על הרדאר: טכנולוגיית הרכבים האוטונומיים שמלהיבה את המשקיעים
במהלך "הקרב על בריטניה" במלחמת העולם ה-2, היה לרדאר, אז המצאה יחסית בתולית, חלק אינטגרלי בהגנה על שמי הממלכה שהתמודדה עם הבליצים האוויריים של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני האימתני ששלט בשמי אירופה. הרדאר היה חלק ממה שנקרא דאודינג סיסטם, שבעצם היה מערך ההגנה האווירית של בריטניה, שפיתחה במקביל לעוד 7 מדינות את מערך ההגנה האווירית. הניצחון הבריטי בקרבות האוויריים, הפך את מערכות הרדאר לעניין של חובה עבור כל מדינה וכל צבא שרצו להשיג עליונות בשדה הקרב.
הרדאר בעצם שולח פולסים של גלי רדיו ומזהה את הגוף שהגלים ניתזים ממנו חזרה. בניגוד למרבית הטכנולוגיות, שצומחות מתוך פיתוחים צבאיים, הרדאר הגיע דווקא מהתחום האזרחי. המילה רדאר נולדה מראשי התיבות של המילים "זיהוי והארכת טווח של רדיו" (radio detecting and ranging). הטכנולוגיה התגלתה בגרמניה בסוף המאה ה-19 והשימוש המסחרי הראשון של הרדאר היה מערכת לזיהוי ספינות ומניעת התנגשויות ימיות.
כמו מרבית הטכנולוגיות ששרדו, הרדאר עבר הרבה שינויים ושדרוגים מאז, כמו גם היכולת להתגבר עליו באמצעים חמקניים. אבל כנראה שגם קריסטיאן הולמייר הגרמני, מי שהקים את מערך הרדאר הראשון לספינות, לא היה יכול לדמיין לאן יקחו את הטכנולוגיה, הרחק מתחומי גלי הרדיו ולעבר אינספור שימושים במאה ה-21.
הלידאר פועל בשוק שמוערך ב-150 מיליארד דולר עד סוף העשור
אחד מהם הוא לידאר (Lidar), או רדאר אור. הוא פועל על פי אותו עיקרון של רדאר מסורתי רק הרבה יותר מתקדם. מדובר ברדאר מבוסס לייזרים, שנחשבים למהירים ומדויקים מהרדארים הקלאסיים הקיימים בשוק. הלידאר מאפשר לייצר תמונת תלת ממד באיכות גבוהה מאוד. לטכנולוגיה יישומים רבים, מרחפנים, דרך רובוטים אוטונומיים, מיפוי בתלת ממד ועוד ועוד.
- "הנבנו 11% תשואה; אני חותם על זה בכל שנה בה נהיה מתחת לשאר"
- אחרי חמש שנים: סמנכ״ל השיווק של בנק הפועלים אסף אזולאי עוזב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זו גם נחשבת לאחת מהטכנולוגיות ההיקפיות המרכזיות של שוק הרכבים במאה הנוכחית, שתעניק לרכבים אוטונומיים יכולת נוספת לקראת אוטונומיות אמיתית. בכלל, תחום ה-ADAS, או מערכות סיוע מתקדמות לנהגים, מוערך שיגיע להיקף שוק עולמי של 150 מיליארד דולר עד סוף העשור הנוכחי.
הלידאר הומצא כבר ב-2005 על ידי חברת וולודיין (VLDR) והיא גם הראשונה שסיפקה פתרונות לידאר בשנת 2007. כלומר הטכנולוגיה אולי עדיין צעירה במושגים היסטוריים, אבל למעלה מ-13 שנים בתקופתנו הן לא פחות מנצח, שבהן כבר התחלפו אינספור טכנולוגיות. החברה התמזגה בשנה שעברה עם חברת SPAC – שלד בורסאי שמוקם לצורך מיזוג עם פעילות עסקית פרטית – בקיץ של השנה שעברה.
