רק באמריקה - ננו דיימנשן בשווי של 1.5 מיליארד דולר; בישראל היא היתה שווה 30-40 מיליון שקל
יצרנית מדפסות התלת ממד הישראלית, ננו דיימנשן (סימול: NNDM) שנסחרת בנאסד"ק, מזנקת בשעה זו בכ-17%, יחד עם חברות הדפסות ה-3D, לאחר ש-DDD דיווחה על תוצאות ראשוניות מדהימות לרבעון החולף. השוק מתאהב מהר, לאחר רומן של שנה עם רכבי ה-EV המשקיעים מחפשים להתרגש גם מסקטור אחר, הפעם זה התור של המדפסות. לקראת תום השנה, החברה הנפיקה בדיסקאונט של 15% על מחיר השוק וגייסה 250 מיליון דולר, בשבוע האחרון היא כבר זינקה מעל ל-30%.
ננו שנסחרה עד לפני כשנה בתל אביב בשווי של כ-30-40 מיליון שקל עזבה את הבורסה המקומית בגלל "עלויות גבוהות בשל הרישום בתל אביב". זו היתה בדיחה טובה, מדובר בכסף קטן. החברה רצתה להתרחק מהרישום בתל אביב (מסיבותיה) והאמת שהצליח לה - היא שינתה תדמית מחברה כושלת שמגייסת כספים מעטים כדי לשרוד ובדרך מנייתה נופלת, לחברת חלום. מאז הנפיקה החברה חמש פעמים סכום של מעל חצי מיליארד דולר ושוויה עולה על 1.5 מיליארד דולר כשבדרך המניה מזנקת פי 10 מהשפל של 2020.
גם כשעזבה את תל אביב וגם כעת מדובר באותה חברה שמפתחת מדפסות תלת מימד.. ההבדל הוא במשקיעים ובסיפור שמוכרים למשקיעים. החברה התחילה למכור כבר לפני שנתיים, כך שלא מדובר במוצר שהעלה אותה רק עכשיו לרדאר של אנשי הטכנולוגיה ואנשי שוק ההון. הסיבה כנראה לזינוק בשנה האחרונה היא הייפ גדול לחברה, התנודתיות בה והעליות הטכניות שהביאו את העדר. כמו כן, תחום התלת מימד בהייפ וזה כמובן תרם .בכל כל מקרה, גם אם מפקפקים בשווי, אי אפשר לפקפק בהצלחה - לחברה יש 650 מיליון דולר במזומן - זה יספיק להרבה שנים, אז מה משנה כל השאר. (לכתבה המלאה)
סקטור המדפסות כולו נפגע בצורה קשה ממגפת הקורונה, והתוצאות מוערכות בכיווץ של כ-20% בשנת 2020. המגפה פגעה ביכולות השינוע והאספקה, וכמובן הירידה בביקוש ובייצור השפיעו על החברות. נראה שוול סטריט שינה מגמה, ומעריך הסקטור כשוק הצמיחה הבאה של שנת 2020.
- סטרטסיס בשת"פ בלעדי עם ענקית המרוצים NASCAR
- מאסיבית עם הזמנות למדפסות בסך 3 מיליון דולר - המנייה קופצת ב-10%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 13.אצלנו היא לא הייתה! 14/01/2021 11:54הגב לתגובה זואצלנו שחטו אותה בכל יום שחזרה חיובית מארהב. הייתי במנייה וזה שיגע אותי! תמיד חוזרת חיובית מהנאסדק ובבורסת תל אביב, לוקחים רווחים דלים ומורים את המנייה שוב. לא הצליחה להתרומם, כפי שניתן לראות החלטה מעולה של החברה לברוח משוק הנצלנים בארץ!
- 12.בסוף היא תחזור לשווי המקורי ותרד (ל"ת)סמי 14/01/2021 11:28הגב לתגובה זו
- 11.זה רק4 מראה כמה השוק פה חולה (ל"ת)פשיטת רגל מוסרית ! 14/01/2021 09:20הגב לתגובה זו
- 10.יורם 14/01/2021 09:17הגב לתגובה זומיט טק וסומוטו לא לישכוח לומר 7פעמים. "לישועתך קוותי ה...
- שני ניירות פח..רק צוללות (ל"ת)tt 14/01/2021 12:42הגב לתגובה זו
- 9.אופיר 14/01/2021 08:46הגב לתגובה זוהכסף מודפס ומפוזר מהליקופטרים כבר שנים, רובו לעשירים מאד. עשרים חברות ישראליות בשווי מיליארדי דולרים שאין בהן או בטכנולוגיה שלהן צורך, או שמוערכות פי חמישים ממכירות חזויות ל 2025. הסוף ברור מאד
- 8.גיל1 14/01/2021 06:16הגב לתגובה זונפתח בנק חדש בנס ציונה .
- 7.תומר 14/01/2021 02:27הגב לתגובה זובאותה מידה יכול להנפיק בפיליפינים
- 6.עמרי 14/01/2021 01:52הגב לתגובה זוחפשו את השם, תראו על מה היא אחראית ומה דעתה על החברה. זה כל הסיפור
- 5.לשים לב לפרטים 13/01/2021 23:38הגב לתגובה זוהתחום שבו היא עוסקת שונה מאד מהתחום של DDD וגם השוק שונה לחלוטין.
- 4.אנונימי 13/01/2021 21:27הגב לתגובה זוליבי עם כל הכבשים שמיהרו לממש בהייפ עם היציאה מתל אביב. ב1500 אחוז רווח מאז.. לא נורמלי בעליל
- אמיר 14/01/2021 00:00הגב לתגובה זוהמלצתי תממש לפחות חלק
- 3.בקרוב תשואות כאלה אצל מיט טק 13/01/2021 21:18הגב לתגובה זובקרוב תשואות כאלה אצל מיט טק
- 2.ערך המניה מוסדיים שלא מפרגנים 13/01/2021 20:56הגב לתגובה זוערך המניה מוסדיים שלא מפרגנים
- 1.אמיר 13/01/2021 20:46הגב לתגובה זולא שווה אפילו 60מ שח לא מימשה את הפוטנציאל לחברה קופת מזומנים כ 700 מ דולר ממכירת מניות וזה ועוד קצת מה שהיא שווה
- תזכיר לנו מי אתה ????? (ל"ת)עוד אנליסט בשקל 14/01/2021 07:43הגב לתגובה זו
- האומנם? 13/01/2021 23:40הגב לתגובה זולהבדיל. אותם דברים אמרו על טסלה. ננו עוסקת בתחום של הדפסת מעגלים מודפסים לתחום האלקטרוניקה וכנראה שיש יתרונות גדולים בשיטה שלה. עכשיו גם יש לה כסף לרכוש חברות אחרות בתחום ולהתקדם (=עם ניהול נכון)
- לא יודע. נשמע מוזר. (ל"ת)רוני 14/01/2021 10:27
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
