בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

ב-CDC מזהירים מפני טיסה, אבל חברות התעופה כבר יוצאות מהמשבר

במכון למניעת מחלות אומרים כי גם מי שחוסן עדיף שלא יטוס. במקביל, בואינג וסאות'ווסט קרובות לחתום על עסקת 737MAX, בהיקף עסקה שמוערך ב-13 מיליארד דולר. בארה"ב אושרה חברת תעופה חדשה
ארז ליבנה | (1)

לא מעט נכתב על סקטור התעופה מאז שפרצה הקורונה לחיינו. במילים פשוטות: זו הייתה שנה רעה להכנסות, אבל כנראה יותר טובה למבנה הפונדמנטלי של חברות התעופה, שנאלצו לחתוך בשומנים ולעיתים בבשר, כדי להגיע ליעילות תפעולית גבוהה יותר. זה ישפיע עליהן לחיוב כשהתעבורה האווירית בעולם תראה סימני התאוששות אמיתיים. 

 

ככל שמבצע החיסונים הולך וגובר, בחברות התעופה צופים את התגברות הפעילות הבינ"ל, למרות שבימים האחרונים המאמצים לשוב לשגרה קיבלו ירייה ברגל, מטאפורית כמובן. המכון למניעת מחלות בארה"ב הוציא מספר הנחיות מקלות למחוסנים ולאנשים בסיכון נמוך, אך מנהלת ה-CDC, רושל ולנסקי, אמרה כי ההנחיה בנוגע לטיסות נותרה זהה לכולם: "אל תעשו את זה", אמרה ולנסקי.

 

החברות כמובן מנסות לרכך את המכה, אבל לא בטוח שזה יעזור להן. "אנחנו נותרים בטוחים שהגישה המרובדת מורידה משמעותית סיכונים ומעודדים את המדע שימשיך ויוודא שישנו סיכוי נמוך ביותר להידבק בנגיף בטיסה", נמסר מדוברות האיגוד חברות התעופה למען אמריקה.

 

בכל מקרה, בחברות התעופה טועים; כנראה שבגדול. כי השאלה שנשאלת היא לא אם אפשר להידבק במטוס, כי אפשרי זה כן. רמת הסיכון נתונה לוויכוח. השאלה היא איך מונעים התפשטות של המגפה והזנים החדשים המתגלים יומם וליל.

אז אולי מערכת של מטוסים מחליפה את האוויר בתא הנוסעים בכל חצי דקה, אבל המטוס, כפי שגילינו בתחילת המגפה, הוא כנראה המפיץ הכי יעיל של המחלה ברחבי הגלובוס. וכפי שכבר למדנו, חיסון נגד זן אחד לא בהכרח אומר יעילות נגד זנים אחרים. אז עדיין צריך להתמודד עם התפשטות ועלייה נוספת במקרי התחלואה. 

השינוי כבר קורה בשטח

בכל מקרה, מאז הודעתה של פייזר (PFE) בנובמבר שעבר על יעילות החיסון שפיתחה יחד עם ביונטק (BNTX), מניות חברות התעופה החלו לשנות את העקום השלילי שאחז בהן, כשמאוד קשה לשכוח את התמונות העצובות של ציי מטוסים חונים דוממים בזמן שמניות התעופה דיממו על רצפות המסחר. אבל שוב, כל זה השתנה כאמור לאור הצפי שהגענו לנקודת המפנה במלחמה במגפה. באותו היום כל מניות חברות התעופה קפצו. KLM הגיעה ל-30% באותו היום. באוינג (BA) קפצה ב-14%.

