מארק מוביוס
צילום: Getty images, Israel

"העולם יתחיל להתאושש מהמגפה, השווקים המתפתחים יעשו את זה מהר"

לא מודאג מהאינפלציה, גם לא ממלחמת הסחר ואומר שהתחזקות הביטקוין נובעת מהיחלשות הדולר. גורו ההשקעות מארק מוביוס, מאמין בשווקים המתפתחים. שורי מאוד על הודו ונותן כמה מניות שהוא מושקע בהן
ארז ליבנה |

גורו ההשקעות הוותיק מארק מוביוס סבור שנחזה בהתאוששות כלכלית בשנה הקרובה וכמי שמושקע באמצעות קרן ההשקעות הנושאת את שמו ב-220 מיליון דולר על שווקים מתפתחים, קל לנחש על אילו שווקים הוא שורי במיוחד.

 

אחרי עשרות שנים בפרנקלין טמפלטון מוביוס פתח את הקרן מוביוס קפיטל לפני 3 שנים, אז היה בסך הכול בן 81. כיום הוא מושקע ב-30 חברות, שבהן הוא מטמיע שיטות ESG. "הייתה ריצה משמעותית במניות בשווקים המתפתחים וזה יימשך", אמר מוביוס בראיון שהעניק לבארונס.

 

"הגיל הממוצע במדינות המתפתחות הוא נמוך מהמדינות המפותחות, כך שההתאוששות שם תהיה מהירה יותר. כמובן שהחיסון גם עוזר, אבל המרכיב הכי חשוב הוא הפסיכולוגי, כשאנשים ירגישו בטוחים שוב, נראה עלייה מהירה בפעילות הכלכלית".

 

מוביוס שורי במיוחד על הודו, שמניות מתת היבשת הן בעלות המשקל הרב ביותר בפורטפוליו שלו. "הודו מבצעת מספר שינויים גדולים, כולל פתיחת שוק הביטוח למשקיעים בינ"ל וגם הפרטה של חברות ממשלתיות.

 

"אנחנו מושקעים בחברת APL אפולו (APAT.India) שמייצרת צינורות פלדה וצפויה להרוויח מהשקעה הודית בתשתיות. אנחנו כם מחזיקים בחברת פרסיסטנט סיסטמס (PSYS.India), שהיא חברת תוכנה שעובדת עם IBM ואני גם מושקע במטרופוליס (METROHL.India) שזו חברה שעושה בדיקות רפואיות".    

 

בנוגע להזדמנויות בדרום אמריקה, מוביוס מתמקד בברזיל, שם הוא הבעלים של הקמעונאית לוחאס אמריקאנאס (LAME4.Brazil), שהיא שותפה של B2W (BTOW3.Brazil) המקבילה של אמזון (AMZN) בדרום אמריקה.

 

"בנוסף יש את חברת התוכנה טוטווס (TOTS3.Brazil) וגם פה אנחנו מושקעים בחברה שעושה בדיקות רפואיות פלרי (FLRY3.Brasil). עם הסגרים והאבחונים, ברגע שחברה כזו יודעת את הפרטים שלך, היא מתחילה לתת לך הצעות רפואיות כמו אשפוזים או רופאים. זו הדאטה שהם אוספים", המשיך. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בנוגע לסין, מוביוס אומר כי יש הגיון בעצירת הנפקת ANT, בשל הניסיון של ענקיות הטכנולוגיה לייצר לעצמן מטבעות עצמאיים. "הממשלה הסינית הבינה שהיא לא יכולה לתת לחברות הטכנולוגיה להשתלט על המערכת הפיננסית, מה שהן בהחלט היו בדרכן לעשות", אמר.

 

"זו הסיבה שבגללה עצרו את ההנפקה לדעתי. הם גם היו מודאגים שהמשקיעים הקטנים יכוו, כשהם גם מתכוונים להשית רגולציה על הסקטור. סין לא לבד בזה. גם ארה"ב ואירופה בוחנים זאת", המשיך.

 

"אני לא מודאג מ'הגירושים' של ארה"ב וסין. הממשלות יכולות לומר משהו אחד, אבל החברות יכולות לומר משהו אחר. החברות גם לא חייבות לשבת באף אחת מהן, הרבה חברות פותחות משרדים בדובאי או באיי קיימן", הוסיף.

 

להערכת מוביוס, הבעיה של רישום חברות סיניות בנאסד"ק תיפתר, למרות החוק החדש שמחייב את החברות להתאים את הסטנדרטים של הדיווח לחברות מערביות – כשהשלטונות בסין אוסרים על הוצאה של מסמכים כאלה מתחומי המדינה.

 

"יהיה מאוד קל לחברות הסיניות לעמוד בסטנדרטים, זה רק עניין של כבוד. אבל אתה רואה את ההחזרים שיש על המניות הסיניות המונפקות. אתם חושבים שבהנהלת הבורסה רוצים לראות את החברות האלה נעלמות? אני מניח שכל הצדדים יתגמשו בעניין הזה", אמר.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.