שטרות דולר כסף שולחן
צילום: Istock

מה עומד מאחורי הזינוק בתשואות האג"ח של משרד האוצר האמריקאי?

בחמישי האחרון התשואות עלו ללמעלה מ-1.5% אבל נסגרו בסופ"ש על 1.4%. החשש מהאינפלציה הפך את שוק האג"ח למשקולת על הגב של שוק המניות – אבל לא רק
ארז ליבנה | (4)
נושאים בכתבה אג"ח גלובל

ב-4 באוגוסט אשתקד, הריבית על אג"ח של משרד האוצר האמריקאי ל-10 שנים, עמדה על 0.51%. ב-31 בדצמבר הריבית כבר עמדה על על 0.92%. ביום חמישי האחרון, הריבית על האג"ח שמהווה את הבנצ'מארק לכלל הריביות בשוק האג"ח הגלובלי, נסגר על 1.52% וביום שישי ירד ל-1.44%.

 

כאמור, התשואות על האג"ח הגיעו לשיא של שנה לקראת סוף השבוע. עוד לא בדיוק ברור מה מביא לשינוי הקיצוני, אבל יש כמה דברים שמשפיעים על התשואות וגם על שוקי המניות והחוב התאגידי.

 

הראשונה מבין כל הסיבות, היא הציפייה של השוק לעליית האינפלציה בארה"ב. השילוב בין ההתאוששות הכלכלית הצפויה של ארה"ב הודות להתקדמות במאמצי החיסון, יחד עם המאמצים הפיסקליים של הממשל האמריקאי, שצפוי לאשר חבילת חילוץ נוספת של 1.9 טריליון דולר. בשוק צופים לאינפלציה כמו שהייתה בזמן המשבר של 2008.

 

התחזיות צופות כי האינפלציה כנראה תעקוף את היעד שקבע הפד' ל-2%, אבל היא תהיה כך לזמן מוגבל. חלק מהמשקיעים צופים שהאינפלציה אפילו תעלה בשלב מסוים ל-3%, למרות שקשה להעריך אם הלחץ על המחירים יימשך.

 

בנוסף, ממוצע ה-Break even לריביות ל-10 שנים, שעוקב אחר הציפיות לאינפלציה מצד מחזיקים ברג"ח מוגן אינפלציה(TIPS), עמד על 2.15%, שזה מעל היעד של 2% שהוצב בפד.

 

פקטור נוסף הוא החסכונות שיוצרים הצרכנים האמריקאים, שנאלצו לקצץ בהוצאות תרבותיות, אבל גם בתיירות ובכל הפינוקים שהיו רגילים אליהם. הצפי הוא שכשמבצע החיסונים יגיע לשיא, כך גם ההוצאות של משקי הבית, מה שידחוף מחירים של שירותים למעלה, מה שבתמורה יגרום לפד' להעלות את הריבית – למרות שהבנק המרכזי חוזר ואומר שאין כל כוונה כזו.

 

אבל הניסיונות של ראשי הפד', בהם של היו"ר, ג'רום פאואל, להרגיע את השוק, בטענות כי העלייה בתשואות היא סימן להתחזקות כלכלית – לא בהכרח שכנעו את השוק. כלומר הם לא. העליות בתשואות האג"ח ביום חמישי "סייעו" לשוקי המניות ליפול, כשמשקיעים תמחרו מחדש את ההשקעות שלהם.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

יש כאלה שטוענים שהפחד מהריבית או מהאינפלציה לא מסבירים לבדם את השינוי באג"ח. יש כאלה שחושבים שזה אפקט העדר. שמכירה הובילה למכירה והובילה לנפילות בשווקים, כשמשקיעים סגרו יותר ויותר פוזיציות בחוזים של האג"ח ל-10 שנים – ואלה הביאו לדחיפה למעלה.

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    פנחס 01/03/2021 08:23
    הגב לתגובה זו
    אני דווקא הבנתי שהנפילות היו בגלל שהנפיקו אג"ח ל-7 שנים עם ביקוש נמוך יחסית לממוצע ולכן המחזיקים הגדולים של אגח"ים מכרו אותם כי הם מאמינים שהפד לא יצליח לשמור על הריבית הקצרה נמוכה .
  • 3.
    אילן 01/03/2021 04:20
    הגב לתגובה זו
    הריבית ל10 שנים עכשיו היא עדיין מעט פחות מהריבית שהיתה גרע לפני הקורונה. כ שהקורונה פרצה שוק המניות קרס והרבה מזומנים עברו ממניות לאג״ח דבר שהעלה את מחיר האג״ח והוריד את התשואה. עכשיו יש מצב שהמשקיעים מוציאים את המזומנים משוק האג״ח תוך כוונה להעביר אותו למניות בצפייה לעליות נוספות עקב היציאה מהמגיפה בתוספת העידוד הפיננסי של הממשל. ולכן גם זה יכול להיות הסבר לעליות בתשואה של האג״חים.
  • 2.
    RESET 28/02/2021 23:05
    הגב לתגובה זו
    אינפלציונית -תשננו: אינפלציה- אינפלציה - אינפלציה-לא סתם מדד הסחורות עלה ב75% ממרץ 2020. נדל"ן- סחורות- ביטקוין - כסף -וגם זהב יחגגו באינפלציה גבוה
  • 1.
    ממי 28/02/2021 22:36
    הגב לתגובה זו
    ארה"ב חייבת כ 27 טריליון דולר. בשנת 2019, ההכנסה של ארה"ב ז"א מיסים פחות הוצאות עמד על אחד טריליון. 2020 ו 2021 יעמדו בהפסד של ממשלת ארה"ב. כל תזוזה של 1% זה 1/4 טריליון בערך שאין לארה"ב כי היא גם ככה בהפסדים. אז הם ידפיסו עוד ועוד ועוד מה שיביא לעליית האינפלציה ...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.