
המוניות המעופפות יתחילו לפעול ב-2024
ג'ובי הודיעה כי היא תתמזג עם SPAC לפי שווי של 6.6 מיליארד דולר ומתכננת טיסות מסחריות, אבל השוק הגדול הזה רק בראשיתו
אחרי למעלה מעשור של פיתוח סודי, חברת ג'ובי (Joby) של היזם המיליונר ג'ו-בן בווירט, חשפה בסוף השבוע את המונית החשמלית המעופפת שפיתחה, כשהודיעה במקביל על כוונתה להתמזג עם SPAC – שלד בורסאי שמוקם לצורך מיזוג פעילות עסקית פרטית – לפי שווי של 6.6 מיליארד דולר. מטרת החברה היא להחליף את הטיסות המסחריות במסוקים, כשכלי הטיס שפיתחה מהיר יותר ממרבית המסוקים האזרחיים, אך לא פחות חשוב, שקט יותר.
בווירט הקים את החברה ב-2009, כשעד כה הצליח לגייס 800 מיליון דולר, כשאת הסיבוב האחרון ב-2020 בהיקף של 600 מיליון דולר הובילה טויוטה. לשתי החברות שיתוף פעולה בנוגע לייצור כלי הטייס החדשים, שמורכבים מ-6 רוטורים המסתובבים על ציר ממצב מקביל לקרקע למצב תיכון, על מנת אפשר לכלי הטיס להמריא מהמקום, אבל גם להתקדם במהירות של 200 מייל לשעה, או בערך 300 קמ"ש. כמו כן, לכל מונית מעופפת יהיה מקום לעד 5 אנשים, טייס ו-4 נוסעים. כנראה שהיתרון החשוב ביותר שמציגה ג'ובי הוא השק היחסי. בעוד מסוקים מודרניים הם עדיין רועשים להחריד, בשל הקרבה בין המנוע והרוטור לתא הנוסעים, המנועים החשמליים מציגים לראווה לפחות 20% פחות ברעש הדציבלי; מ-87 דציבלים במסוקים, לפחות מ-70 דציבלים. או בערך כמו ההבדל בין לנסוע על מכסחת דשא רועמת במיוחד, לבין לנסוע בתוך המכונית שלכם כשכל החלונות סגורים על מהירות של 90 קמ"ש. עניין הרעש יכול להוות יתרון משמעותי, שלא רק יהפוך את דור המסוקים האזרחיים הנוכחי למיושן וחסר כדאיות כלכלית. סביר להניח שנראה גם אפסייד בצד הצבאי, כיוון שלטכנולוגיות שקטות ישנן יתרונות מובנים, בשל כושר ההפתעה שלהן בשדה הקרב. כרגע, החברה נמצאת בשיתוף פעולה עם צבא ארה"ב לפיתוח מסוק שכזה. בכל מקרה, לאחר למעלה מ-1,000 שעות של טיסות ניסוי, החברה אומרת שב-2024 המוניות שלה כבר יבצעו שילוחים אנושיים בשמיים. נכון לכרגע, המטרה היא להחליף טיסות קצרות, כשבעתיד, עם המשך הפיתוחים הטכנולוגיים בתחום הסוללות, סביר להניח שגם הטווחים של המסוקים החשמליים יגדלו גם כן. לפני שבועיים הודיעה החברה על מיזוג עם הספאק ריאינוונט טק (RTP) של אחד ממייסדי לינקדאין. החברה צופה לגייס 1.6 מיליארד דולר לפי שווי של 6.6 מיליארד, כש-910 מיליון דולר כבר הובטחו לה באמצעות משקיעים מוסדיים, בהם אובר (UBER) – שג'ובי רכשה ממנה את חטיבת המוניות המעופפות שלה – בלקרוק ופידליטי. בכל מקרה, ג'ובי היא לא הראשונה שהודיעה על כניסה לבורסה. חברת ארצ'ר, שלאחרונה חתמה על הסכם עם יונייטד איירלינס (UA) שתרכוש 200 כלי טיס במיליארד דולר, הודיעה כי תמזג עם ספאק לפי שווי של 3.8 מיליארד דולר. בדלויט העריכו לאחרונה שלפחות 200 חברות עובדות על פרויקטים דומים, שמטרתם שינוע אנשים או סחורות. השוק של כלי התעופה האלה צפוי להגיע ל-4 מיליארד דולר עד 2025 ו-57 מיליארד עד 2035.- 2.המחיר יקר מידי לחברה בחיתולים (ל"ת)דני 10/03/2021 07:44הגב לתגובה זו
- 1.לארצ׳ר יש כבר חוזה בביליון עם יונייטד איירליינס ל2 09/03/2021 21:04הגב לתגובה זולארצ׳ר יש כבר חוזה בביליון עם יונייטד איירליינס ל200 יחידות שיובילו לקוחות לשדות תעופה. וגם הסכמים עם מיאמי ולוס אנג׳לס. אחד הבוסים הוא מבני עמנו (גולדשטיין אחד). וקרן Ark מושקעת בגדול. והכי חשוב המעופף שלהם הרבה יותר יפה.

