גיימינג משחקים וידאו
צילום: Istock

מילה אחת מאילון מאסק ומניית גיימסטופ טסה בלמעלה מ-120% בטרום - גם היום

מרבית חנויותיה של החברה נסגרו בשל הקורונה, אך היא עולה בעקבות ציוץ של אילון מאסק - שהריץ אליה את משקיעי רובינהוד, מה שהוביל ל'שורט סקוויז' ועלייה מטורפת בטרום
ארז ליבנה | (11)
בראשון לדצמבר 2020, מחיר מניית גיימסטופ (GME) עמד על קצת פחות מ-19 דולר למניה. נכון לכתיבת שורות אלה, מחיר המניה עומד על 148 דולר למניה, או 680% תשואה בקצת פחות מחודשיים. אבל זה עוד לפני שמשקללים את המסחר בטרום, בו החברה הגיעה לשיא של למעלה מ-128% תשואה.   מה זה אומר? בעיקר שהמניה כנראה "סובלת" משורט סקוויז, לאחר שהיא אחת מהמניות שבוצעו עליהן הכי הרבה שורטים בשוק. כמה? לפי נתונים של FIS אנליטיקס, המניה בשורט של לפחות 2.2 מיליארד דולר, שמהווים 20% משווי השוק של החברה.   לפני שבועיים ביום רביעי בלבד הפסידו השורטיסטים 800 מיליון דולר על המניה. אתמול המניה עלתה בלמעלה מ-90%, לאחר שהמשקיע המיליארדר, צ'מס פאליפיטיה, אמר אמש כי שם אופציית קול על המניה כיוון שהוא סבור שהיא תמשיך לעלות.   זה גם מראה את הפער בין המשקיעים המוסדיים, אלה שביצעו את פוזיציית השורט, לבין משקיעי רובינהוד, שדוחפים את המניה למעלה. למה הם דוחפים? ציוץ של אילון מאסק, המנכ"ל והבעלים של טסלה (TSLA), שכתב בפשטות "גיימסטונק". זה הספיק כדי לייצר באז על המניה בקרב משתמשי רובינהוד ודומותיה.   המשקיעים החדשים, איך שאוהבים לכנות את משתמשיה הצעירים וחסרי הניסיון של פלטפורמת רובינהוד ודומותיה, כבר יצרו כמה אנומליות בשוק בשנה האחרונה. המקרה הזכור ביותר הוא של מניית חברת השכרת הרכבים והליסניג, הרץ (HTXGQ), שבמאי בשנה שעברה הודיעה על פשיטת רגל, אך במקביל מנייתה טסה בלמעלה מ-100% בשל ההימור של צעירי השוק. מיותר לציין שהיום השער שלה נמוך יותר מאז.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    הרי למה לסיטרון מותר להרוויח , אם קרקס אז עד הסוףי 28/01/2021 12:45
    הגב לתגובה זו
    הרי למה לסיטרון מותר להרוויח , אם קרקס אז עד הסוףיודעים שהם בפוזיציה להוריד את מחיר המנייה אז יעלו אתהמחיר ולסיטרון לא תהייה ברירה והם יאלצו לקנות והחברה הצעירים ימכרו להם בחזרה
  • 7.
    הרי למה לסיטרון מותר להרוויח , אם קרקס אז עד הסוףי 28/01/2021 12:45
    הגב לתגובה זו
    הרי למה לסיטרון מותר להרוויח , אם קרקס אז עד הסוףיודעים שהם בפוזיציה להוריד את מחיר המנייה אז יעלו אתהמחיר ולסיטרון לא תהייה ברירה והם יאלצו לקנות והחברה הצעירים ימכרו להם בחזרה
  • 6.
    הכי כייף לראות שוטיסטים נשרפים בפוזיציה כן ירבו. (ל"ת)
    שגיא 27/01/2021 15:46
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אלי 27/01/2021 14:48
    הגב לתגובה זו
    וכמו תמיד הם תמיד יפסידו כסף.
  • 4.
    אורן 27/01/2021 14:02
    הגב לתגובה זו
    לא מבין איך לא חוקרים אותו על הרצת מניות. מצייץ משהו ומניה קופצת. כל פעם אותו דבר.
  • י 27/01/2021 14:27
    הגב לתגובה זו
    נהנים מלעשות ים כסף גם החוקרים עושים כסף ....
  • 3.
    אנונימי 27/01/2021 13:48
    הגב לתגובה זו
    אילון מאסק הוסיף את הציוץ שלו כמו שמן למדורה שכבר בערה ממילא. וכן, הוא הביא לעליה מטורפת באפטר מרקט , אבל הוא ממש לא זה שהתחיל את הסיפור. כבודו במקומו מונח אבל הבנאדם לא אל שצריך להעריץ בצורה עיוורת.
  • true story^ (ל"ת)
    דחליל 27/01/2021 14:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דחליל 27/01/2021 13:25
    הגב לתגובה זו
    אבל אתם באיחור כרגיל...
  • 1.
    חכו לשורטסקוויז בננוקקס (ל"ת)
    יצחק 27/01/2021 13:22
    הגב לתגובה זו
  • מניה מנופחת גם בלי שורטסוויז...אין לה כרגע לאן לעלות. (ל"ת)
    דני 27/01/2021 15:48
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.