רכב ניו
צילום: Jengtingchen

על הרדאר: טכנולוגיית הרכבים האוטונומיים שמלהיבה את המשקיעים

לידאר, או רדאר אור, זו הטכנולוגיה החמה ביותר כיום בשוק הרכב העולמי, בשל היכולת של הטכנולוגיה לסייע לרכבים להפוך לאוטונומיים לגמרי. אלו מניות יש בוול סטריט ומה הזווית הישראלית?
ארז ליבנה | (10)

במהלך "הקרב על בריטניה" במלחמת העולם ה-2, היה לרדאר, אז המצאה יחסית בתולית, חלק אינטגרלי בהגנה על שמי הממלכה שהתמודדה עם הבליצים האוויריים של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני האימתני ששלט בשמי אירופה. הרדאר היה חלק ממה שנקרא דאודינג סיסטם, שבעצם היה מערך ההגנה האווירית של בריטניה, שפיתחה במקביל לעוד 7 מדינות את מערך ההגנה האווירית. הניצחון הבריטי בקרבות האוויריים, הפך את מערכות הרדאר לעניין של חובה עבור כל מדינה וכל צבא שרצו להשיג עליונות בשדה הקרב.

 

הרדאר בעצם שולח פולסים של גלי רדיו ומזהה את הגוף שהגלים ניתזים ממנו חזרה. בניגוד למרבית הטכנולוגיות, שצומחות מתוך פיתוחים צבאיים, הרדאר הגיע דווקא מהתחום האזרחי. המילה רדאר נולדה מראשי התיבות של המילים "זיהוי והארכת טווח של רדיו" (radio detecting and ranging). הטכנולוגיה התגלתה בגרמניה בסוף המאה ה-19 והשימוש המסחרי הראשון של הרדאר היה מערכת לזיהוי ספינות ומניעת התנגשויות ימיות.  

 

כמו מרבית הטכנולוגיות ששרדו, הרדאר עבר הרבה שינויים ושדרוגים מאז, כמו גם היכולת להתגבר עליו באמצעים חמקניים. אבל כנראה שגם קריסטיאן הולמייר הגרמני, מי שהקים את מערך הרדאר הראשון לספינות, לא היה יכול לדמיין לאן יקחו את הטכנולוגיה, הרחק מתחומי גלי הרדיו ולעבר אינספור שימושים במאה ה-21.

 

הלידאר פועל בשוק שמוערך ב-150 מיליארד דולר עד סוף העשור

אחד מהם הוא לידאר (Lidar), או רדאר אור. הוא פועל על פי אותו עיקרון של רדאר מסורתי רק הרבה יותר מתקדם. מדובר ברדאר מבוסס לייזרים, שנחשבים למהירים ומדויקים מהרדארים הקלאסיים הקיימים בשוק. הלידאר מאפשר לייצר תמונת תלת ממד באיכות גבוהה מאוד. לטכנולוגיה יישומים רבים, מרחפנים, דרך רובוטים אוטונומיים, מיפוי בתלת ממד ועוד ועוד.

 

זו גם נחשבת לאחת מהטכנולוגיות ההיקפיות המרכזיות של שוק הרכבים במאה הנוכחית, שתעניק לרכבים אוטונומיים יכולת נוספת לקראת אוטונומיות אמיתית. בכלל, תחום ה-ADAS, או מערכות סיוע מתקדמות לנהגים, מוערך שיגיע להיקף שוק עולמי של 150 מיליארד דולר עד סוף העשור הנוכחי.

 

הלידאר הומצא כבר ב-2005 על ידי חברת וולודיין (VLDR) והיא גם הראשונה שסיפקה פתרונות לידאר בשנת 2007. כלומר הטכנולוגיה אולי עדיין צעירה במושגים היסטוריים, אבל למעלה מ-13 שנים בתקופתנו הן לא פחות מנצח, שבהן כבר התחלפו אינספור טכנולוגיות. החברה התמזגה בשנה שעברה עם חברת SPAC – שלד בורסאי שמוקם לצורך מיזוג עם פעילות עסקית פרטית – בקיץ של השנה שעברה.

