מטבע הביטקוין מטבעות דיגיטליים
צילום: Istock

Wize הישראלית שהשקיעה בבונוס ביוגרופ רוכשת חברה לכריית ביטקוין

בעלי המניות של קוסמוס האוסטרלית שעוסקת בכריית מטבעות דיגיטליים אישרו ברוב של 95% את הצעת הרכש מצד ווייז. המיזוג צפוי להיות מושלם בתחילת מרץ ולשלש את שווייה הנוכחי של ווייז מכ-20 מיליון דולר ל-75 מיליון דולר, כך מעריכים בשוק
איתי פת-יה | (4)

חברת Wize Pharma הישראלית שנסחרת בוול סטריט (סימול: WIZP) ובעבר גם בת"א, מדווחת על עמידה בתנאים המקדימים לרכישת חברת Cosmos Capital האוסטרלית שעיסוקה כריית מטבעות דיגיטליים לרבות ביטקיון. העסקה תושלם ככל הנראה עד 9 במרץ בקרוב ולפי הערכות בשוק תשלש את השווי הנוכחי של ווייז עם מיזוג הפעילות לשווי של כ-75 מיליון דולר, זאת לעומת שווי של כ-20 מיליון דולר בו נסחרת כיום ווייז, שעד לאחרונה נסחרה לפי שווי של 11 מיליון דולר.

התנאי המקדים האחרון לקראת העסקה הושלם עם תמיכתם של 94.5% מבעלי המניות של קוסמוס בהצעת הרכש, זאת בעוד הרף הדרוש היה 90% היענות. קוסמוס מתמחה בעיקר בכריית ביטקוין וכן מספקת תשתיות דיגיטליות.

עוד עדכנה Wize כי קוסמוס השלימה הנפקת אג"ח המיר ללא בטחונות לתקופה של 6 חודשים ובהיקף של 21 מיליון דולר, הנושא ריבית שנתית של 8%. האג"ח ניתן יהיה להמרה למניות קוסמוס לפי מחיר למניה של 18.16 דולר שמשקף שווי חברה "לפני הכסף" של 185 מיליון דולר. במידה והמיזוג בין שתי החברות יושלם לפני סוף מאי השנה, קוסמוס תפעל להסבת האג"ח לחברת ווייז באותם תנאים, אולם האג"ח יהיה המיר למניות ווייז  לפי מחיר המרה של 0.339 דולר למניה ויומר במועד המוקדם מבין השניים: 6 חודשים ממועד הסבתו או הנפקת ווייז רישום של מניות ווייז בנאסד"ק.

טרם המיזוג, ווייז תפצל מתוכה את פעילות הביומד הקיימת שלה, במסגרת היא מפתחת תרופה לטיפול בעין יבשה דלקתית (LO2A). בווייז בחרו לבצע את המהלך לאחר שהציגו בתחילת נובמבר האחרון תוצאות טובות בשלב Phase II של הניסוי הקליני לטיפול בתסמונת שיוגרן, תופעת לוואי של עין יבשה.

בעלי המניות הגדולים בווייז הם יאיר גולדפינגר ונועם דננברג. ווייז כנסה לפני כשנה להשקעה בחברת בונוס ביוגרופ 0% הישראלית שעולה בתקופה האחרונה לאחר שיצאה למספר הנפקות פרטיות. בתחילת 2020 רכשה ווייז 12% מהמניות של בונוס בתמורה לכ-60 מיליון דולר.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    במקל אני לא נוגע בחברה הזו..מוכרים אוויר כבר שנים (ל"ת)
    פיני 17/02/2021 17:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רונן 17/02/2021 15:13
    הגב לתגובה זו
    בניגוד למניות בלוקצאין בחברה הזו יש מספר טכנולוגיות ולכן פיזור סיכון סיכוי הרבה יותר טוב
  • 2.
    nav 16/02/2021 22:08
    הגב לתגובה זו
    המניה במחיר כסף ברצפה היא תעלה לשמיים
  • 1.
    עיסקי אוויר.המון ארגיה וכח מיחשוב על כלום.אןןיר (ל"ת)
    פז 16/02/2021 19:00
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.