וול סטריט נסגר בירידות: הנאסד״ק ירד ב-1.25%, טבע טסה ב-5.5%
הביטקוין תיקן בכ-20% מהשיא שקבע השבוע: ניו טסה ב-6.4% לאחר ה-״NIO Day״ בשישי: למונייד לא עוצרת, הערב היא טיפסה בכ-14% והשלימה עלייה של כ-50% בשבוע: טוויטר צללה ב-6.4%, טסלה ירדה בכ-8%, אפל ירדה ב-2.3%, מדיוונד ירדה כ-4% לאחר שזינקה בכ-10%, ביידו נפלה ב-8.6% עליבאבא בכ-4%, בואינג ירדה 1.5%: מדיגוס נפלה ב-15.4% ו-DDD זינקה ב-17.3%
השנה עדיין לא נסגרה על המגמה, ומדדי המניות האמריקניים לקחו הערב צעד אחורה עם פתיחת שבוע המסחר. לאחר שהגיעו לשיאים ביום ו' האחרון, הדאו ירד ב0.3%, הסנופי בכ-0.7%, הנאסד״ק הוביל את הירידות. היום לא התפרסמו חדשות מאקרו משמעותיות והמשקיעים המשיכו לצפות לרמזים נוספים לגבי תוכנית תמריצים מצד הסנאט. כמו כן היום החלו ההכנות בבית הלבן להחלפת השלטון. על רקע ההתפתחויות האחרונות והמהומות בגבעת הקפיטל וטוויטר, ג'י.פי.מורגן וסיטיבנק הודיעו כי יפסיקו את התרומות הפוליטיות שלהם.
האמונה במטבע או הבריחה מהדולר? מה מניע את הביטקוין
ביום שישי האחרון, קבע המטבע הדיגיטלי את השיא האחרון שלו, מעל ל-41,800 דולר, אך מאז הוא נסחר במגמה שלילית והערב הוא השלים ירידה של 20% לרמת מחירים של כ-33,000 דולר. כ-30,500 דולר היה השער הנמוך ביותר הערב, המשקף ירידה של כ-28% מהשיא. ההתרסקות במחיר המטבע מגיעה יחד עם קפיצה במדד הדולר (DXY), האם זהו תיקון לאחר זינוק או צפי לקראת שנת 2021? (לכתבה מלאה)
BITCOIN -0.21%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לחיסונים חשיבות גדולה יותר מהניצחון של הדמוקרטים בסנאט
לאחר הניצחון של הדמוקרטים בבחירות לסנאט בג'ורג'יה, ד"ר גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי, סבור שהדבר יקל על העברת חבילה פיסקלית גדולה. אך לדעתו, יישום רחב היקף ומהיר של חיסונים הוא גורם חשוב עוד יותר, והוא זה שישפיע יותר מכל על קצב ההתאוששות של כלכלת ארה"ב".
לדבריו, "היעדים העיקריים של ביידן, מבוססים על הגדלה ניכרת של ההוצאה, כולל חבילת תשתית גדולה של Green New Deal. התכנית למימון הוא בחלקו על ידי מיסים גבוהים יותר, בעיקר על בעלי הכנסה גבוהה וחברות, אך מדובר במצב שעדיין רחוק מאוד מהגשמה. כמו כן, ממשל ביידן צפוי לדרוש, ולממש, רגולציה הדוקה הרבה יותר בענפי האנרגיה והטכנולוגיה ובתחומים נוספים".
למרות העלאת המיסים תכנית ביידן טובה לכלכלה האמריקאית
גם אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, סבור ששליטת הדמוקרטים בארה"ב בשני בתי הנבחרים מעלה סיכוי למימוש התוכנית הכלכלית של הנשיא החדש, שכוללות השקעות מאסיביות במשק האמריקאי בשנים הקרובות. לדעתו, למרות העלאת המיסים שתפגע מדובר בתכנית טובה, שתתרום לצמיחה ארוכת הטווח של כלכלת ארה"ב.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אופטימיות של תחילת שנה
לסיכום, אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי של בית ההשקעות "אקסלנס", מפנה זרקור לכך ששבוע המסחר הראשון של השנה, הוא אחד מהאינדיקטורים החביבים על וול-סטריט. לדבריו, "מאז 1950 כשהשבוע הראשון הסתיים בעליות הסיכוי שהשנה כולה תסתיים בעליות קפץ ל-80% ולשינוי שנתי ממוצע של כ-13% מדד S&P500
מניות בכותרת
מנית יצרנית הרכבים החשמליים מסין, NIO, זינקה לאחר שבסוף השבוע האחרון חשפה החברה מכונית יוקרה חדשה, סוללות ארוכות טווח וטכנולוגיות מבטיחות נוספות במהלך ה- ״NIO Day״ (נשמע מוכר?). ניו פותחת את 2021 בכל הכוח, עד כה השנה זינקה ב-33% ונסחרת לפי שווי כ-100 מיליארד דולר. כעת היא גם זוכה להמלצת אנליסטים חדשה. (לכתבה המלאה)
טוויטר TWITTER INC (סימול:TWTR) נפלה במסחר לאחר שהחברה השעתה את הפרופיל דונלד טראמפ. ההחלטה הגיעה בעקבות קריאתו למפגינים לצאת ולהפגין נגד החלפת השלטון (טרם שינה את דעתו בעניין).
