מודרנה
צילום: אתר החברה

רכבת הרים במניית מודרנה - צללה ב-40% בחודש האחרון

האם הצניחה  מסמנת איתות קנייה למשקיעים? או שהתחרות הגוברת בשוק החיסונים וההפנמה שהרווחים לא יהיו אסטרונומיים, מחזירה את המניה לקרקע המציאות 
צחי אפרתי | (8)
נושאים בכתבה חיסון מודרנה

מניית מודרנה MODERNA (סימול: MRNA) משלימה ירידה של כ-40% מאז תחילת החודש – משיא של 178 דולר למניה לכ-114 דולר. מודרנה היא "המניה של הקורונה".  היא זינקה פי 7 על רקע פיתוח החיסון לקורונה ואישור ה-FDA ולמרות הירידה היא עדיין פי 5 ממחירה בתחילת השנה. הירידה במניה מגיעה למרות המשך חדשות טובות. 

העליות במניית התעצמו לפני כחודש-חודשיים על רקע הדיווח על הצלחת החיסון. אך בשבועות האחרונים ועל אף ההודעה על קבלת אישור חירום מה-FDA האמריקאי ובמקביל הדיווחים על הסכמי מכירה נוספים, המניה יורדת. מבחינת המשקיעים אלו כבר הודעות שמתומחרות והם מחכים לנתונים נוספים ולהתפתחויות הנוגעות למוצרים אחרים של החברה לפני שהמניה תוכל לראות עלייה נוספת.

למעשה, כלל לא בטוח שהשווי הנוכחי - כ-50 מיליארד דולר הוא שווי ראוי למודרנה. החברה אמנם נסחרת במכפיל 11 על רווחי השנה הבאה. אבל שנה הבאה אמורה להיות שנה טובה במיוחד עם מכירות של קרוב ל-8 מיליארד דולר בשל חיסון הקורונה. האם המכירות של החיסון ימשכו באותו קצב? האם הרווחיות ממכירות החיסון תישמר? כלל לא בטוח כי התחרות הולכת וגדלה - מספר השחקניות בתחום ייגדל והרווחיות תקטן. 

  

כך או אחרת, אמש חתמה מודרנה על הכפלת הסכם חיסונים עם צבא ארה"ב להזמנת 100 מיליון מנות חיסון נוספות בתמורה ל-2 מיליארד דולר. הסכום משקף עליה בכל מנת חיסון. המנות יסופקו עד אמצע שנה הבאה. החוזה הקודם שנחתם עם צבא ארה"ב כלל גם 100 מיליון מנות חיסון תמורת 1.5 מיליארד דולר.

בנוסף המשלוחים הראשוניים של החיסונים בארה"ב עשויים לעמוד על כ-6 מיליון מנות, כאשר סך המשלוחים עד סוף החודש עשוי לעלות לכ-20 מיליון. בעוד שההשפעה הכספית של החיסון עשויה להיות מוגבלת עבור מודרנה ברבעון הנוכחי שמסתיים בסוף השבוע – הערכות של כ-250 מיליון דולר בהכנסות. ההכנסות צפויות לגדול באופן משמעותי ברבעון הראשון של שנת 2021 - יותר מ-1.3 מיליארד דולר. במקביל  מודרנה עשויה לרשום רווח רבעוני.

מהם הסיכונים בשלב זה? למרות שה-FDA אישר את החיסון והוא נחשב בטוח ויעיל, קיימת אפשרות שנוכל לראות תופעות לוואי חדשות כמו אלרגיות בעקבות השקת תוכניות חיסון המוני המשתתפות במיליוני אנשים, בהשוואה למחקר בשלב מאוחר שהיה בו בערך 30,000 איש. יכולים להיות עיקובים לוגיסטיים בהפצה ובייצור, בהתחשב בכך שזו התרופה המסחרית הראשונה של מודרנה. יתר על כן, נראה כי רוב האופטימיות סביב החיסון כבר מתומחר.

