אינטל. מכרז על תקציב היח"צ
צילום: יח"צ

תצא בחוץ? מה השוק מצפה לראות בדוחות לרבעון ה-4 של אינטל

מצד אחד - המעבדים של החברה צוברים תאוצה, מצד שני - התחרות קשה מאי פעם, אבל בשוק רוצים לדעת האם החברה החלה להשתמש בקבלנים חיצוניים; עם מנכ"ל חדש החל מהחודש הבא: זו תמונת המצב של החברה והמניה
ארז ליבנה |

בשבוע שעבר קפצה מניית אינטל INTEL CORPORATION (INTC) בקרוב ל-10% ביום מסחר אחד. הסיבה? התפטר מנכ"ל החברה בוב סוואן, איש כספים אפרורי, ובמקומו הודיעה החברה על מינויו של בפט גלסינגר, איש פיתוח בכל רמ"ח איבריו, שלאחר שעבד במחלקת הפיתוח של אינטל במשך יותר מ-30 שנה, עזב גלסינגר את החברה והפך להיות מנכ"ל VMware. לאחר עשור, הוא חוזר כעת לאינטל בדלת הראשית והמשקיעים פרשו לו שטיח אדום.

 

המנכ"ל החדש של אינטל - כל מה שצריך לדעת עליו והאם הוא יביא את השינוי המיוחל?

למה? כי מי שכונתה בעבר "מלכת השבבים" כבר מזמן לא מלכה. שלא תבינו לא נכון, אינטל היא עדיין יצרנית השבבים הגדולה בעולם ושווי השוק שלה הוא 240 מיליארד דולר. אבל מלכה היא לא. אם כן, אז היא כלואה בארמון בזמן שהיא רואה את הממלכה שלה מתפוררת מסביבה, כשיותר ויותר שחקנים, בהם אייאמדי (AMD), אנווידיה (NVDA), TSMC הטאיוונית והיצרנים מסין נוגסים לה מנתח השוק שהולך ומצטמצם, ככל שהשוק הולך ומתבזר גם מבחינת כמות סוגי השבבים, אבל גם מבחינת הידע הטכנולוגי הנדרש לייצור.

 

לקריאה נוספת:

> ניתוח: האנליסטים מרוצים מהמנכ"ל החדש של אינטל - האם המנייה תעלה ב-20%?

קחו את TSMC לדוגמה. החברה מתכננת להעלות את תקציב המו"פ ל-28 מיליארד דולר, מ-17 מיליארד ב-2020. יתר על כן החברה הציגה עלייה של 31% בהכנסות ב-2020 והגיעה ללמעלה מ-45 מיליארד דולר. סכום שיא מבחינתה.

 

גם AMD חווה שנת שיא, שגם משתפקת במניה, שקפצה מרמה של 50 דולר ל-90 דולר למניה ב-12 החודשים האחרונים. עלייה של 80%. ההתרחבות של יצרניות השבבים האחרות מעידות על הצטצמות שליטתה הבלעדית של אינטל בשוק.

 

השוק מצפה לראות אאוט סורסינג

כמסורת של שמירה על ביטחון שדה ויתרון טכנולוגי, אינטל תמיד ייצרה את המעבדים שהיא פיתחה בחטיבת הפיתוח שבה היא משקיעה עשרות מיליארדי דולרים בשנה. זה הביא לא מעט קולות בשוק לקרוא לחברה לוותר על חטיבת ההרכבה שלה ולהתרכז רק בפיתוח. כלומר למכור את החטיבות היקרות להחריד שנדרשים כדי לייצר מעבדים ופשוט להוציא למיקור חוץ את הייצור או לעשות לייסנסינג על הטכנולוגיה. יש בזה היגיון. במיוחד לנוכח בעיות הייצור הרבות שבהן נתקלת החברה בשנים האחרונות, שמעיבות על התחזיות וגם על נכונות המשקיעים להשקיע.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

וזה מה שהשוק מצפה לראות: כמה מהייצור של החברה החל לצאת למיקור חוץ ברבעון האחרון. סוואן אמר כי יחשוף ברבעון הנוכחי את החלטתו, אבל עכשיו כשהוא יוחלף, יכול להיות וכנראה שיקח זמן לגלסינגר להגיע למסקנה מה נכון לחברה בגזרה הזו.

 

בכל מקרה, בנוסף על הבוסט שהמחשוב הביתי קיבל בצל המגפה, גם הבוסט לשירותי ענן, שם מעבדי Xeon נמצאים בלב שרתים רבים צפויים להרוויח. אינטל גם אומרת שיהיו לה בשורות חשובות בנוגע לפס הייצור של מעבדי ה-7 ננומטר, שהבעיות שעליהן דיווחה החברה ביולי האחרון הובילו להתרסקות של 16% במחיר המניה, בגלל הדחייה בלוח הזמנים בשנה.

 

מה צופה החברה ומה הקונצנזוס?

התחזית של החברה להכנסות לשנה כולה עומדות על 75 מיליארד דולר, עלייה של 5% משנה שעברה. זאת בהתבסס על הבום של מכירות מחשבים מ-2020. הקונצנזוס בוול סטריט צופה ירידה של 7% לפי הוול סטריט ג'ורנל. לפי בלומברג, הקונצנזוס צופה לנפילה של 13% בהכנסות החברה וירידה של 18% לשנה כולה. ל-2021, הצפי של הקונצנזוס זה לירידה של 7% נוספים במכירות.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.