הטכנולוגיה שהמציאה וולודיין נקראת בחיבה "דלי של KFC", עם לידאר מסתובב. מדובר בטכנולוגיה יקרה ששימשה את המכונית האוטונומית של גוגל (GOOG) כבר ב-2012. אבל מאז קמו עשרות חברות שהמציאו טכנולוגיות מקבילות וזולות יותר, כולל אינוויז הישראלית שגם בדרך לנאסד"ק באמצעות מיזוג עם ה-SPAC קולקטיב גרואות'. זה אומר שהשוק הזה נהיה יותר ויותר צפוף.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
אגב, מרבית החברות המפתחות מכוניות אוטונומיות פנו לזרועות הטכנולוגיה לשדרוג הטכנולוגיות שלהן חוץ מאחת בולטת בינתיים: טסלה (TSLA) שמה. זה לא נעלם מעיני האנליסטים שחוששים שאי שימוש בטכנולוגיה עלול להוות דאונסייד משמעותי עבור החברה בעתיד.
המניות המעניינות בתחום הלידאר
התחלנו עם וולודיין, אז נמשיך איתה. החברה שעדיין נחשבת לגדולה בתחום, כשמאז ההנפקה היא עלתה בקרוב ל-124%, מרמה של 10 דולר למניה ללמעלה מ-23.2 דולר למניה ושוויה מתקרב כעת ל-4 מיליארד דולר. החברה צופה שבשנה הבאה יהיו ביקושים של קרוב ל-12 מיליארד דולר לטכנולוגיה מסוג LAM שלה.
מי ששורי על החברה הוא אחד האנליסטים החזקים בוול סטריט, רובן רוי מבנצ'מארק, שנותן למניה מחיר יעד של 32 דולר, המהווים 38% אפסייד – מול הקונצנזוס שנותן למניה 26% אפסייד. "VLDR עדיין נחשבת לחברה הגדולה בתחום עם בסיס לקוחות הולך וגדל", כתב רוי, למרות שהחברה הודיעה על קשיים בעקבות הקורונה.
"אנחנו מאמינים שהפרויקטים שנמצאים בצנרת החברה ימשיכו להתרחב, כשהמודל שלנו צופה שיפורים בחצי הראשון של השנה והתאוששות חזקה יותר במחצית השנייה של השנה", הוסיף.
חברה נוספת היא וולאו (VLEEY) הצרפתית, שכרגע נחשבת לחברה היחידה המייצרת את הלידאר לשימוש המוני, כשנכון לעכשיו, לחברה חוזים חתומים עם 4 יצרניות רכבים מובילות בעולם בהיקף של 500 מיליון דולר. לאחרונה סוכנות הדירוג מודי'ז חזתה שהכנסות החברה תעלנה בעד 12% השנה, כשקבעה שוולאו תהיה אחת מיצרניות הלידאר המובילות באירופה.
מאז שהונפקה ב-2010, המניה עלתה כבר בלמעלה מ-220% וכיום מחירה עומד על 19.3 דולר למניה, כששווי השוק שלה עומד על 9.2 מיליארד דולר. בשנה האחרונה המניה עלתה בלמעלה מ-23%.
עוד מניה לוהטת היא של לומינר (LAZR) שבתחילת נובמבר התמזגה עם חברת ה-SPAC גורס מטרופולוס ומאז היא לא עוצרת. כמו כל חברות ה-SPAC מנייתה החלה ב-10 דולר למניה וכיום מחירה עומד על 34 דולר למניה עם שווי שוק של 11 מיליארד דולר. אגב, הקונצנזוס צופה לפחות עוד 10% אפסייד למניה השנה.
החברה צפויה להכניס השנה רק 17 מיליון דולר, אבל בעקבות חוזים עם וולוו, חטיבת המשאיות של דיימלר ומובילאיי הישראלית, הצפי בשוק הוא שתחזית ההכנסות תשתדרג משמעותית בחודשים הקרובים, כשנכון לכרגע הצפי שכלל החוזים שחתמה עליהם החברה יעמדו על 1.3 מיליארד דולר.
