גילת לווינים
צילום: תמר מצפי
דוחות

גילת עברה להפסד; המניה עלתה פי 3

הדוחות של גילת לא מסבירים את הזינוק במניה; השאלה אם חוץ מההייפ של תחום הלווין והכניסה של ARK להשקעה במניה, יש לגילת מודל עסקי שיניב רווחים שיצדיקו שווי של 1.2 מיליארד דולר?
נתנאל אריאל | (6)

גילת 0% היא חברה טובה. האמת שהיא כמעט תמיד היתה חברה טובה. אחת מחברות הטכנולוגיה המשמעותיות הראשונות של ישראל. ובכל זאת היא עברה משבר גדול אחרי בועת הדוט קום, המניה התרסקה בגלל שהבעלים שלה החליטו לקחת אותה להרפתקה מטורפת בתחום שירותי הלווין לבתים. בשורה התחתונה היא נפלה וקמה כשלאורך השנים כבר רכשו אותה פעמיים וברגע האחרון התחרטו. והנה פתאום בינואר 2021 גילו אותה. זינוק של פי 3 בחודש ושווי שיא 1.2 מיליארד דולר (כשלאחרונה היו דיבידנדים של קרוב ל-60 מיליון דולר). רק לפני פחות משנה התבטלה עסקת רכישה בשווי של שליש - הרוכשת פחדה ממשבר הקורנה. אז מה קרה בגילת? כלום. מה שקרה בשוק הוא מאוד פשוט - משקיעים גילו אותה כשבראש המשקיעים חברת ניהול הקרנות ARK שסימנה את גילת כאחת מהחברות המבטיחות בתחום הלווין ובמקביל היא רכשה ממניותיה לקרנות הסל בתחום הלווין (וגם לקרנות אחרות). האם השווי מוצדק? ממש לא בטוח, מה שעולה גם יורד. אבל כשיש הייפ אז לפעמים השווים מנותקים. מה שבטוח הוא שלהבדיל מחברות אחרות, גילת היא עסק אמיתי, עם הכנסות משמעותיות ורווחיות.

גילת פרסמה דוחות פושרים מאוד לרבעון האחרון ולשנה כולה. בהינתן המצב הם אומנם צפויים, אבל הדוחות האלו ממש לא מסבירים את השווי של גילת. החברה המתמחה בטכנולוגיה לרשתות תקשורת לווייניות, דיווחה על נפילה בהכנסות ל-42.6 מיליון דולר בהשוואה ל-78.3 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2019. עם זאת, מדובר על שיפור בהשוואה להכנסות הרבעון השלישי של שנת 2020 בסך 37.3 מיליון דולר.

הרווח התפעולי על בסיס GAAP הסתכם ב-62.7 מיליון דולר, אבל הוא מוטה כלפי מעלה, בהשוואה  ל-9.2 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2019 ובהשוואה להפסד תפעולי של 10.9 מיליון דולר ברבעון השלישי של שנת 2020; הרווח התפעולי על בסיס GAAP כולל הכנסה נטו בניכוי הוצאות הקשורה להסכם הפשרה עם Comtech בסך של 64.8 מיליון דולר.

ההפסד התפעולי על בסיס Non-GAAP ברבעון הרביעי של שנת 2020 הסתכם ב-1.6 מיליון דולר בהשוואה לרווח תפעולי של 9.9 מיליון דולר ברבעון הרביעי של  שנת 2019, שיפור בהשוואה להפסד תפעולי בסך של 1.9 מיליון דולר ברבעון הקודם.

ההפסד הנקי על בסיס Non-GAAP ברבעון הרביעי של שנת 2020 הסתכם ב-1.9 מיליון דולר, או הפסד של 3 סנט למנייה בדילול מלא, בהשוואה לרווח נקי של 9.1 מיליון דולר, או רווח של 16 סנט למנייה בדילול מלא ברבעון הרביעי של שנת 2019, ושיפור בהשוואה להפסד הנקי של 2.6 מיליון דולר, או הפסד של 5 סנט למנייה, כפי שדווח ברבעון הקודם.

ברבעון הרביעי של שנת 2020 ה-EBITDA המתואם הסתכם ב-1.1 מיליון דולר, בהשוואה ל-EBITDA מתואם של 13.1 מיליון דולר ברבעון הרביעי של שנת 2019; ושיפור בהשוואה ל- EBITDA מתואם של 600 אלף דולר ברבעון הקודם. החברה קיבלה 70 מיליון דולר מ-Comtech בעקבות ביטול המיזוג.