 

הטכנולוגיה שהמציאה וולודיין נקראת בחיבה "דלי של KFC", עם לידאר מסתובב. מדובר בטכנולוגיה יקרה ששימשה את המכונית האוטונומית של גוגל (GOOG) כבר ב-2012. אבל מאז קמו עשרות חברות שהמציאו טכנולוגיות מקבילות וזולות יותר, כולל אינוויז הישראלית שגם בדרך לנאסד"ק באמצעות מיזוג עם ה-SPAC קולקטיב גרואות'. זה אומר שהשוק הזה נהיה יותר ויותר צפוף.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אגב, מרבית החברות המפתחות מכוניות אוטונומיות פנו לזרועות הטכנולוגיה לשדרוג הטכנולוגיות שלהן חוץ מאחת בולטת בינתיים: טסלה (TSLA) שמה. זה לא נעלם מעיני האנליסטים שחוששים שאי שימוש בטכנולוגיה עלול להוות דאונסייד משמעותי עבור החברה בעתיד.

 

המניות המעניינות בתחום הלידאר

התחלנו עם וולודיין, אז נמשיך איתה. החברה שעדיין נחשבת לגדולה בתחום, כשמאז ההנפקה היא עלתה בקרוב ל-124%, מרמה של 10 דולר למניה ללמעלה מ-23.2 דולר למניה ושוויה מתקרב כעת ל-4 מיליארד דולר. החברה צופה שבשנה הבאה יהיו ביקושים של קרוב ל-12 מיליארד דולר לטכנולוגיה מסוג LAM שלה.

 

מי ששורי על החברה הוא אחד האנליסטים החזקים בוול סטריט, רובן רוי מבנצ'מארק, שנותן למניה מחיר יעד של 32 דולר, המהווים 38% אפסייד – מול הקונצנזוס שנותן למניה 26% אפסייד. "VLDR עדיין נחשבת לחברה הגדולה בתחום עם בסיס לקוחות הולך וגדל", כתב רוי, למרות שהחברה הודיעה על קשיים בעקבות הקורונה.

 

"אנחנו מאמינים שהפרויקטים שנמצאים בצנרת החברה ימשיכו להתרחב, כשהמודל שלנו צופה שיפורים בחצי הראשון של השנה והתאוששות חזקה יותר במחצית השנייה של השנה", הוסיף.  

 

חברה נוספת היא וולאו (VLEEY) הצרפתית, שכרגע נחשבת לחברה היחידה המייצרת את הלידאר לשימוש המוני, כשנכון לעכשיו, לחברה חוזים חתומים עם 4 יצרניות רכבים מובילות בעולם בהיקף של 500 מיליון דולר. לאחרונה סוכנות הדירוג מודי'ז חזתה שהכנסות החברה תעלנה בעד 12% השנה, כשקבעה שוולאו תהיה אחת מיצרניות הלידאר המובילות באירופה.

 

מאז שהונפקה ב-2010, המניה עלתה כבר בלמעלה מ-220% וכיום מחירה עומד על 19.3 דולר למניה, כששווי השוק שלה עומד על 9.2 מיליארד דולר. בשנה האחרונה המניה עלתה בלמעלה מ-23%.

 

עוד מניה לוהטת היא של לומינר (LAZR) שבתחילת נובמבר התמזגה עם חברת ה-SPAC גורס מטרופולוס ומאז היא לא עוצרת. כמו כל חברות ה-SPAC מנייתה החלה ב-10 דולר למניה וכיום מחירה עומד על 34 דולר למניה עם שווי שוק של 11 מיליארד דולר. אגב, הקונצנזוס צופה לפחות עוד 10% אפסייד למניה השנה.

 

החברה צפויה להכניס השנה רק 17 מיליון דולר, אבל בעקבות חוזים עם וולוו, חטיבת המשאיות של דיימלר ומובילאיי הישראלית, הצפי בשוק הוא שתחזית ההכנסות תשתדרג משמעותית בחודשים הקרובים, כשנכון לכרגע הצפי שכלל החוזים שחתמה עליהם החברה יעמדו על 1.3 מיליארד דולר.

