גיימינג משחקים וידאו
צילום: Istock

מילה אחת מאילון מאסק ומניית גיימסטופ טסה בלמעלה מ-120% בטרום - גם היום

מרבית חנויותיה של החברה נסגרו בשל הקורונה, אך היא עולה בעקבות ציוץ של אילון מאסק - שהריץ אליה את משקיעי רובינהוד, מה שהוביל ל'שורט סקוויז' ועלייה מטורפת בטרום
ארז ליבנה | (11)
בראשון לדצמבר 2020, מחיר מניית גיימסטופ (GME) עמד על קצת פחות מ-19 דולר למניה. נכון לכתיבת שורות אלה, מחיר המניה עומד על 148 דולר למניה, או 680% תשואה בקצת פחות מחודשיים. אבל זה עוד לפני שמשקללים את המסחר בטרום, בו החברה הגיעה לשיא של למעלה מ-128% תשואה.   מה זה אומר? בעיקר שהמניה כנראה "סובלת" משורט סקוויז, לאחר שהיא אחת מהמניות שבוצעו עליהן הכי הרבה שורטים בשוק. כמה? לפי נתונים של FIS אנליטיקס, המניה בשורט של לפחות 2.2 מיליארד דולר, שמהווים 20% משווי השוק של החברה.   לפני שבועיים ביום רביעי בלבד הפסידו השורטיסטים 800 מיליון דולר על המניה. אתמול המניה עלתה בלמעלה מ-90%, לאחר שהמשקיע המיליארדר, צ'מס פאליפיטיה, אמר אמש כי שם אופציית קול על המניה כיוון שהוא סבור שהיא תמשיך לעלות.   זה גם מראה את הפער בין המשקיעים המוסדיים, אלה שביצעו את פוזיציית השורט, לבין משקיעי רובינהוד, שדוחפים את המניה למעלה. למה הם דוחפים? ציוץ של אילון מאסק, המנכ"ל והבעלים של טסלה (TSLA), שכתב בפשטות "גיימסטונק". זה הספיק כדי לייצר באז על המניה בקרב משתמשי רובינהוד ודומותיה.   המשקיעים החדשים, איך שאוהבים לכנות את משתמשיה הצעירים וחסרי הניסיון של פלטפורמת רובינהוד ודומותיה, כבר יצרו כמה אנומליות בשוק בשנה האחרונה. המקרה הזכור ביותר הוא של מניית חברת השכרת הרכבים והליסניג, הרץ (HTXGQ), שבמאי בשנה שעברה הודיעה על פשיטת רגל, אך במקביל מנייתה טסה בלמעלה מ-100% בשל ההימור של צעירי השוק. מיותר לציין שהיום השער שלה נמוך יותר מאז.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    הרי למה לסיטרון מותר להרוויח , אם קרקס אז עד הסוףי 28/01/2021 12:45
    הגב לתגובה זו
    הרי למה לסיטרון מותר להרוויח , אם קרקס אז עד הסוףיודעים שהם בפוזיציה להוריד את מחיר המנייה אז יעלו אתהמחיר ולסיטרון לא תהייה ברירה והם יאלצו לקנות והחברה הצעירים ימכרו להם בחזרה
  • 7.
    הרי למה לסיטרון מותר להרוויח , אם קרקס אז עד הסוףי 28/01/2021 12:45
    הגב לתגובה זו
    הרי למה לסיטרון מותר להרוויח , אם קרקס אז עד הסוףיודעים שהם בפוזיציה להוריד את מחיר המנייה אז יעלו אתהמחיר ולסיטרון לא תהייה ברירה והם יאלצו לקנות והחברה הצעירים ימכרו להם בחזרה
  • 6.
    הכי כייף לראות שוטיסטים נשרפים בפוזיציה כן ירבו. (ל"ת)
    שגיא 27/01/2021 15:46
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אלי 27/01/2021 14:48
    הגב לתגובה זו
    וכמו תמיד הם תמיד יפסידו כסף.
  • 4.
    אורן 27/01/2021 14:02
    הגב לתגובה זו
    לא מבין איך לא חוקרים אותו על הרצת מניות. מצייץ משהו ומניה קופצת. כל פעם אותו דבר.
  • י 27/01/2021 14:27
    הגב לתגובה זו
    נהנים מלעשות ים כסף גם החוקרים עושים כסף ....
  • 3.
    אנונימי 27/01/2021 13:48
    הגב לתגובה זו
    אילון מאסק הוסיף את הציוץ שלו כמו שמן למדורה שכבר בערה ממילא. וכן, הוא הביא לעליה מטורפת באפטר מרקט , אבל הוא ממש לא זה שהתחיל את הסיפור. כבודו במקומו מונח אבל הבנאדם לא אל שצריך להעריץ בצורה עיוורת.
  • true story^ (ל"ת)
    דחליל 27/01/2021 14:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דחליל 27/01/2021 13:25
    הגב לתגובה זו
    אבל אתם באיחור כרגיל...
  • 1.
    חכו לשורטסקוויז בננוקקס (ל"ת)
    יצחק 27/01/2021 13:22
    הגב לתגובה זו
  • מניה מנופחת גם בלי שורטסוויז...אין לה כרגע לאן לעלות. (ל"ת)
    דני 27/01/2021 15:48
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.