טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

לא רק טסלה: שוק הרכבים החשמליים מתרחב במהירות

חברת Proterra הודיע על הנפקה באמצעות חברת ספאק: Lucid מנהלת מגעים מול חברת הספאק של מייקל קליין: פלאג פאוור טסה במעל ל-80% השבוע ומודיע על שיתוף פעולה עם רנו: Xpeng מודיע על מימון מהבנקים הגדולים בסין
אור צרפתי | (5)

לוול סטריט יש אובססיה לרכבים חשמליים. שנת 2020 הייתה שמורה לטסלה TESLA INC (TSLA) ולשלושת החברות הסיניות LI ,NIO ו-XPEV, אך שחקנים חדשים צפויים להיכנס למגרש בשנת 2021. החברות החדשות רוצות להיכנס  לגל בשיאו, חלק מחפשות שיתופי פעולה עם בעלי ברית חזקים והאחרות כיסים עמוקים, כך נוצר השילוב בינם לבין הספאק.

 

האם מניית טסלה היא שורט?

חברת Proterra, המייצר אוטובוסים חשמליים ומערכות סוללות, הודיעה הערב כי היא תצא להנפקה באמצעות הספאק Arclight Clean Transition (סימול:ACTC), שכבר מזנקת היום ב-86%. ההודעה מגיעה לאחר שדווח כי  Lucid Motors מנהלת מגעים עם אחת מחברות הספאק של מייקל קליין CCIV, אשר מזנקת בכ-10% על רקע השמועות.

 

על פי הערכות, שווי השוק של Lucid הוא כ-15 מיליארד דולר. יצרנית ה-EV, מגובה על ידי קרן העושר הסעודית, ומכוונת אל קצה היוקרה של השוק. מנכ״ל החברה, פיטר רולינסון, היה בעבר המהנדס הראשי של טסלה בדגם S, ונראה כי לחברה יש קהל מעריצים די גדול. הספאק  CCIV היה חלק מ- ״תכינו את הצ׳ק: אלו הם חברות ה-SPAC שחייבים להכיר״. 

 

הערכות של חברות ה-EV מטפס כאשר המשקיעים מסתכלים אל עבר טסלה שהגיעה בשבוע שעבר לשיא של 834 מיליארד דולר, ועקפה אפילו את פייסבוק FACEBOOK (סימול:FB). הטירוף גרם גם לחברות כמו ניקולה NIKOLA CORPORATION (סימול:NKLA) ו- Lordstown (סימול:RIDE) שירדו בכ-75% ובכ-17% מאש השיא לאחר ההנפקה. גל העליות עודד את יצרניות הרכב לגייס הון בשווים גבוהים ולצאת לציבור באמצעות SPAC. האחרות מרחיבות את נתח השוק שלהן באמצעות שותפויות אסטרטגיות. 

 

״זה מגזר חם במיוחד, לוהט- טכנולוגיית הסוללות הופכת ליעילה יותר ויותר, תשתיות הטעינה ממשיכות להתפתח ולהתרבות, ויש הרבה יותר דגמי רכב חדשים לבחירת הלקוחות״ אמרו האנליסטים של Raymond James. Proterra היא יצרנית ה-EVהאחרונה שהודיע רשמית על גיוס באמצעות SPAC, והיא מגיעה כאשר התיאבון של המשקיעים גודל אל מעבר לטסלה, ורק השבוע ״גנבה את ההצגה: NIO שווה כ-100 מיליארד דולר״

 

לא רק טסלה הביאה השראה למשקיעים, הניצחון של ג׳ו ביידן בבחירות לנשיאות ארה״ב יחד עם השליטה בסנאט מבטיחים ברכה לתעשיית הרכבים החשמליים בארה״ב. מאז שנודע על הרוב הדמוקרטי בסנאט פלאג פאוור PLUG POWER INC (סימול:PLUG) זינקה בכ-80%, פול-סל FUELCELL ENERGY INC (סימול:FCEL) טסה בכ-65%, אלו משתייכים לענף רכבי תאי דלק מימניים. 

 

פלאג פאוור הודיעה על מיזם חדש מול החברה הצפרתית הותיקה ״רנו״, לצורך  בניית טנדרים חדשים מבוססי טכנולוגיית המימן. החברות הודיעו כי מכוונות לספק הן את כלי הרכב והן את תחנות התדלוק במימן. הם שואפים להתחיל בייצור במפעל רנו בצרפת כבר בתחילת 2022, ולייצר עשרות אלפי רכבים מסחריים קלים מדי שנה עד שנת 2030. ״יש לנו את הרכבים, יש לנו את שירות, יש לנו את התחנות- יש למנו כל מה שאתה צריך כדי להצליח״ אמר מנכ״ל החברה, אנדי מארש.  

קיראו עוד ב"גלובל"

בשבוע שעבר הכריזה PLUG על השקעה של 1.5 מיליארד דולר מקבוצת SK מדרום קוריאה במטרה לקדם את הטכנולוגיה ברחבי אסיה. הערב, הודיעה Xpeng XPENG   (סימול:XPEV) יצרנית רכבים חשמליים מסין, כי תקבל מסגרת אשראי נוספת של כ-2 מיליארד דולר מהמוסדות הפיננסים הגדולים בסין, וביניהם חמשת הבנקים הגדולים ביותר.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גיל 13/01/2021 06:22
    הגב לתגובה זו
    היי.אני מכיר DRIV. האם יש אחרים ומקבילים? אשמח שתשיבו פה לבקשה
  • 2.
    יפה אני טסלה וניו מיליונר (ל"ת)
    קצת אקספנג 13/01/2021 01:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ב"ה אצל פורסייט (ל"ת)
    אנונימי 12/01/2021 22:31
    הגב לתגובה זו
  • כן יהי רצון 13/01/2021 06:14
    הגב לתגובה זו
    אמן
  • dw 13/01/2021 00:40
    הגב לתגובה זו
    בזמן שפורסייט מקווה להשיג חוזה ראשון אפקון מקימה עוד ועוד עמדות טעינה חשמליות ברחבי ישראל.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.