ב-CDC מזהירים מפני טיסה, אבל חברות התעופה כבר יוצאות מהמשבר
לא מעט נכתב על סקטור התעופה מאז שפרצה הקורונה לחיינו. במילים פשוטות: זו הייתה שנה רעה להכנסות, אבל כנראה יותר טובה למבנה הפונדמנטלי של חברות התעופה, שנאלצו לחתוך בשומנים ולעיתים בבשר, כדי להגיע ליעילות תפעולית גבוהה יותר. זה ישפיע עליהן לחיוב כשהתעבורה האווירית בעולם תראה סימני התאוששות אמיתיים.
ככל שמבצע החיסונים הולך וגובר, בחברות התעופה צופים את התגברות הפעילות הבינ"ל, למרות שבימים האחרונים המאמצים לשוב לשגרה קיבלו ירייה ברגל, מטאפורית כמובן. המכון למניעת מחלות בארה"ב הוציא מספר הנחיות מקלות למחוסנים ולאנשים בסיכון נמוך, אך מנהלת ה-CDC, רושל ולנסקי, אמרה כי ההנחיה בנוגע לטיסות נותרה זהה לכולם: "אל תעשו את זה", אמרה ולנסקי.
החברות כמובן מנסות לרכך את המכה, אבל לא בטוח שזה יעזור להן. "אנחנו נותרים בטוחים שהגישה המרובדת מורידה משמעותית סיכונים ומעודדים את המדע שימשיך ויוודא שישנו סיכוי נמוך ביותר להידבק בנגיף בטיסה", נמסר מדוברות האיגוד חברות התעופה למען אמריקה.
בכל מקרה, בחברות התעופה טועים; כנראה שבגדול. כי השאלה שנשאלת היא לא אם אפשר להידבק במטוס, כי אפשרי זה כן. רמת הסיכון נתונה לוויכוח. השאלה היא איך מונעים התפשטות של המגפה והזנים החדשים המתגלים יומם וליל.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז אולי מערכת של מטוסים מחליפה את האוויר בתא הנוסעים בכל חצי דקה, אבל המטוס, כפי שגילינו בתחילת המגפה, הוא כנראה המפיץ הכי יעיל של המחלה ברחבי הגלובוס. וכפי שכבר למדנו, חיסון נגד זן אחד לא בהכרח אומר יעילות נגד זנים אחרים. אז עדיין צריך להתמודד עם התפשטות ועלייה נוספת במקרי התחלואה.
השינוי כבר קורה בשטח
בכל מקרה, מאז הודעתה של פייזר (PFE) בנובמבר שעבר על יעילות החיסון שפיתחה יחד עם ביונטק (BNTX), מניות חברות התעופה החלו לשנות את העקום השלילי שאחז בהן, כשמאוד קשה לשכוח את התמונות העצובות של ציי מטוסים חונים דוממים בזמן שמניות התעופה דיממו על רצפות המסחר. אבל שוב, כל זה השתנה כאמור לאור הצפי שהגענו לנקודת המפנה במלחמה במגפה. באותו היום כל מניות חברות התעופה קפצו. KLM הגיעה ל-30% באותו היום. באוינג (BA) קפצה ב-14%.
עכשיו זה כבר עובר לפסים מעשיים. השבוע ג'נרל אלקטריק הודיעה על מיזוג חטיבת הליסינג עם איירפאק (AER) בעסקה בשווי היקף של 30 מיליארד דולר ומתוכה 24 מיליארד במזומן. במהלך השבוע קרה עוד משהו, שמסמל באופן סמלי ביותר את שינויי הרוחות בסקטור. מישהו אשכרה הקים חברת תעופה מסחרית חדשה בארה"ב. חברת התעופה החדשה בשם "בריזה" של היזם דיוויד נילמן שהקים את ג'טבלו (JBLU) לפני שני עשורים. החברה קיבלה השבוע אישורים רגולטוריים להתחיל בטיסות מסחריות.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
אבל נחזור רגע לבואינג. החברה מקבלת חדשות טובות מאו בגזרת ה-737MAX, המטוס השנוי במחלוקת שרק לאחרונה אושר לשימוש מחדש לאחר שהושבת במשך למעלה משנה, בשל תקלות בטיחות חמורות שהביאו להתרסקויות של מספר מטוסים. אז עכשיו בואינג, שמנייתה כבר עלתה ב-21% השנה לרמה של 245 דולר למניה, קיבלה זריקת עידוד משמעותית, שכנראה תקרין על הסקטור כולו.
החברה הודיעה יחד עם חברת התעופה סאות'ווסט (LUV) על עסקה שיכולה להגיע עד 300 מטוסים מדגם ה-MAX ובשווי של 13 מיליארד דולר. בשלב הראשון סאות'ווסט תרכוש 130 מטוסים, כשהיא שומרת לעצמה אופציה לרכוש עוד 170 יחידות.
- 1.כניסה טובה לאל על במחיר נחמד. הייתה 80 לפני כמה חו 12/03/2021 23:43הגב לתגובה זוכניסה טובה לאל על במחיר נחמד. הייתה 80 לפני כמה חודשים כשחשבנו שכולם ייהפכו לזומבים.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
