העולם שורי על סין ב-2021; סקטור ההייטק ימשיך להיות במוקד
כמה אבסורדי הדבר שאיש לא באמת מאמין לנתונים שפרסמה סין בנוגע לוירוס הקורונה, שהחל דוגר בעיר ווהאן בנובמבר אשתקד. מהר מאוד העיר עם 11 מיליון התושבים ואחד ממרכזי התעשייה הגדולים בסין, הפכה לעיר רפאים של ממש בסגר, שהפך לסגר הגדול ביותר בהיסטוריה וששיבש את שרשרת הייצור והאספקה העולמית. עוד סיבות לא להאמין? בעשור הקודם הממשל האמריקאי טען שוב ושוב שסין מבצעת מניפולציה למטבע שלה, מה שהיטה את מגרש המשחקים בסחר בין המדינות לטובת הסינים. כמו כן, התמ"ג הסיני עלה במהלך 6 שנים ברציפות ב-7% כמו שעון. או איך אומרים במחוזותינו, "פה חשדתי".
בקיצור, למרות הרצון העז, קצת קשה להאמין למשטר הקומוניסטי הסיני, שאמנם נפתח לעולם ב-30 השנים האחרונות וביתר שאת במאה ה-21, אבל צריך לזכור תמיד שמדובר במדינה שנשלטת על ידי אדם אחד, ששולט במפלגה אחת, שמייצגת כ-90% מתושבי סין, הם בני שבט ההאן.
מצד אחד, המדינה רוצה להצטייר כמי שהתגברה לגמרי על השפעות הקורונה וחזרה לעסקים כרגיל. מצד שני, סובסידיות לעסקים קטנים ובינוניים אושרו רק בחודש האחרון. אם המדינה התגברה על המגפה, למה היא צריכה להמשיך ולתמוך בתושבים? כמו כן מדדי ה-PMI – מדד מנהלי הרכש שמעל 50 נקודות מראה על התפתחות כלכלית ופחות מעיד על התכווצות – היו חלשים מהצפי. תת המדד לבחינת פעילות העסקים הקטנים ירד ל-48.8 נקודות, מ-50.1 נקודות בחודש נובמבר.
יתר על כן, רק אתמול (31.12.20) הבנק המרכזי הסיני (PBOC) נאלץ להזריק כמות לא מבוטלת של אשראי לשווקים, כדי למנוע לחץ על המטבע וקריסה של אג"חים לכל אורך ורוחב הסקטורים, כולל אג"ח ממשלתי. כמה כסף הוזרק? לפי בלומברג ב-5 השבועות האחרונים של 2020, הזריק ה-PBOC 20 מיליארד דולר וסך הכול 84 מיליארד דולר בשנה כולה. הסיבה? גל של פשיטות רגל שהובילה את הבנקים לקפוץ את ידיהם ולא לשחרר הלוואות לשוק. עכשיו, סוחרי האג"ח יכולים לנשום לרווחה.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז גם אם השלטונות הסינים ימשיכו לנסות להציג מצג לעולם שהכול בסדר, המדינה עדיין מתמודדת עם השפעות המגפה. בכל זאת, ביחס להתמודדות המערב עם הנגיף והסגרים החוזרים והנשנים, יחד עם ביצועים חזקים של השווקים הפיננסיים, הכלכלה הסינית תהיה הסמן הימני להתאוששות העולמית בשל איתנותה היחסית עקב היחלשותו של הדולר. אב גם אם לא מאמינים למילה שיוצאת לסינים מהפה, מה בין זה לבין ניצול הזדמנויות שנוצרות לפנינו?
מה חושב הבנק העולמי על השוק הסיני?
אז בבנק העולמי העלו את התחזית לגבי הצמיחה של סין ל-7.9% ב-2021, לאחר שהציב יעד של צמיחה של 2% ל-2020; שנמוך מה-6.1% שצפו תחילה. כשמרבית העולם נמצא בטריטוריית צמיחה שלילית, זה לא פחות ממרשים.
