וורן באפט
צילום: צילום מסך יוטיוב

באפט עשה רה ארגון לפורטפוליו: האם מניית ברקשייר כדאית עכשיו?

המניה של האורקל מאומהה מפגרת אחרי תשואות השוק, למרות שהקונצנזוס סבור שהמניה מתומחרת באופן הוגן כשהתחזית קדימה היא חיובית. מה הוא מכר, מה הוא קנה ומה קורה עם המניה?
ארז ליבנה | (12)

נתחיל מזה שמרביתנו לא יצליחו להחזיק את מניות הבלו צ'יפ של ברקשייר הת'אוויי (BRK-A). עלותה של כל מניה בודדת כזו, נכון לכתיבת שורות אלה, עומדת על 352,552 דולר למניה. כן. זה המחיר למניה אחת מסדרת ה-A של חברת ההחזקות של המשקיע הידוע, וורן באפט. כשאנחנו יורדים לסדרה בי (BRK-B), המחירים יורדים לרמה קצת יותר שפויה, 234.5 דולר למניה. האמת שאין הבדל בשיטה ובצורת ההחזקה. רוצים להתחבר לפורטפוליו  של באפט - אפשר דרך מניית B.  

 

מתחילת השנה המניה עלתה ב-2% ולמרות העליות המטורפות בוול סטריט ב-2020 מניית ברקשייר טיפסה ב-3.5% בלבד ב-12 החודשים האחרונים. אבל אם מתייחסים לכך שהמניה נפלה בעקבות הקורונה לרמה של 169 דולר במאי אשתקד, מאז היא עשתה תשואה מכובדת של 39%. החברה אגב, עומדת על שווי שוק של 550 מיליארד דולר - בין עשר הגדולות ביותר בעולם (כשטסלה עקפה אותה רק לאחרונה, לאחר הטיסה שעשתה טסלה).

ברקשייר היא אינדיקטור של הכלכלה האמריקאית

בכל מקרה, אפשר לומר שידה של ברקשייר נמצאת כמעט בכל פינה בכלכלה האמריקאית, כך שהיא מהווה אינדיקטור מאוד טוב למה שקורה שם. זה גם אומר שהחברה סבלה לא מעט בגלל משבר הקורונה, במיוחד לנוכח החזקותיה הרבות בחברות תעופה, שמהן נפטרה ברבעון 3, הרבה אחרי שספגה את הירידות.

 

לברקשייר יש החזקות בקוקה קולה (KO), אפל (AAPL), אמזון (AMZN), המבטחת הענקית גייקו, אמריקן אקספרס, סוללות דוראסל ומפעיל הרכבות BNSF. יש לה גם פוזיציה בחברת הענן סנואופלייק (SNOW) ובאפט אף לקח חלק בהנפקתה כשהשקיע ב-IPO 250 מיליון דולר. בנוסף, יש לבאפט גם החזקות ב-StoneCo (STNE).

 

ברבעון השלישי של 2020 השקיע באפט 4.8 מיליארד דולר נוספים ברכישת מניות, בהן כניסה חזקה לתחום הפארמה, כשרכשה מניות של פייזר (PFE), מרק (MRK), אבבווי (ABBV) ובריסטול מאיירס סקוויב (BMY).

 

למרות הביקורת על כך שהוא יושב על הררים של מזומנים, שנאמדים ב-140 מיליארד דולר, באפט ביצע רכישה של חברת תשתיות הגז דומיניון (D) ב-10 מיליארד דולר.

 

במקביל, באפט דילל מעט את החזקותיו באפל, נפטר ממניות חברת התעופה דלתא (DAL) ויתר חברות התעופה שבהן החזיק, לאור המשבר הגלובלי בענף. הוא גם יצא מהפוזיציה ברשת הסופרמרקטים קוסטקו (COST). בנוסף, הוא נפטר מ-95% מהמניות בג'יי.פי מורגן (JPM) וגם בבנק וולס פארגו (WFC) ובבריק גולד (GOLD).

 

כמו כן, לאחר שנמנע מכך לאורך תקופה וגם ביקר את הבייבאקים – רכישה עצמית של מניות – במאי אשתקד, חזר באפט לרכישה לבייבאק ובענק. כמות הבייבאקים שביצעה החברה מוערך בהיקף של 9 מיליארד דולר ברבעון האחרון, כאשר רק ברבעון השני של 2020 היא רכשה מניות של עצמה בלמעלה מ-5 מיליארד דולר.  