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית
לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים
אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29% . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.
פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים.
דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.
האיזון בין עלות לביצועים
הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.
- טסלה עולה; המשקיעים מעדיפים לשלם 30 מיליארד דולר - העיקר שמאסק נשאר
- השכר הכי גבוה מעולם לאדם הכי עשיר מעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.

הנאסד״ק עלה ב-1%; אפל קפצה ב-4%, ג׳ייפרוג זינקה ב-12%
וול סטריט סיימה את השבוע במגמה חיובית, כאשר המדדים המובילים התקרבו לשיאים חדשים על רקע עונת דוחות חזקה ותקווה להסכם בין ארה״ב ורוסיה לסיום
המלחמה באוקראינה. מדד S&P 500 עלה כמעט ב־1% והתקרב לרמה של 6,400 נקודות, הנאסד״ק עלה ב-1%, הדאו עם 0.5%. מדד מניות ״שבע המופלאות״ היה קרוב גם הוא לשיא חדש, ואפל האריכה את רצף העליות לשלושה ימים עם זינוק מצטבר של 13%. מניות פאני מיי ופרדי מק זינקו בעקבות דיווחים
על כוונת הממשל למכור מניות בהנפקה שעשויה לצאת לדרך עוד השנה.
תשואת האג״ח הממשלתי ל־10 שנים עלתה בשלוש נקודות בסיס ל־4.28%. הדולר נותר כמעט ללא שינוי, והנפט רשם תנודתיות במהלך היום. הממשל האמריקני רמז כי יוציא מדיניות חדשה שתבהיר שייבוא מטילי זהב לא יהיה כפוף למכסים – צעד שנועד להרגיע את שוק המתכות היקרות לאחר ימי מסחר תנודתיים בזהב.
במקביל, דיווח של בלומברג ציין שגורמים אמריקנים ורוסים פועלים לגיבוש הסכמות בנוגע לשטחים לקראת פסגת טראמפ–פוטין, שעשויה להתקיים כבר בשבוע הבא.
בנושא המכסים, טראמפ אמר כי המכסים "משפיעים בצורה חיובית עצומה על שוק המניות", ואף הוסיף כי "כמעט בכל יום נשברים שיאים חדשים" וכי "מאות מיליארדי דולרים זורמים לקופת המדינה". יחד עם ציפיות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בהמשך, ישנם בשוק מספר גורמים שיכולים להמשיך ולתמוך במגמת העליות – כל עוד הכלכלה האמריקנית שומרת על יציבות.
- נעילה מעורבת בוול-סטריט; קרוקס צנחה ב-29%, אינטל ירדה ב-3%
- הנאסד״ק עלה ב-1.2%; אפל קפצה ב-5%, גילת זינקה ב-25%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האיתריום פורץ את רף ה־4,000 דולר – יותר מחלופה לביטקוין - זרימת הון מוסדי, אימוץ על ידי חברות ופינטקים, וצעדים רגולטוריים חדשים
בארה״ב מחזקים את מעמדו של איתריום כמנוע מרכזי בכלכלה הדיגיטלית ומאותתים על פוטנציאל צמיחה נוסף.