 

עכשיו זה כבר עובר לפסים מעשיים. השבוע ג'נרל אלקטריק הודיעה על מיזוג חטיבת הליסינג עם איירפאק (AER) בעסקה בשווי היקף של 30 מיליארד דולר ומתוכה 24 מיליארד במזומן. במהלך השבוע קרה עוד משהו, שמסמל באופן סמלי ביותר את שינויי הרוחות בסקטור. מישהו אשכרה הקים חברת תעופה מסחרית חדשה בארה"ב. חברת התעופה החדשה בשם "בריזה" של היזם דיוויד נילמן שהקים את ג'טבלו (JBLU) לפני שני עשורים. החברה קיבלה השבוע אישורים רגולטוריים להתחיל בטיסות מסחריות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אבל נחזור רגע לבואינג. החברה מקבלת חדשות טובות מאו בגזרת ה-737MAX, המטוס השנוי במחלוקת שרק לאחרונה אושר לשימוש מחדש לאחר שהושבת במשך למעלה משנה, בשל תקלות בטיחות חמורות שהביאו להתרסקויות של מספר מטוסים. אז עכשיו בואינג, שמנייתה כבר עלתה ב-21% השנה לרמה של 245 דולר למניה, קיבלה זריקת עידוד משמעותית, שכנראה תקרין על הסקטור כולו.

החברה הודיעה יחד עם חברת התעופה סאות'ווסט (LUV) על עסקה שיכולה להגיע עד 300 מטוסים מדגם ה-MAX ובשווי של 13 מיליארד דולר. בשלב הראשון סאות'ווסט תרכוש 130 מטוסים, כשהיא שומרת לעצמה אופציה לרכוש עוד 170 יחידות.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כניסה טובה לאל על במחיר נחמד. הייתה 80 לפני כמה חו 12/03/2021 23:43
    הגב לתגובה זו
    כניסה טובה לאל על במחיר נחמד. הייתה 80 לפני כמה חודשים כשחשבנו שכולם ייהפכו לזומבים.
צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.  

המיליארד ריי דליו
צילום: Harry Murphy / Web Summit via Sportsfile

ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"

מייסד ברידג'ווטר מזהיר מ"משבר פיננסי" בתוך 3 שנים: "12 טריליון דולר חוב חדש בשנה - והעולם לא רוצה לקנות"

עמית בר |

ריי דאליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר אסושייטס ואחד המשקיעים המשפיעים בעולם, מזהיר כי ארה"ב עומדת בפני סיכון חמור ליציבות הסדר המוניטרי הגלובלי. לדבריו, החוב הפדרלי  שמגיע כיום ל-37.5 טריליון דולר, מתנפח בקצב שאינו בר-שליטה, והמערכת הפיננסית מתקשה לעכל את גיוסי החוב בהיקפים חסרי תקדים. בנוסף, תשלומי הריבית על החוב צפויים להגיע ל-1.13 טריליון דולר בשנת הכספים 2025, מה שמגביר את הלחץ על התקציב הפדרלי.

ריי דאליו מזהיר: "משבר חוב חמור בארה"ב עשוי לפרוץ תוך שלוש שנים"

ריי דאליו משנה גישה: "אני מתרחק מאגרות חוב, ורוכש זהב וביטקוין"

בפאנל בפורום Future China הגלובלי בסינגפור, אמר דליו: "אתם רואים את האיום על הסדר המוניטרי. מכלול הגורמים הללו יחד יקבע האם אנחנו עדים לסוף של האימפריה האמריקאית". הציטוט הזה משקף את חששותיו העמוקים, שמבוססים על ניתוח היסטורי של אימפריות קודמות, כמו האימפריה הבריטית, שקרסו תחת עול חוב כבד ומאבקי כוח פנימיים.


גירעון מתמשך, חוב מתנפח: נתונים מדאיגים


דאליו הסביר כי קיים פער קבוע ומתמשך בין ההכנסות וההוצאות בתקציב האמריקאי. הפער הזה מחייב את ארה"ב לגייס חוב חדש בהיקף כולל של 12 טריליון דולר - שילוב של מימון הגירעון, תשלומי ריבית וגלגול חוב קיים. "לשוק העולמי אין את אותה רמת ביקוש לאג"ח אמריקאי, וזה יוצר חוסר איזון חריף בין היצע לביקוש," הדגיש דאליו.