טסלה נתקלת בקשיים בהשתלטות על שוק הרכבים החשמליים- ונופלת במסחר ב-8%
בעיניהם של לא מעט משקיעים, טסלה TESLA INC (TSLA) כמניה וכחברה, מסמלת את העתיד של עולם הרכבים, לא רק בשל היתרון התחרותי היחסי שיצרה שנובע מקדימותה בשוק. יש בה מגוון רחב של אספקטים, בהן סוללות חדישות שמניעות את הרכבים החשמליים (EV) האוטונומיים, שלבדן מהוות קניין רוחני בעל ערך רב. טסלה, טוענים השוריים, היא הרבה מעבר לחברת הרכבים – היא מפעל של ידע.
המציאות עם זאת, קצת יותר מורכבת. טסלה חיה בעולם שהולך ונהייה יותר צפוף. כל ענקיות הרכב מפנות את מיטב המשאבים שלהן לכיוון ומדובר בסכומים לא מבוטלים. פולקסוואגן VOLKSWAGEN AG ADR REPSTG 1/10TH SH (VWAGY), שגם לה יש מאגר ידע לא קטן המבוסס על למעלה מ-100 שנות ייצור, משקיעה מיליארדים כדי להדביק את הפער. גם פורד FORD MOTOR CO (F) שם, כשהציבה לעצמה יעדים שאפתניים לרכבים חשמליים באירופה, כולל בנייה והסבה של מפעלים. גם ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (GM) בדרך, כשרק היום הודיעה כי היא בונה מפעל לסוללות לרכבים חשמליים כחלק ממפעל שעלות בנייתו נאמדת ב-2.3 מיליארד דולר באוהיו. ויש עוד עשרות מתחרות קטנות שנכנסות לשוק כמו פיסקר, לוסיד ועוד רבות וטובות - כאלה יותר וכאלה פחות.
גם בשוק הסיני, השוק הכי רווחי של אילון מאסק עד כה, יש קשיים. מאסק מגלה שהסינים אולי אוהבים לשבח, אבל הנתונים האחרונים מראים שהוא מאבד לקוחות ל-NIO (NIO), לי (LI) ואקספנג (XPEV), בין היתר בבעיות שהתגלו בייצור המכוניות במפעלים של החברה בסין, אבל גם בשל תחושת הגאווה הסינית הלאומית, שלרוב יעדיפו "אחד משלהם" על פניו של הזר - ולא משנה כמה הוא נחמד.
מאסק נאלץ גם לסגור מפעלים בשל מחסור בחלקים, מה שמעיב על הייצור. יתר על כן, ביום הסוללות האחרון של החברה, היא לא הצליחה להראות פריצות דרך בתחום. אז אם בהתחלה טסלה הייתה הדבר הכי מגניב בשכונה, לתוך השכונה הזו התגלגלו עוד כמה קנדידטים ששווים את דמיונם של הצרכנים והמשקיעים. אפילו סטיב ווסטלי, שכיהן בדירקטוריון החברה אמר ביום שלישי כי החברה "לא תישאר מלכת הגבעה לנצח".
- הקשר בין טסלה לאנבידיה, ולמה טסלה מזנקת ב-6%?
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק ההשקעות מורגן סטנלי (MS) אומרים שמכירות המוסטאנג מאך E בארה"ב נוגסות במכירות של טסלה, כשבשל עלייה של 40% בשוק ה-EV, % המכירות של טסלה ירד מ-81% מכלל הרכבים החשמליים שנמכרו בפברואר 2020, ל-69% בחודש שעבר – בעיקר הודות לרכב הספורט החשמלי. ירידה של 15%. יתר על כן, הם חוזים שחלקה של טסלה בשוק ילך ויקטן כשב-2022 החלק של החברה צפוי לרדת מתחת ל-50%.
- 17.אביהו 05/03/2021 21:10הגב לתגובה זוכל מכונית שהיא מייצרת היא מוכרת. בשנה האחרונה פורד הצטרפה לשוק ומכרה כ10000 כלי רכב, אז שוק כלי הרכב החשמליים גדל ב10000 ולכן באחוזים טסלה ירדה. אבל לא איבדה שום נתח שוק.
- אנונימי 07/03/2021 00:14הגב לתגובה זובאור שהיא איבדה נתח שוק. היית מצפה שחברה כזו תמכור כמות גדולה יותר בשנה החולפת אם היא רוצה לשמור על המוניטין שלה בשוק
- 16.עליות יפות היום (ל"ת)יעקב אלחמלך 05/03/2021 15:10הגב לתגובה זו
- 15.קנו לונג דקס ולונג הסדק תרוויחו (ל"ת)יעקב דהן 05/03/2021 15:10הגב לתגובה זו
- 14.רמי 05/03/2021 15:10הגב לתגובה זוואקנה היום נצחק עוד חודש גג חודשיים
- 13.ציון 05/03/2021 14:32הגב לתגובה זוהשבוע התפרסם מחירה של DS3 חשמלית 200,000 ש"ח , מחירו של הרכב באירופה 23,000 יורו בערך 40% פחות ממחיר הטסלה ,באירופה , היתה אמורה להמכר ב 130,000 שח לכל היותר , לא פלא שיש שפע של כתבות מגמתיות
- 12.שגב 05/03/2021 13:20הגב לתגובה זוהמון התלהבות עם אפס יכולות !