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אז האם המניה שווה קנייה?

כאמור, מתחילת השנה היא בתשואה של 2%, אבל היא די במצב שטוח. לא פה ולא לשם. מנגד, המניה כבר עכשיו ברמה הכי גבוהה שלה מאז ומעולם, כשהקונצנזוס נותן למניה מחיר יעד של 240 דולר למניה. כלומר עדיין יש לה אפסייד.

 

עכשיו אם ברקשייר היא מדד מסוים לכלכלה האמריקאית, אז יש כלים אחרים להשקעה בכלכלה האמריקאית. באפט בעצמו טוען כבר שנים רבות שהשקעה הכי טובה ובטוחה היא השקעה ארוכת טווח לאורך שנים רבות במדד ה-S&P. הוא אף הוכיח זאת באמצעות התערבות של 10 שנים עם מנהלי חברות הגידור הגדולות בעולם (הקומנדו של עולם ההשקעות) - מדד ה-S&P הביס את המנהלים המוכשרים הללו בענק, וזאת למרות 'מזל רע לבאפט' כאשר משבר הסאב פריים התחיל ממש לאחר תחילת ההתערבות ונפילה של 50% במדד. בסופו של דבר השיג  מדד ה-S&P תשואה שנתית חיובית ממוצעת של 7.1% בעוד קרנות הגידור השיגו תשואה שנתית ממוצעת של רק כ-2.2% לאורך העשור. (עוד הסברים ותובנות על פילוסופיית ההשקעה וההימור נגד קרנות הגידור ניתן לקרוא כאן)

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    באפט עוד כמה חודשים ימות (ל"ת)
    אלין 23/01/2021 20:42
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שגיא 23/01/2021 12:15
    הגב לתגובה זו
    לידארים..... אנרגיה ירוקה. מתחבר רק לגז ונפט העולם שהיה והמזהם.ככה אי אפשר לייצר תשואה גבוה ימשיך להציג תשואה אבל נמוכה ממנהלי השקעות מעודכנים בחידושים.
  • 5.
    אבגד 23/01/2021 11:43
    הגב לתגובה זו
    החברה החמיצה הזדמנות גדולה לנצל את הר המזומנים במרץ אפריל 2020. עדיין השקעה ראויה,ושלדעתי,שבטווח ארוך,( 5 עד 10 שנים ) תיתן תשואה טובה של 7-10 אחוז לשנה. הערכה בלבד. תיתן
  • 4.
    טעות גדולה שעשה הוא דילול מניית אפל (ל"ת)
    זכרוני 23/01/2021 08:23
    הגב לתגובה זו
  • משקיע וותיק 23/01/2021 23:59
    הגב לתגובה זו
    כל פעם שהאחזקה שלו עוברת את 10% כבעל עניין , זו הוראה של רשות ני"ע.
  • 3.
    זמנו עבר 22/01/2021 11:28
    הגב לתגובה זו
    הוא לא ממש מבין תעולם החדש , היה פעם גאון יאללה היום השקעותיו כושלות
  • גם לי היתה פעם תמניה האמת לא משהו. (ל"ת)
    דני 23/01/2021 12:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דוד הגנן 22/01/2021 11:21
    הגב לתגובה זו
    אם השקעה במדד הוא הכי ריווחי אז למה הוא לא משקיע רק שם?? את מה שהמניה שלו עשתה בשנה ( שזה מאד עלוב) יעשה כל אחד שלא מבין כלום בהשקעה בכל אחד מהצדדים!!!
  • אנונימי 22/01/2021 19:52
    הגב לתגובה זו
    אמרו שהוא איבד את זה בשנות ה 70 ב-90 בבועת הדוט קום, לפני 2008 ושוב עכשיו המשותף לכל הפעמים שהוא תמיד יצא עם ידו על העליונה
  • 1.
    ייי 21/01/2021 20:36
    הגב לתגובה זו
    אל תסמכו על תקשורת המיינסטרים ששולחת אתכם אל מותכם. חפשו את האתר knowhere חפשו את האתר knowhere
  • סוחר ממולח 22/01/2021 19:07
    הגב לתגובה זו
    כל אותם נבחרים יעמדו לדין על פשעים נגד האנושות. והציבור לצערינו יצטרך לחוות התעוררות קשה במיוחד למציאות המרה. אבל אחרי כן יהיה ככ הרבה יותר טוב לכולנו
  • צייד קונספירטורים 21/01/2021 23:41
    הגב לתגובה זו
    שכחת לקחת כדור?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.