בלקרוק ממליצים על השקעה במניות ובנדל"ן
ריק ריידר, מנהל השקעות האג"ח הראשי של בלקרוק (BlackRock) אומר כי "האינפלציה השנה תהיה גבוהה יותר מבשנה שעברה. אנו צופים כי נכסים כמו מניות ונכסי נדל"ן ישגשגו.
"בעוד שציפינו לאינפלציה מחזורית עקב הרמות המדוכאות של השנה שעברה, הנתונים של מדד המחירים לצרכן בארה"ב שפורסם השבוע היו מאופקים למדי, מה שלא היה לגמרי לא צפוי לאור התיקון הקל האחרון של שוק האג"ח שצפה את האינפלציה. נתוני מדד המחירים לצרכן עלו ב 0.3% בינואר 2021 לעומת ינואר בשנה שעברה, וב-1.4% בשנה כולה, כאשר עליית מחירי הדלק סייעה לעלייה. יתר על כן, מדד המחירים לצרכן למוצרי ליבה (לא כולל מוצרי מזון ואנרגיה נדיפים) נשאר דומה החודש לעומת ינואר בשנה שעברה.
"מבחינה היסטורית אינפלציה מושפעת משילוב בין צמיחה חזקה בביקוש למגבלות נרחבות של ההיצע, והכלכלה הריאלית של 2021 ככל הנראה תושפע מכך ותצביע על אינפלציה גבוהה יותר בשנה הקרובה. קשיי האספקה שנוצרו בעקבות מגפת הקורונה הובילו לעליית המחירים של סחורות רבות, כמו נפט, נחושת ועץ, שקשורות לכלכלה התעשייתית שבעצמה מתמודדת עם צווארי בקבוק מסוימים. במקביל, הגירוי הפיסקאלי והצמיחה החזקה מהפתיחה המחודשת של המשק עלולים להוביל למחסור בכוח עבודה בענפים רבים, כיוון שמעסיקים משתדלים לעמוד בביקוש, מה שבסופו של דבר עלול להוביל לשכר גבוה יותר.
"עם זאת, בעוד שהאינפלציה צפויה להיות גבוהה יותר בשנה הקרובה ממה שראינו בשנים האחרונות, עדיין יהיה קשה להגיע לרמות גבוהות יותר משמעותית של אינפלציה. במשך שנים רבות שלטה החשיבה כי השפעות מחזוריות חזקות ימתנו דחפים אינפלציוניים. לדעתנו, המגמה הדמוגרפית של הזדקנות האוכלוסייה בשילוב עם רוח טכנולוגית לא-אינפלציונית ישמרו על מתינות עליית המחירים. ובכל זאת, נראה שההבנה בדיוק היכן וכיצד תראה האינפלציה תשנה כיוון כשהמגמה היא לעלייה במדד המחירים
- קרנות אג"ח רבעון שלישי: איך אפשר להפסיד כשכל אפיקי האג"ח עולים?
- תשואות האג"ח הארוכות מטפסות - למה זה קורה עכשיו ומה המשמעויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנחנו נמצאים בסביבת תשואות ריאלית שלילית, ועל רקע זה, אנו צופים שנכסים כמו מניות ונדל"ן ישגשגו ויעלו עוד יותר".
- 2.המלצה חסרת אחריות במדדי בועה.זהירות.חכו למפולת.ואז כנסו (ל"ת)ח 12/02/2021 15:12הגב לתגובה זו
- 1.דריל 12/02/2021 10:30הגב לתגובה זויש מדינות בהם יש בשר לעליות במחירי הנדלן. בארץ המצב שונה ואני מאוד מקווה שאנשים מבינים את זה. הנדלן בישראל עלה במעל 100% ב9 השנים האחרונות וקצב הבניה מתגבר משנה לשנה. אין תמיכה לכך שהביקוש גובר על ההיצע, אך מנגד יש עדויות רבות לעליית ההיצע על הביקוש בערים רבות בישראל. התחזית לישראל היא עלייה באינפלציה, סטגנציה במחירי הנדלן וכל זאת עד שנתאושש סופית מהקורונה. לאחר ההתאוששות מהקורונה נתחיל לראות את הבועות מתנפצות לרבות בועת הנדלן הישראלית.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