בעקבות הארכות אנליסט מאר.אף לאפרטי, המניה זינקה ב-12% בשבוע שעבר. להארכת האנליסט, החברה יכולה לייצר הכנסות של עד 5 מיליארד דולר עד 2030 עם EBITDA של 50% (!), כשנכון לכרגע היא מחזיקה ב-4% משוק הלידאר העולמי. עוד עולה שאם היא תשתלט רק על 10% מהשוק הזה, שווי החברה יכול להאמיר ל-50 מיליארד דולר, מה שאומר שיש לה פוטנציאל צמיחה של 400%. גם אם שווי השוק הוא חצי מזה, עדיין מדובר על חברה בגודל של 25 מיליארד דולר.
לאחרונה, האנליסט עמנואל רוזנר מדויטשה בנק ערך שיחת משקיעים יחד עם הנהלת החברה שבו אמר על טכנולוגיית LAZR שמשתמשת בגאליום – מוליך יקר מאוד - כי היא "לרוב מאוד יקרה, עם זאת לומינר מצאו דרך להשתמש רק ב-1 חלקי 10,000 מהכמות הסטנדרטית, מה שמוריד את העלות של הגאליום פר רסיבר של החברה לדולרים בודדים.
- 8.X 25/01/2021 09:46הגב לתגובה זוחברת AEYE מתחום הליידר במהלכים למיזוג עם החברה
- 7.איזה סל מחזיק את הטכנולוגיה הזאת ? (ל"ת)הראה כל 24/01/2021 22:31הגב לתגובה זו
- 6.שגיא 24/01/2021 22:00הגב לתגובה זוחבל כי היא שונה בחדשנות שלה לפי המנכ"ל
- 5.עומרי 24/01/2021 20:42הגב לתגובה זואיך סה שאין איזכור לחברה המבטיחה הזאת ??? מקווה שהפיילוט ביפן יצליח ואז המניה תפרוץ קדימה
- 4.ג׳וני 24/01/2021 17:18הגב לתגובה זוRAdio Detecting And Ranging לא זיהוי - גילוי לא הארכת טווח - מדידת טווח לא של רדיו - בעזרת גלי רדיו תרגום של 3 מילים עם 3 שגיאות - איבדת אותי כבר שם ! הראדר - בעברית מכ״מ (מד כיוון מרחק) שולח גלי רדיו שמוחזרים ע״י אובייקטים ונקלטים באנטנה שלו. ע״י קבלת האות החוזר המכ״מ מגלה את קיום האובייקטים (נמצא מטוס או טיל) ויכול גם לחשב את המרחק ע״י מדידת הזמן בין השידור לקליטה (גלי רדיו נעים במהירות האור) לידר עושה עבודה דומה עם קרני ליזר שמחליפות את גלי הרדיו
- 3.נעלמה מן רדאר אינטרנט ד'אהב מיליון שקל עלתה 87% פייזורה (ל"ת)פורום שואה 20 24/01/2021 16:38הגב לתגובה זו
- 2.עמית 24/01/2021 15:55הגב לתגובה זוהשיח הוא שהטכנולוגיה של frsx הטובה ביותר ביחס לכל החברות הנ"ל אך אין שום איזכור על כך .למה???
- אחד שעוקב 24/01/2021 16:28הגב לתגובה זוחברה שכבר שנים שורפת כסף בלי שקל הכנסות, משחררת פרוטוטייפס ליצרנים ולא מקבלת הזמנות. חברה שחיה על שחרור הודעות חסרות ערך לבורסה ומיד לאחר מכן גיוס הון. כל העלייה לאחרונה רוכבת על הגל שיצרה אפל. עוד מעט, כשהערפל יחלוף, ישארו המשקיעים עם כלום ביד.
- מישו 24/01/2021 16:16הגב לתגובה זואף אחד לא רוצה את הטכנולוגיה שלהם כבר שנים. רק שורפים למשקיעים את הכסף.
- 1.רק מזומן 24/01/2021 15:50הגב לתגובה זואין מחשבים מהירים אין התמצאות הכל הבל הבלים ..זורקים כסף לפח.ברחובות צפופים העיניים הם רק אחד החושים.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