- 11.שלומי 05/03/2021 11:41הגב לתגובה זובגלל המצב במניות של הרכבים הסניות אמורת לעלות בגלל המצב
- 10.ארי 05/03/2021 08:26הגב לתגובה זואחת אחרי השניה...
- 9.קו הייצור נסגר? 05/03/2021 07:14הגב לתגובה זולפורד אין יכולת למכור יותר מכמה עשרות אלפי מכוניות חשמליות. אין להם תשתית לייצור סוללות. כנ"ל כל יצרני הרכב האירופאיות. פולקסווגן סוחבת חובות אדירים ונאלצת להוציא לחופשה עשרות אלפי עובדים.
- 8.הזוי ומוטעה 05/03/2021 07:06הגב לתגובה זובמכוניות חשמליות הידע שלהם אפסי. כדי להיות רווחיים הם צריכים להסב את המפעלים ולשלוח את המהנדסים שלהם בחזרה לאקדמיה ללמוד על טכנולוגיית הסוללות ועוד.
- עמי 06/03/2021 09:36הגב לתגובה זוכך שכל יצרני המכוניות הרגילות יאכלו בלי מלח את טסלה אם יחליטו ללכת על חשמליות כמיין סטרים...אבל כנראה זה יקח עודשנים כי רכב חשמלי לא עדיין כלכלי וחסרות תשתיות
- 7.הזוי ומוטעה 05/03/2021 07:04הגב לתגובה זו.
- 6.צביה רוטמן 05/03/2021 05:10הגב לתגובה זויתכןו שאילון גאון אך בבצוע הרבה יותר חלש. פגמים רבים במכוניות בסין. השבתת קו יצור דגם 3. כנראה מתפשט יותר מדי קופץ מטילים דמתפוצצים לבאלגאן ביצור ובשיווק.וכמבן התחרות העצומה. ביצור מאסק הוא כבר לא מאסט. לא מזמן קראתי שהפיץ.מכתב לעובדיו שאם לא יחסכו בהוצאות המפעל יפשוט את הרגל לכאורה.
- 5.רונן 05/03/2021 00:45הגב לתגובה זוהדבר החשוב הייחידי עבור טסלה שהיא מוכרת כל רכב שהיא מצליחה לייצר, כל השאר טראש טוק, ההצלחה של טסלה פוגעת בשוק הרכב ולכן יהיו עוד מאמרים ודעות כאלו, שמלוות את טסלה כבר מספר שנים. המציאות היא שטסלה תגדיל השנה את מכירות הרכבים למעל 800 אלף ובשנת 2022 ל 1.4 מיליון.
- 4.עמי 04/03/2021 23:31הגב לתגובה זומזכיר את חברת בטר פלייס ואגסי הנוכל, רק בקנה מידה אמריקאי. הבלון מתפוצץ...
- אהוד 05/03/2021 09:15הגב לתגובה זויש לי אותו 9 שנים
- 3.כן בגלל זה המניה יורדת או כי כל השוק יורד (ל"ת)משקיע 04/03/2021 22:33הגב לתגובה זו
- טסלה היא העתיד 05/03/2021 14:22הגב לתגובה זוטסלה תואכל אותכם! די לרכיבים מזהמים ! השינוי הזה היה צריך להיות לפני 30 שנה
- ארז ליבנה 05/03/2021 11:24הגב לתגובה זוהרבה לפני שהחלו הירידות האחרונות
- 2.טסלאי 04/03/2021 21:41הגב לתגובה זווארז ליבנה ממשיך לרשום שטויות בביזפורטל
- 1.דובון 04/03/2021 21:26הגב לתגובה זוהוא גם אמר שב-2030 טסלה תייצר 20 מיליון רכבים. הוא גם אמר שב-2030 עסקי האנרגיה של טסלה יהיו גדולים יותר מעסקי הרכב שלה. הוא גם אמר שטסלה תקים צי של 10 מיליון אוטונומיות שירוויחו מאות מליארדי דולרים לטסלה בכל שנה. אז אם אתה כבר מצטט את מאסק, כדאי שתביא את כל הציטוטים שלו.
- ארז ליבנה 05/03/2021 11:21הגב לתגובה זובוא ניתן ספקולציות ל-2050?
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- זהב וכסף שוברים שיאים כשהמתיחות בעולם והציפיות להורדות ריבית ברקע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