התחזית מתבססת על נתוני מאקרו חזקים ביחס ליתר העולם, כמו גם הגידול המשמעותי במעמד הביניים במדינה והסתמכות עליו להגדלת הצריכה. לפי הדו"ח התנאים בשוק העבודה הסיני השתפרו, כמו גם עלייה ביצוא שיתמוך בהתאוששות.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"האווירה העולמית עדיין נמצאת במצב של חוסר ודאות גבוהה", אמר מרטין רייזר, ראש מחלקת סין בבנק העולמי. "המצב מצריך מסגרת מדיניות מוניטרית מסתגלת. מדיניות יציאה מוקדמת והצרה אקססיבית, יכולים לפגוע בהתאוששות", הוסיף ואמר כי "הירידה מהתמיכה צריכה להיות מדורגת, כשהפוקוס בהשקעות צריך לעבור מתשתיות מסורתיות, להשקעות בנושאי אחריות חברתית ואנרגיות מתחדשות".
בכלל מרבית בנקי ההשקעות הגדולים ויתר אנשי הפיננסים וההון צעבירים לא מעט הון לשוק הסיני שמגלה יציבות יחסית. כולם שוריים על השוק, אבל כדאי מאוד להיזהר בבחירת ההשקעות, כששוק האג"ח הנדל"ני במדינה חשוף מאוד לסכנות של חדלות פירעון של לא מעט חברות בנייה.
בינתיים, כמו שכתבנו למעלה, הסינים מבינים וגם מצליחים להרגיע את השווקים, תמיד ברגע האחרון. כמו הפד' בארצות הברית, בכל פעם שה-PBOC לא מתערב, השווקים נלחצים. זה מעיד יותר מכל על השבריריות למרות תצוגת השרירים הסינית.
מה המדדים המרכזיים אומרים וההייטק ימשיך לרכז עניין
הביצועים של המדדים המרכזיים הסיניים לא רעים בכלל. מדד שנז'ן עלה ב-36.5% מתחילת השנה, מרמה של 10,638 נקודות לרמה של 14,470 נקודות. מדד שנגחאי (SSEC) עלה מ-3,085 נקודות לרמה של 3,473 נקודות. תשואה של 12.6%.
אבל הכי מעניין יהיה לראות איך יראה המסחר בבורסה בהונג קונג ב-2021. הונג קונג 50 אמנם עוד לא התאושש לגמרי מהמהומות המקומיות נגד החלת הריבונות הסינית על העיר – זו שקרתה גם קרתה – וגם מהקורונה. נכון להיום הוא בכמעט 5% חסר מאז תחילת השנה, אבל מאז ההשתלטות והזרמת יותר השקעות סיניות לעיר, שמסוף ספטמבר עלה ב-17%.
יש לא מעט סקטורים שיכולים למשוך למעלה, אבל השירותים והטכנולוגיה ימשיכו לרכז את מרבית העניין על רקע מלחמת הסחר\טכנולוגיה בין סין לבין ארצות הברית. אבל יותר מהכול ישפיע הרגולטור הסיני, שהחל להיכנס ביתר שאת בסקטור הטכנולוגיה, בעיקר בענקיות הקמעונאות כמו עליבאבא (BABA) ג'יי די קום (JD) וטנסנט (TCEHY).
כרגע, בשל בכירותה, באבא חוטפת את מרבית האש, כשהמניה נופלת בשלושת החודשים האחרונים וכבר איבדה 116 מיליארד משוויה. נראה עד כמה חזק ילחצו הרשויות על החברות הללו ושווה לעקוב אחר חברות קטנות יותר, בהן פינדואדו (PDD), שצפויות להרוויח מהרגולציות הסיניות החדשות.
- 5.עדיין 80 מיליארד דולר זה כלום לעומת סין (ל"ת)נגד סין 05/01/2021 11:34הגב לתגובה זו
- 4.האיש החזק של עליבאבא נעלם ואיש לא יודע היכן הוא (ל"ת)ג'ק מא נעלם 03/01/2021 00:19הגב לתגובה זו
- 3.אנטרנט סיני 01/01/2021 16:32הגב לתגובה זושימו לב מה הקרנות הקשורות עשו.....
- 2.AAA 01/01/2021 11:32הגב לתגובה זוCQQQ
- 1.מניות סיניות זה הונאה , הכל בשליטת המפלגה (ל"ת)לא מתקרב לסין 01/01/2021 10:06הגב לתגובה זו
- אבל שים לב לתשואות. (ל"ת)אמת 02/01/2021 10:25הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