גילאד פארמה GILAD (סימול: GILD) חברת הביו-פרמצבטיקה העלתה את תחזית הרווחים והמכירות שלה לשנת 2020. הגידול בהדבקות הקורונה מעלה את הביקוש למוצרי החברה. תחזית גילד החדשה צופה רווח של 6.98 דולר עד ל -7.08 דולר למניה לעומת התחזית הקודמת שלה שעמדה על 6.25 דולר עד 6.60 דולר. החברה תדווח ב-9 בפברואר את הדוח הרביעי ל-2020. מניות גילד עלו ב -1.5% במסחר לפני השוק.
לולומון LULULEMON ATHLTCA INC (סימול: LULU) יצרנית ההלבשה האתלטית פרסמה כי הרווח והמכירות ברבעון שהסתיים ב-31 בינואר יהיו גבוהים יחסית, הודות לביקוש חזק בתקופת החגים.
בואינג BOEING (סימול: BA) - מטוס בואינג 737-500 התרסק זמן קצר לאחר ההמראה בסוף השבוע משדה התעופה הראשי של ג'קרטה.
ביידו BAIDU.COM (סימול: BIDU) - למרות שמניית ביידו עלתה בכמעט 5% במסחר לפני השוק, בעקבות הידיעה לפיה שותפות רכב חשמלי עם ג'ג'יאנג ג'ילי, היא צללה במהלך המסחר . היזם הוא הבעלים של וולוו מכוניות, והיא אחת מחברות הרכב הגדולות בסין.
ישראליות בוול סטריט
מניית יצרנית התרופות, מדיוונד (סימול:MDWD) זינקה בכ-10% הערב אך אז התרסקה, וזאת לאחר שהחברה דיווחה על התקדמות לשלב 2 בתרופת EscharEx. החברה תכננה לבצע את הניסוי על כ-170 משתתפים, אך בשל עיקובים כתוצאה ממגפת הקורונה, החברה החליטה להאיץ את הניסוי ולהקטין את היקפו ל-120 נסיינים. החברה צופה להתחיל את הניסוי לקראת אמצע שנת 2021.
מדיגוס מדיגוס (US) (סימול:MDGS) התרסקה במהלך המחסר בוול סטריט, לאחר שנפלה בכ-10% בתל אביב. החברה הודיעה אמש על הנפקת מניות לציבור האמריקאי בדיסקאונט של כ-13% על שער הפתיחה שלה הערב.
חוזה שלישי חשוב לאלביט מערכות 0.13% מתחילת השנה. חברה בת באנגליה של אלביט, אלביט מערכות אנגליה", זכתה בחוזה בהיקף של כ-166 מיליון דולר (כ-123 מיליון ליש"ט) ממשרד ההגנה הבריטי. החוזה נחתם במסגרת התוכנית העתידית לאימון ימי של חיל הים המלכותי של בריטניה, כחלק מקונסורציום Fisher המובל על ידי חברת Capita plc. לקריאה מלאה
- 4.תאריך שלשום. תתבישו 13/01/2021 10:51הגב לתגובה זותאריך שלשום. תתבישו
- 3.חיים 12/01/2021 19:57הגב לתגובה זוכשיתחילו הכרישים והליויתנים להפיל את השוק רק אלוהים יכול לעזור ללכודים בו והחוכמה לאתר את המהלך אישית למזלי איתרתי את זה בשנת 2007 ועשיתיי את הסיבוב הנכון ב-2009 ומינפתי את עצמי לא רע הפעם הסיפור יותר מתוחכם ולכן ההתקפלות תתחיל בהדרגה כד לא להיתפש עם המכנסיים למטה כשתבוא הסערה
- 2.מטיסים אותה (ל"ת)טבע טסה ? 11/01/2021 21:50הגב לתגובה זו
- 1.אל דאגה האדום לא יגיע לתל אביב (ל"ת)אדום בוולסטריט 11/01/2021 19:23הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
