טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

לא רק טסלה: שוק הרכבים החשמליים מתרחב במהירות

חברת Proterra הודיע על הנפקה באמצעות חברת ספאק: Lucid מנהלת מגעים מול חברת הספאק של מייקל קליין: פלאג פאוור טסה במעל ל-80% השבוע ומודיע על שיתוף פעולה עם רנו: Xpeng מודיע על מימון מהבנקים הגדולים בסין
אור צרפתי | (5)

לוול סטריט יש אובססיה לרכבים חשמליים. שנת 2020 הייתה שמורה לטסלה TESLA INC (TSLA) ולשלושת החברות הסיניות LI ,NIO ו-XPEV, אך שחקנים חדשים צפויים להיכנס למגרש בשנת 2021. החברות החדשות רוצות להיכנס  לגל בשיאו, חלק מחפשות שיתופי פעולה עם בעלי ברית חזקים והאחרות כיסים עמוקים, כך נוצר השילוב בינם לבין הספאק.

 

האם מניית טסלה היא שורט?

חברת Proterra, המייצר אוטובוסים חשמליים ומערכות סוללות, הודיעה הערב כי היא תצא להנפקה באמצעות הספאק Arclight Clean Transition (סימול:ACTC), שכבר מזנקת היום ב-86%. ההודעה מגיעה לאחר שדווח כי  Lucid Motors מנהלת מגעים עם אחת מחברות הספאק של מייקל קליין CCIV, אשר מזנקת בכ-10% על רקע השמועות.

 

על פי הערכות, שווי השוק של Lucid הוא כ-15 מיליארד דולר. יצרנית ה-EV, מגובה על ידי קרן העושר הסעודית, ומכוונת אל קצה היוקרה של השוק. מנכ״ל החברה, פיטר רולינסון, היה בעבר המהנדס הראשי של טסלה בדגם S, ונראה כי לחברה יש קהל מעריצים די גדול. הספאק  CCIV היה חלק מ- ״תכינו את הצ׳ק: אלו הם חברות ה-SPAC שחייבים להכיר״. 

 

הערכות של חברות ה-EV מטפס כאשר המשקיעים מסתכלים אל עבר טסלה שהגיעה בשבוע שעבר לשיא של 834 מיליארד דולר, ועקפה אפילו את פייסבוק FACEBOOK (סימול:FB). הטירוף גרם גם לחברות כמו ניקולה NIKOLA CORPORATION (סימול:NKLA) ו- Lordstown (סימול:RIDE) שירדו בכ-75% ובכ-17% מאש השיא לאחר ההנפקה. גל העליות עודד את יצרניות הרכב לגייס הון בשווים גבוהים ולצאת לציבור באמצעות SPAC. האחרות מרחיבות את נתח השוק שלהן באמצעות שותפויות אסטרטגיות. 

 

״זה מגזר חם במיוחד, לוהט- טכנולוגיית הסוללות הופכת ליעילה יותר ויותר, תשתיות הטעינה ממשיכות להתפתח ולהתרבות, ויש הרבה יותר דגמי רכב חדשים לבחירת הלקוחות״ אמרו האנליסטים של Raymond James. Proterra היא יצרנית ה-EVהאחרונה שהודיע רשמית על גיוס באמצעות SPAC, והיא מגיעה כאשר התיאבון של המשקיעים גודל אל מעבר לטסלה, ורק השבוע ״גנבה את ההצגה: NIO שווה כ-100 מיליארד דולר״

 

לא רק טסלה הביאה השראה למשקיעים, הניצחון של ג׳ו ביידן בבחירות לנשיאות ארה״ב יחד עם השליטה בסנאט מבטיחים ברכה לתעשיית הרכבים החשמליים בארה״ב. מאז שנודע על הרוב הדמוקרטי בסנאט פלאג פאוור PLUG POWER INC (סימול:PLUG) זינקה בכ-80%, פול-סל FUELCELL ENERGY INC (סימול:FCEL) טסה בכ-65%, אלו משתייכים לענף רכבי תאי דלק מימניים. 

 

פלאג פאוור הודיעה על מיזם חדש מול החברה הצפרתית הותיקה ״רנו״, לצורך  בניית טנדרים חדשים מבוססי טכנולוגיית המימן. החברות הודיעו כי מכוונות לספק הן את כלי הרכב והן את תחנות התדלוק במימן. הם שואפים להתחיל בייצור במפעל רנו בצרפת כבר בתחילת 2022, ולייצר עשרות אלפי רכבים מסחריים קלים מדי שנה עד שנת 2030. ״יש לנו את הרכבים, יש לנו את שירות, יש לנו את התחנות- יש למנו כל מה שאתה צריך כדי להצליח״ אמר מנכ״ל החברה, אנדי מארש.  

קיראו עוד ב"גלובל"

בשבוע שעבר הכריזה PLUG על השקעה של 1.5 מיליארד דולר מקבוצת SK מדרום קוריאה במטרה לקדם את הטכנולוגיה ברחבי אסיה. הערב, הודיעה Xpeng XPENG   (סימול:XPEV) יצרנית רכבים חשמליים מסין, כי תקבל מסגרת אשראי נוספת של כ-2 מיליארד דולר מהמוסדות הפיננסים הגדולים בסין, וביניהם חמשת הבנקים הגדולים ביותר.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גיל 13/01/2021 06:22
    הגב לתגובה זו
    היי.אני מכיר DRIV. האם יש אחרים ומקבילים? אשמח שתשיבו פה לבקשה
  • 2.
    יפה אני טסלה וניו מיליונר (ל"ת)
    קצת אקספנג 13/01/2021 01:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ב"ה אצל פורסייט (ל"ת)
    אנונימי 12/01/2021 22:31
    הגב לתגובה זו
  • כן יהי רצון 13/01/2021 06:14
    הגב לתגובה זו
    אמן
  • dw 13/01/2021 00:40
    הגב לתגובה זו
    בזמן שפורסייט מקווה להשיג חוזה ראשון אפקון מקימה עוד ועוד עמדות טעינה חשמליות ברחבי ישראל.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.