מההכנסות). הרווח בשורה התחתונה הסתכם ב-551 מיליון שקל, בדומה לרווח בשנת 2019.

על רקע התוצאות אמרה יו"ר קבוצת שטראוס עופרה שטראוס: "השנה כולה הייתה שנה של מבחן לחוסן וליכולת של קבוצת שטראוס לשמור על רציפות עסקית גם בתנאים חסרי תקדים. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"השנה המושג 'קיימות' קיבל משמעות רחבה יותר. קיימות במובן הכי בסיסי שלה חזרה להיות בראש סדר העדיפויות שלנו – אחריות על בריאותם הפיזית והנפשית של אנשים תוך שמירה על משאבי הטבע".

שטראוס ישראל המחזיקה נתח של כ-12% משוק המזון והמשקאות בישראל. החברה עלתה במכירות בארץ בכ- 7.9% שהם מעבר לצמיחת השוק הרלבנטי למוצריה, על פי נתוני סטורנקסט. החברה רשמה הכנסות של 3.7 מיליארד שקל בארץ, כאשר הצמיחה במכירות נובעת בעיקר ממותגי המחלבות: שטראוס, יטבתה ודנונה; סלטי אחלה; מוצרי יד מרדכי וכן טבלאות שוקולד פרה עלית. עלייה זאת נובעת מהשהייה בבתים וכן ממגמת הבישול והאפייה הביתית שצמחו בשל השפעות הקורונה. הרווח התפעולי הסתכם השנה בכ-418 מיליון שקל - צמיחה של 12.8% ועלה לשיעור של כ- 11.3% מהמכירות.

שטראוס ישראל מדווחת על עליה משמעותית בנתח מכירות האונליין (e-tail) בעיקר דרך הפלטפורמות הקמעונאיות בהם נמכרים כבר כ-7% מסך המכירות.  

חברת הקפה מדווחת על עלייה כמותית במכירות ברוב המדינות, צמיחה גבוהה במכירות במטבע מקומי בפולין, ברוסיה ובאוקראינה וכן בברזיל שם הגיעה חברת Tres Coracoes לפלח שוק של כ- 31.2% לאחר צמיחה אורגנית של 8.4% במטבע מקומי. בישראל רושמת חברת הקפה זינוק של כ-31% במכירת הקפסולות (על פי נתוני סטורנקסט). עם זאת, מכירות החברה לבתי מלון ומסעדות כמו גם של רשת קפה עלית המהוות כ-10% מפעילותה בשנת 2019 נפגעו משמעותית השנה בשל הסגרים. חברת הקפה סיימה את שנת 2020 עם הכנסות של כ- 3.28 מיליארד שקל - צמיחה אורגנית בנטרול השפעת מטבע של כ-2.5% שנבעה מגידול במכירות בערוצי הריטייל שקוזז מהפגיעה בערוצי המכירה מחוץ לבית.

חברת סברה שהיא חברת המטבלים והממרחים הגדולה בארה"ב המחזיקה נתח שוק של 61.9% עברה שנה מאתגרת. החברה נפגעה בעיקר ממכירותיה לשוק "מחוץ לבית" בין היתר למסעדות ושדות תעופה וכן במארזים משולבים המיועדים לצריכה על הדרך. בנוסף התמודדה סברה עם אתגרים בשרשרת האספקה בשל הקורונה. החברה סיימה את 2020 עם מכירות של כ- 1.3 מיליארד שקל ירידה אורגנית בנטרול השפעת מטבע של 3.2% לעומת 2019. אובלה שהחלה השנה בהפצה עצמית של מוצריה בגרמניה, מסכמת את 2020 עם היקף מכירות של 163 מיליון שקל - ירידה אורגנית של כ-1%.

שטראוס מים ממשיכה לצמוח. החברה נהנתה משנה חזקה בפעילותה ברחבי העולם ומציגה צמיחה של 6.4% במכירות ל-668 מיליון שקל וזינוק של 21.4% ברווח התפעולי. תוצאות אלו מגיעות על אף הסגר בתחילת השנה בסין ומגבלות הקורונה לאורך השנה

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
דוחות

נקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר

הרווח הנקי של חברת המצלמות המיוצבות קפץ ב-56% ל-28 מיליון דולר ברבעון השלישי; בסיס הלקוחות התרחב ל-189, והחברה ממשיכה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים אבל עם סימני האטה בתזרים

מנדי הניג |

נקסט ויז'ן מערכות מיוצבות נקסט ויז'ן 1.23%   שמפתחת מצלמות מיוצבות לרחפנים ולכלים בלתי מאוישים, ממשיכה את רצף הצמיחה גם ברבעון השלישי. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-47.3 מיליון דולר, עלייה של 62% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 120 מיליון דולר, כך שנכון לעכשיו היא נראית קרובה לעמוד בתחזית השנתית שהציבה הכנסות של 160 מיליון דולר. במהלך השנה האחרונה הגדילה החברה את מספר לקוחותיה הפעילים מ-173 ל-189, מה שמשקף התרחבות בביקוש ובפיזור לקוחותיה הגלובליים.

נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.

צבר ההזמנות חוזר לעלות

אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.

הצבר הגבוה נובע, בין היתר, מהזמנה משמעותית שהתקבלה בינואר 2025 מצד גורם שלישי שאינו קשור לחברה, בסך של 12.1 מיליון דולר. ההנהלה מציינת כי קיים ביקוש מתמשך לפתרונות החברה, במיוחד מצד לקוחות חוזרים וגופים ביטחוניים במערב.

הרווח הגולמי עמד על 32.5 מיליון דולר, שהם כ-69% מההכנסות - עלייה של 55.5% לעומת 20.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח הגולמי ב-85.5 מיליון דולר (71% מההכנסות), גידול של 42% בהשוואה ל-60.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

הרווח התפעולי ברבעון עלה ל-28.3 מיליון דולר (60% מההכנסות), לעומת 18.7 מיליון דולר ברבעון המקביל - גידול של 51%. במצטבר מתחילת השנה: רווח תפעולי של 73.5 מיליון דולר, עלייה של 39% בהשוואה לשנה שעברה.