 

בעקבות הארכות אנליסט מאר.אף לאפרטי, המניה זינקה ב-12% בשבוע שעבר. להארכת האנליסט, החברה יכולה לייצר הכנסות של עד 5 מיליארד דולר עד 2030 עם EBITDA של 50% (!), כשנכון לכרגע היא מחזיקה ב-4% משוק הלידאר העולמי. עוד עולה שאם היא תשתלט רק על 10% מהשוק הזה, שווי החברה יכול להאמיר ל-50 מיליארד דולר, מה שאומר שיש לה פוטנציאל צמיחה של 400%. גם אם שווי השוק הוא חצי מזה, עדיין מדובר על חברה בגודל של 25 מיליארד דולר.

 

לאחרונה, האנליסט עמנואל רוזנר מדויטשה בנק ערך שיחת משקיעים יחד עם הנהלת החברה שבו אמר על טכנולוגיית LAZR שמשתמשת בגאליום – מוליך יקר מאוד - כי היא "לרוב מאוד יקרה, עם זאת לומינר מצאו דרך להשתמש רק ב-1 חלקי 10,000 מהכמות הסטנדרטית, מה שמוריד את העלות של הגאליום פר רסיבר של החברה לדולרים בודדים.

 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    X 25/01/2021 09:46
    הגב לתגובה זו
    חברת AEYE מתחום הליידר במהלכים למיזוג עם החברה
  • 7.
    איזה סל מחזיק את הטכנולוגיה הזאת ? (ל"ת)
    הראה כל 24/01/2021 22:31
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שגיא 24/01/2021 22:00
    הגב לתגובה זו
    חבל כי היא שונה בחדשנות שלה לפי המנכ"ל
  • 5.
    עומרי 24/01/2021 20:42
    הגב לתגובה זו
    איך סה שאין איזכור לחברה המבטיחה הזאת ??? מקווה שהפיילוט ביפן יצליח ואז המניה תפרוץ קדימה
  • 4.
    ג׳וני 24/01/2021 17:18
    הגב לתגובה זו
    RAdio Detecting And Ranging לא זיהוי - גילוי לא הארכת טווח - מדידת טווח לא של רדיו - בעזרת גלי רדיו תרגום של 3 מילים עם 3 שגיאות - איבדת אותי כבר שם ! הראדר - בעברית מכ״מ (מד כיוון מרחק) שולח גלי רדיו שמוחזרים ע״י אובייקטים ונקלטים באנטנה שלו. ע״י קבלת האות החוזר המכ״מ מגלה את קיום האובייקטים (נמצא מטוס או טיל) ויכול גם לחשב את המרחק ע״י מדידת הזמן בין השידור לקליטה (גלי רדיו נעים במהירות האור) לידר עושה עבודה דומה עם קרני ליזר שמחליפות את גלי הרדיו
  • 3.
    נעלמה מן רדאר אינטרנט ד'אהב מיליון שקל עלתה 87% פייזורה (ל"ת)
    פורום שואה 20 24/01/2021 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עמית 24/01/2021 15:55
    הגב לתגובה זו
    השיח הוא שהטכנולוגיה של frsx הטובה ביותר ביחס לכל החברות הנ"ל אך אין שום איזכור על כך .למה???
  • אחד שעוקב 24/01/2021 16:28
    הגב לתגובה זו
    חברה שכבר שנים שורפת כסף בלי שקל הכנסות, משחררת פרוטוטייפס ליצרנים ולא מקבלת הזמנות. חברה שחיה על שחרור הודעות חסרות ערך לבורסה ומיד לאחר מכן גיוס הון. כל העלייה לאחרונה רוכבת על הגל שיצרה אפל. עוד מעט, כשהערפל יחלוף, ישארו המשקיעים עם כלום ביד.
  • מישו 24/01/2021 16:16
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא רוצה את הטכנולוגיה שלהם כבר שנים. רק שורפים למשקיעים את הכסף.
  • 1.
    רק מזומן 24/01/2021 15:50
    הגב לתגובה זו
    אין מחשבים מהירים אין התמצאות הכל הבל הבלים ..זורקים כסף לפח.ברחובות צפופים העיניים הם רק אחד החושים.
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


