יצרן הרכב פאראדיי
צילום: צילום מסך, אתר החברה

שוק הרכבים החשמליים - מה יהיה ב-2021?

שוק ה-EV נהיה צפוף יותר ויותר לאורך ולרוחב הסגמנטים, אבל זה אומר שהוא מבשיל; השוויים צפויים להשתנות ככל שהשוק ילך ויעמיק בדרך החשמלית
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה גלובל רכב חשמלי

קשה להתווכח עם העובדה ש-2020 הייתה כנראה השנה הלוהטת עד כה בשוק מניות הרכבים החשמליים. טסלה (TSLA), ששבתה את דמיון המשקיעים זינקה במאות %, מה שהוביל לגל הנפקות וצפי להנפקות נוספות בעתיד הקרוב, בין אם בהנפקה ראשונית קלאסית (IPO) או השלדים הבורסאיים הידועים בתור ספאקים (SPAC). יתר על כן, לא מדובר בשוק שהוא ספקולטיבי, זה שוק אמיתי. הרכבים החשמליים הם ההתפתחות של תעשיית הרכב הישנה. הכללים לא נשברו, הם רק השתנו. מאות חבות EV נסחרות כבר בוול סטריט, חלקן לא יגיע לקו הגמר, אבל יהיו שיגיעו ויצליחו לייצר תשואה גבוהה למשקיעים. 

 

התעשייה הזו החלה לקבל נפח היקפי יותר בשנתיים האחרונות, כשהתחום התרחב גם לרכבי יוקרה, למשאיות, רכבים מסחריים קטנים, כמו גם חברות של סוללות חשמליות ומימניות בלבד, תחנות תדלוק. קרוב לוודאי שהפיתוחים המדעיים והפריצות הטכנולוגיות ימשיכו לזרום בשנים הקרובות, והן יתדלקו תעשיות נוספות כמו סקטורי הספנות והתעופה העולמית, שמחפשות את הדרכים להוזיל עלויות, אבל גם לעמוד בסטנדרטים רגולטורים של ESG והורדת עקבות פחמן.

 

"הדבר היחיד שהמשקיעים צריכים לצפות לו בשנה הקרובה זו תנודתיות", אמר מייקל דון, מנכ"ל של חברת הייעוץ לתעשיית הרכב זוזו, לתקשורת בארה"ב. "זה מראה על כמה בטוח שוק הסטארטאפים של הרכבים החשמליים", הוסיף.

 

הוא צודק. זה לא סוד שכולם, כולם, כולם רוצים להיות טסלה הבאה. ולא משנה באיזה תחום בשוק הזה. ברכבים המשפחתיים ושוק הקרוסאוברים, ניתן למצוא את מרבית היצרניות סיניות החדשות, בהן אקספנג (XPEV), לי אוטו (LI) ו-NIO (NIO) כמובן. NIO היא השם החם בקטגוריה בסין, כשהמכירות שלה אשתקד עלו ב-113% ביחס ל-2019, כשמסרה קרוב ל-44 אלף רכבים. אגב, המובילה בשוק הסיני באופן כללי היא BYD (BYDDF), שבה מושקע וורן באפט ושמכרה אשתקד כמעט 131 אלף רכבים.

 

בארה"ב יש גם את פיסקר (FSR), שאמורה לשחרר את הדגם הראשון שלה בשנה הבאה, חתמה לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה עם פוקסקון לפיתוח רכב חדש. לקנו (GOEV), שמתמחה ברכבים פרטיים, אבל גם ברכבי שילוח קטנים ומיניבוסים, יש הסכם למסירת 100 אלף רכבים עם אמזון (AMZN) והיא אמורה להתחיל ברבעונים הקרובים להתחיל למסור רכבים. וורקהורס (WKHS) אמנם הפסידה במכרז של הדואר לאחרונה, אבל היא גם חזק במרוץ המסחריות, כשגם לייטנינג אימוטורס (ZEV) שם.

 

אם מסתכלים על רכבי שוק היוקרה, ניתן למצוא את פאראדיי ואת לוסיד, שתיהן אמורות להתמזג עם ספאקים בחודשים הקרובים. ניקולה (NKLA), ריוויאן שעוד לא נסחרת ו-Xos (XOS) מתחרות עם טסלה בשוק המשאיות החשמליות והאוטונומיות. "ריוויאן היא בעלת הסיכויים הטובים ביותר לאתגר את חברות הרכב המסורתיות יותר", אמר דון. "זו חברה שמנוהלת לעילא ולעילא מלמטה עד למעלה. היא יודעת מה קהלי היעד שלה מצפים ממנה והיא פועלת בצורה שיכולה לאתגר גם את טסלה וגם את ההאמר החשמלי של GM", הוסיף.