קיראו עוד ב"גלובל"

במקביל לכך מכר מנכ"ל החברה סטפן בנסל נתח נוסף ממניותיו בשווי של 2.3 מיליון דולר. כ-19 אלף  מניות במחיר ממוצע של 123 דולר. בנוסף במהלך החודש מכר עוד 58 אלף מניות בטווח מחירים של 140-160 דולר. מנהלה הרפואי של החברה - הישראלי טל זקס, מכר בשבוע שעבר חלק ממניותיו בשווי של כ-2.5 מיליון דולר לפי מחיר של 142 דולר למניה.  

הירידה במניית מודרנה מגיעה גם על רקע הסנטימנט השלילי במניות של פייזר ואסטרהזנקה שגם להן חיסון לקורונה. פייזר שהייתה הראשונה במירוץ לחיסון משלימה ירידה של כ-15% במהלך החודש האחרון. על אף תחילת החיסונים ברחבי העולם. גם אסטרהזנקה סובלת מסנטימנט שלילי מאז פרסום התוצאות של פייזר. ועל אף שדיווחה גם היא על יעילות של 90% בחיסון שלה לקורונה.

על אף הירידה החדה במניית מודרנה, והסנטמינט השלילי במניית החברה – החברה ממשיכה לרכז עניין. בין היתר לאור קירבתה לאזורי התמיכה ברמות המחירים של 95-105 דולר.  את רמת ה-100 דולר פגשה לראשונה מודרנה ביום הדיווח על הצלחת החיסון. אך כעת כחודש וחצי אחרי המניה מתקרבת והפעם בצלילה חדה מטה. קניה של מניה שנופלת זה סיכון גדול. אך ככל שהמניה תתייצב ותבסס ברמות המחירים הנוכחיות מודרנה יכולה להוות הזדמנות קניה.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אלי 02/01/2021 15:34
    הגב לתגובה זו
    וכנראה תנצל אותו בעתיד
  • 6.
    אני 30/12/2020 18:28
    הגב לתגובה זו
    זה כלל ידוע. המניות ממריאות בציפיות ומתרסקות במציאות. בעולם חיפושי הנפט זה ידוע. המניות ממריאות במציאת סימני נפט ומתרסקות שמגיעות התוצאות שהם כמעט תמיד פחות טובות מהציפיות
  • 5.
    רן 30/12/2020 11:48
    הגב לתגובה זו
    הם מפיצים גם את של פייזר וגם של מודרנה, זכו במכרז של ממשלת ארהב
  • 4.
    זאב 30/12/2020 11:46
    הגב לתגובה זו
    לפייזר ואסטרה זנקה יש מגוון מוצרים ענק נוסף בפיתוח לכן הם יותר מענינות ממודרנה.
  • ביוק כשקיבלו אישור זה היה חג לכ המנלים בחברה כי כשכל הציבור ניכנס . ואז הם מכרו בכמה מיליון דולר . לכן המניה קרסה ב 40 אחוז למטה ..לכן כדי ליבדוק בזמן הקניה . וליראות מה המצב ולא לחכות . רואה שיש ירידה ישר ליברוח ולא ליטקע איתה כל יום נוסף זה עוד ירידה וע (ל"ת)
    myyr 01/01/2021 00:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שמוליק 30/12/2020 11:36
    הגב לתגובה זו
    פייזר עוקפת אותה עם ההספקה וגם עוד חברות מצטרפות לחגיגה בקרוב. נראה שמודרנה פשוט לא מסוגלת לייצר. מי שלא יספק בזמן - כבר לא יהיה בזה צורך אחרי.
  • 2.
    נחום 30/12/2020 10:38
    הגב לתגובה זו
    למודרנה יש חיסונים רבים בצנרת למגוון רחב של מחלות. אישור החיסון ל קורונה בעצם מאשר את פלטפורמת פיתוח החיסונים החדשנית שלה
  • 1.
    דוד הגנן 30/12/2020 10:11
    הגב לתגובה זו
    קנית מעט בשער של 75 ומכרתי בסביבות 125 ולא חוזר אלייה כי אין סיבה. רווח נחמד לתקופה קצרה (מדובר על עצמה עשרות אלפים ) מה רע?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".