מאנדיי מנכליםמאנדיי מנכלים

מאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה

החברה עמדה ביעדי הרבעון, אבל סיפקה תחזית נמוכה לרבעון הבא; החשש הגדול של מאנדיי וחברות התוכנה - ה-AI מחליף את המוצר שלהם בהשקעה מאוד נמוכה

רן קידר |

מאנדיי דיווחה על הכנסות של 316.9 מיליון דולר ברבעון השלישי, גידול של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומעל הציפיות שעמדו על 312.5 מיליון דולר. גם הרווח למניה שעמד על 1.16 דולר למניה היה חזק מהתחזיות של הקונסנזוס שעמדו על כ-0.9 דולר למניה ובכל זאת - המניה מאבדת כעת 19%. הסיב ההיא התחזית קדימה. התחזית היא ל-328 מיליון עד 330 מיליון דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו לכ-333 מיליון דולר.  הצמיחה היא חזות הכל בוול סטריט, וכל פיפס חשוב. עם זאת, צריך להסתכל על התמונה המלאה - אחרי הירידה בטרום, מאנדיי נסחרת במכפיל רווח של 33-34, וזאת פעם ראשונה שהיא מגיעה לרמת מכפילים יחסית נורמלית, כשעד כה המכפיל שלה היה 50-60 וצפונה.

כלומר, אולי בהדרגה החברה מצמצמת צמיחה והופכת לחברת ערך שמרוויחה ונסחרת בתמחור ערך שהוא בהגדרה נמוך יותר. אך השאלה הבאמת חשובה בקשר למאנדיי היא איך ה-AI משפיע עליה? חברות התוכנה סובלות מהסרת חסמי הכניסה של מתחרות. אפשר להרים בזכות ה-AI מערכות מתחרות בעלויות נמוכות דרמטיות. התוכנה היא כבר לא הסיפור הגדול, וזה אומר שהתחרות עשויה לגדול ושחברה בלי ייחודתתקשה להתחרות.

מאנדיי עם תפעול רחב, מוצר ומותג חזקים ויכולת שיווק ומכירה, ועדיין, האיום של ה-AI מאיים מאוד ולא רק עליה - על כל חברות התוכנה שרובן מאבדות ערך בוול סטריט בחודשים האחרונים בניגוד למגמה הכללית. מאנדיי גם סובלת מכך שגוגל מעצימה את החיפוש הצ'אטי שלה במנוע חיפוש על חשבון התוצאות המקודמות והאורגניות. היא מפרסמת בסכומים גדולים כדי להגיע ללקוחות והיא ככל הנראה נאלצת לפרסם בסכומים  גדולים עוד יותר אחרי השינוי שעשתה גוגל. זה השפיע מאוד ברבעון הקודם, אז הנמיכה החברה תחזית קדימה וקרסה ב-30%, ונראה שזה נמשך.

  


"תוצאות הרבעון הזה משקפות את רמת הביצועים הגבוהה שלנו ואת היישום המוצלח של האסטרטגיה שלנו להמשיך ולהתרחב ללקוחות וארגונים גדולים יותר (upmarket motion) בשילוב עם הגדלת היצע המוצרים שלנו", אמרו המייסדים והמנכ"לים המשותפים של מאנדיי, רועי מן וערן זינמן. "אנחנו רואים ביקוש גובר מצד לקוחות גדולים יותר שמשתמשים במספר מוצרים במקביל כדי לייעל את תהליכי העבודה החשובים ביותר שלהם. היכולת שלנו לשלב חדשנות עם צמיחה מתמשכת מסייעת לנו להבטיח המשך הצלחה לטווח ארוך".

"ברבעון הנוכחי השגנו את הרווח התפעולי Non-GAAP הגבוה ביותר אי-פעם, מה שמדגיש את המיקוד שלנו בצמיחה יעילה ורווחית", אמר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של מאנדיי. "אנחנו ממשיכים להגדיל את הפעילות שלנו באופן אחראי, באמצעות איזון בין השקעה בחדשנות והרחבת אסטרטגיית ה- go-to-market שלנו לבין משמעת תפעולית חזקה. גישה זו מאפשרת לנו לשמור על הרווחיות שלנו במקביל לצמיחה יציבה וארוכת טווח".