מונית מעופפת
צילום: אתר החברה, צילום מסך

המוניות המעופפות יתחילו לפעול ב-2024

ג'ובי הודיעה כי היא תתמזג עם SPAC לפי שווי של 6.6 מיליארד דולר ומתכננת טיסות מסחריות, אבל השוק הגדול הזה רק בראשיתו

ארז ליבנה | (2)

אחרי למעלה מעשור של פיתוח סודי, חברת ג'ובי (Joby) של היזם המיליונר ג'ו-בן בווירט, חשפה בסוף השבוע את המונית החשמלית המעופפת שפיתחה, כשהודיעה במקביל על כוונתה להתמזג עם SPAC – שלד בורסאי שמוקם לצורך מיזוג פעילות עסקית פרטית – לפי שווי של 6.6 מיליארד דולר. מטרת החברה היא להחליף את הטיסות המסחריות במסוקים, כשכלי הטיס שפיתחה מהיר יותר ממרבית המסוקים האזרחיים, אך לא פחות חשוב, שקט יותר.

 

בווירט הקים את החברה ב-2009, כשעד כה הצליח לגייס 800 מיליון דולר, כשאת הסיבוב האחרון ב-2020 בהיקף של 600 מיליון דולר הובילה טויוטה. לשתי החברות שיתוף פעולה בנוגע לייצור כלי הטייס החדשים, שמורכבים מ-6 רוטורים המסתובבים על ציר ממצב מקביל לקרקע למצב תיכון, על מנת אפשר לכלי הטיס להמריא מהמקום, אבל גם להתקדם במהירות של 200 מייל לשעה, או בערך 300 קמ"ש. כמו כן, לכל מונית מעופפת יהיה מקום לעד 5 אנשים, טייס ו-4 נוסעים.

 

כנראה שהיתרון החשוב ביותר שמציגה ג'ובי הוא השק היחסי. בעוד מסוקים מודרניים הם עדיין רועשים להחריד, בשל הקרבה בין המנוע והרוטור לתא הנוסעים, המנועים החשמליים מציגים לראווה לפחות 20% פחות ברעש הדציבלי; מ-87 דציבלים במסוקים, לפחות מ-70 דציבלים. או בערך כמו ההבדל בין לנסוע על מכסחת דשא רועמת במיוחד, לבין לנסוע בתוך המכונית שלכם כשכל החלונות סגורים על מהירות של 90 קמ"ש.

 

עניין הרעש יכול להוות יתרון משמעותי, שלא רק יהפוך את דור המסוקים האזרחיים הנוכחי למיושן וחסר כדאיות כלכלית. סביר להניח שנראה גם אפסייד בצד הצבאי, כיוון שלטכנולוגיות שקטות ישנן יתרונות מובנים, בשל כושר ההפתעה שלהן בשדה הקרב. כרגע, החברה נמצאת בשיתוף פעולה עם צבא ארה"ב לפיתוח מסוק שכזה.

 

בכל מקרה, לאחר למעלה מ-1,000 שעות של טיסות ניסוי, החברה אומרת שב-2024 המוניות שלה כבר יבצעו שילוחים אנושיים בשמיים. נכון לכרגע, המטרה היא להחליף טיסות קצרות, כשבעתיד, עם המשך הפיתוחים הטכנולוגיים בתחום הסוללות, סביר להניח שגם הטווחים של המסוקים החשמליים יגדלו גם כן.

 

לפני שבועיים הודיעה החברה על מיזוג עם הספאק ריאינוונט טק (RTP) של אחד ממייסדי לינקדאין. החברה צופה לגייס 1.6 מיליארד דולר לפי שווי של 6.6 מיליארד, כש-910 מיליון דולר כבר הובטחו לה באמצעות משקיעים מוסדיים, בהם אובר (UBER) – שג'ובי רכשה ממנה את חטיבת המוניות המעופפות שלה – בלקרוק ופידליטי.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בכל מקרה, ג'ובי היא לא הראשונה שהודיעה על כניסה לבורסה. חברת ארצ'ר, שלאחרונה חתמה על הסכם עם יונייטד איירלינס (UA) שתרכוש 200 כלי טיס במיליארד דולר, הודיעה כי תמזג עם ספאק לפי שווי של 3.8 מיליארד דולר.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    המחיר יקר מידי לחברה בחיתולים (ל"ת)
    דני 10/03/2021 07:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לארצ׳ר יש כבר חוזה בביליון עם יונייטד איירליינס ל2 09/03/2021 21:04
    הגב לתגובה זו
    לארצ׳ר יש כבר חוזה בביליון עם יונייטד איירליינס ל200 יחידות שיובילו לקוחות לשדות תעופה. וגם הסכמים עם מיאמי ולוס אנג׳לס. אחד הבוסים הוא מבני עמנו (גולדשטיין אחד). וקרן Ark מושקעת בגדול. והכי חשוב המעופף שלהם הרבה יותר יפה.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.