במהלך הרבעון שולם דיבידנד בהיקף של 20 מיליון דולר במזומן לבעלי המניות; כמו כן הוכרז במהלך הרבעון על דיבידנד נוסף של 35 מיליון דולר במזומן אשר שולם בינואר 2021.

קיראו עוד ב"גלובל"

שנת 2020 החלשה - מה צפוי בהמשך? 

ההכנסות לשנת 2020 הסתכמו ב-165.9 מיליון דולר לעומת 263.5 מיליון דולר בשנת 2019. ההפסד התפעולי על בסיס Non-GAAP לשנת 2020 הסתכם ב-13.7 מיליון דולר בהשוואה לרווח תפעולי על בסיס Non-GAAP של 29.2 מיליון דולר בשנת 2019. ההפסד הנקי על בסיס Non-GAAP בשנת 2020 הסתכם ב-16.4 מיליון דולר או הפסד של 30 סנט למנייה בדילול מלא בהשוואה לרווח נקי על בסיס Non-GAAP של 24.7 מיליון דולר או רווח של 44 סנט למנייה בדילול מלא בשנת 2019.

ההפסד על בסיס EBITDA מתואם הסתכם ב- 3.3 מיליון דולר, בהשוואה לרווח על בסיס EBITDA מתואם של 40.2 מיליון דולר בשנת 2019.

עדי צפדיה, מנכ"ל גילת רשתות אמר על רקע הדוחות: "במהלך 2020, ובמיוחד במחצית השנייה של השנה, הגענו להישגים טכנולוגיים משמעותיים וסגרנו כמה עסקאות מאוד משמעותיות, אשר ממצבים אותנו היטב לקראת 2021 והלאה. במיוחד זכינו להצלחות ברוב תחומי הצמיחה שלנו, בעיקר בתמסורת סלולרית ו- NGSO.

"זכינו בהסכמי שרות מנוהל רבים אשר יספקו לנו הכנסות חוזרות משמעותיות בשנים הקרובות. בתמסורת 5G – מנוע צמיחה נוסף שלנו, השגנו התקדמות משמעותית, ובמהלך השנה הדגמנו בהצלחה מרובה, מעבר לתעבורת 5G בעזרת לוויין ה- GEO HTS של Thaicom. בנוסף, ביססנו את מעמדנו כחלוצים באספקת מערכות קרקע עבור מערכי לווייני NGSO, עם זכייה ברבעון הרביעי בחוזה עם פוטנציאל הכנסות של מעל ל-50 מיליון דולר לתמיכה במערך לווייני LEO".

"בנוסף, אינטרנט במטוסים, IFC, ימשיך לשחק תפקיד מרכזי בקרב נוסעים בטיסות מסחריות, אני בטוח כי בשעה בה תעשיית התעופה והטיסות המסחריות ימשיכו להתאושש, נראה עלייה משמעותית בדרישה לפתרונות ומוצרי ה-IFC שלנו".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יורי 17/02/2021 05:53
    הגב לתגובה זו
    מניה מצויינת, רק עולה, אל תבהלו מיום אחד.תמשיך לטפס עוד ועוד:
  • 5.
    צחי 16/02/2021 15:24
    הגב לתגובה זו
    למרות כתבת ההשחרה המיועדת לפגוע בחברה (כהרגלכם בקודש), המניה תמשיך לעלות בהמשך, היות והעסק מבוסס על ציפיות ולא על היסטוריה.
  • 4.
    עליות בגילת לאחרונה תמוהות !!!!!!!!!!!!!!111 (ל"ת)
    א 16/02/2021 15:24
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    למה הבעלים לא מוכר. הסכים למכור בשליש (ל"ת)
    סוחר 16/02/2021 15:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אלי 16/02/2021 15:04
    הגב לתגובה זו
    מתי תלמדו שיש כוחות שוק והם קובעים מה שווה להם תפסיקו ללכלך כל שני וחמישי על מניות שעולות ככה קבע השוק
  • 1.
    אחד העם 16/02/2021 14:54
    הגב לתגובה זו
    הסיפור של גילת נשמע טוב, תחום תקשורת לוונית נשמע אפילו יותר טוב , אבל איך מסבירים שהחברה לא מצליחה להרוויח ...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.