טיל בליסטי צפון קוריאה שיגור
צילום: AFP PHOTO/KCNA VIA KNS

רובולוקס טסה ביום ההנפקה ב-55% לשווי של 45 מיליארד דולר

בשנת 2020, החברה מדווחת על כ-33 מיליון משתמשים ביום, עם הכנסות של כ-920 מיליארד דולר: החברה לא חלמה על השווי המסחרר, לפני פחות מחצי שנה הוערכה בכ-8 מיליארד דולר
אור צרפתי | (3)

השם החם בתחום המשחקים, רובולוקס (סימול:RBLX) החלה את דרכה עם זינוק של 63% בפתיחת הסחר- אפילו החברה לא העזה לחלום על כך. רובולוקס הונפקה במחיר של 45 דולר למניה המשקף שווי של כ-29 מיליארד דולר, ונכון לרגעים אלו החברה נסחרת לפי שווי של 45 מיליארד דולר.  רובולוקס היא הראשונה לשנת 2021 שהונפקה ברישום ישיר, כלומר לא הנפיקה מניות חדשות ומכרה מניות קיימות ולכן לא גייסה הון בהנפקה. 

 

נכון לסוף שנת 2020, רובולוקס מדווחת על 32.6 מיליון משתמשים פעילים מדי יום (DAU), עלייה של 85% לעומת שנת 2019. ההכנסות זינקו ב-82% ל-924 מיליון דולר, בעוד השורה התחתונה גדלה מ-71 מיליון דולר ל-253 מיליון דולר. עם זאת החברה הנמיכה ציפיות לקראת שנת 2021 באומרה כי ״הגענו אל שנת 2020 עם צמיחה אורגנית חזקה, שקיבלה חיזוק משמעותי מההגבלות החברתיות. כאשר הממשלות החלו להקל בהגבלות, אנו מצפים כי שיעורי הצמיחה בשנת 2021 יהיו מתחת לאלו שבשנת 2020.״ 

 

מייסד ומנכ״ל החברה, David Baszucki, הוא המרוויח הגדול של הערב, כאשר סך מניותיו שוות כ-4.7 מיליארד דולר. דיויד, מהנדס חשמל, הקים את החברה בשנת 2004 יחד עם שותפו שנפטר בשנת 2013, לאחר שהשניים פיתחו משחק חינוכי ללימודי פיזיקה. המנכ״ל צפוי לקבל עוד כ-11.5 מיליון אם החברה תעמוד ביעדי רווח בטווח הארוך. 

 

אל תגידו שלא אמרנו,  לקראת 2021: כל מה שצריך לדעת לפני ההנפקה של Roblox. באמצעות Roblox Studio המשתמשים יכולים לבנות משחקים באמצעות ״בלוקים״ אינטרנטיים. המערכת פועלת בשפת התכנות הפשוטה Lua, שמיועדת גם לשימוש של ילדים. רוב המשחקים של רובולוקס נוצרים על ידי ילדים ומשוחקים על ידי ילדים אחרים. זוהי מערכת אקולוגית שמזינה את עצמה, בכך שהיא מלמדת ילדים ליצור משחקים ויותר חשוב, להפיק מהם רווחים. במהלך השנה, רובולוקס ציינה כי יש לפלטפורמה שלה ממוצע של מעל ל-150 מיליון משתמשים פעילים בחודש (MAU).

 

החברה מקליפורניה כבר הגישה את התשקיף לרשות לניירות ערך, והייתה צפויה לגייס בחודש נובמבר מיליארד דולר, על בסיס הערכות של 8 מיליארד דולר. הערכת השווי הפרטית האחרונה של החברה עמדה על כ-4 מיליארד דולר.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רועי 11/03/2021 07:01
    הגב לתגובה זו
    עושה את זה בשווי דימיוני ואז עוד עולה בכמה מאות אחוזים ,יש בועה ענקית בשוק עקב כסף זול זה יתפוצץ לנו בפרצוף
  • 1.
    920 מיליארד? (ל"ת)
    אנונימי 11/03/2021 01:09
    הגב לתגובה זו
  • התכוון 920 מיליון..., היום חושבים רק במיליארדים ... (ל"ת)
    SIV 11/03/2021 13:38
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.