 

בתחום הסוללות החשמליות, מה שצפוי להיות אחד השווקים התחרותיים בשנים הקרובות, ניתן למצוא שמות כמו קוואנטומסקיים (QS), בטריות רומיאו (RMO) והייליון (HYLN), כשגם Xos מפתחת סוללות משלה. עם זאת, לא מעט חברות משקיעות בכך, כי שליטה בתחום הסוללות, יבטיח דריסת רגל מתמשכת בשוק הזה.  

קיראו עוד ב"גלובל"

 

המצב בשוק הרכבים החשמליים הוא מאוד דומה לשוק התרופות. השוויים של החברות הצעירות, אם נאמר זאת כך, משקפות אופטימיות יתרה לגבי שווי השוק העתידי שלהן והיכולת שלהן לנווט במים החשמליים של העתיד. כלומר, בדיוק חברות הפארמה הגדולות בדרך כלל לא נכנסות לתחום שאין להן היגיון כלכלי להיכנס אליו בשל עלויות גבוהות. לדוגמה, עלות פיתוח החיסון לקורונה, כולל סבבי הניסוי, עלה לפייזר (PFE) וביונטק (BNTX) 150 מיליון דולר.

השחקניות הגדולות בדרך והן רעבות

אותו דבר גם חברות הרכב, כשעלות התכנון והייצור של רכב בודד מגיע למאות מיליוני דולרים, החברות הוותיקות כמו פולקסוואגן (VWAGY), ג'נרל מוטורס (GM) ופורד (F) לא מיהרו להיכנס לשוק החדש. עכשיו ההיגיון הכלכלי הופך להיות יותר הגיוני עם הכניסה המסיבית של ESG והקשחות רגולטוריות, כמו גם עלויות ייצור נמוכות יותר. עולם חדש מופלא.

 

אז אמנם לקח לספינות הענק האלה כמה שנים להתחיל ולסובב אותן, אבל אלה כבר מסתובבות ורוצות מנתח השוק הצומח הזה. לפולקסוואגן יש תוכנית חומש שבה מושקעים 86 מיליארד דולר, לייצר 70 דגמים של רכבים חשמליים עד 2030.

פורד משקיעה 29 מיליארד בתחום עד 2025, כשבשנה הבאה היא רוצה למכור כבר 16 דגמים על טהרת החשמל, כשהיא מעודדת ממכירות של המוסטאנג מאך E החדשה, שמצליחה לנגוס במכירות של טסלה.

GM הודיעה כי תשקיע 27 מיליארד דולר והיא מצפה להציג 30 דגמים חשמליים עד 2025. GM גם חזקה בתחום הסוללות לאחר שפיתחה את טכנולוגיית אולטיום, שבעתיד תוכל להניע רכב חשמלי עד 600 מייל, או קרוב ל-1,000 ק"מ וכיום מסוגלת להניע רכב לטווח של 400 ק"מ.

בשנים הקרובות נראה יותר ויותר מיזוגים ורכישות

מה זה אומר? בעיקר דבר אחד – כמו בכל שוק אחר, לא כולם ישרדו כדי לספר. אנחנו נהיה עדים לפשיטות רגל של שחקנים שונים בשנים הקרובות, מול קונסולידציה של חברות קטנות שירצו להוות מקשל נגד לחברות הגדולות והוותיקות, אבל גם מיזוגים ורכישות של ענקיות הרכב, שייקנו חברות קטנות יותר לצורך הטמעת טכנולוגיות ו/או פסי ייצור לארסנל.

 

ככל שילך ויבשיל, המצב הזה בשוק הרכבים החשמליים – שבו נראה עוד ועוד סטארטאפים קורמים עור וגידים ומנסים את מזלם בקרנות הון הסיכון הפרטיות ואז בשווקים הפיננסיים – לא יוכל להימשך לנצח. ראינו את זה בחברות הרכב הוותיקות יותר. ככל שגדלים העלויות גדלות, כשברמה הגלובלית צריך את היכולת להוביל שווקים, אחרת נבלעים. זוכרים את קרייזלר-פיאט-דיימלר? אז כזה.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אברהם 07/03/2021 20:11
    הגב לתגובה זו
    הכותרת : "שוק הרכבים האוטונומיים", אבל תוכן הכתבה הוא על רכבים חשמליים.... אלו שתי נישות נפרדות!!!
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.