ארצות הברית
צילום: istock

הקונגרס בארה"ב אישר חבילת תמריצים פיסקליים של 900 מיליארד דולר

ההצבעה הסופית לאישור חבילת התמריצים תבוצע היום; הבנק המרכזי ישמור על סמכותו לספק הלוואות חירום ללא צורך באישור הקונגרס; יוענקו 300 דולר תוספת שבועית לדמי האבטלה, מענקים של 600 דולר לכל אזרח ו-30 מיליארד דולר לעסקים קטנים
ערן סוקול | (1)
נושאים בכתבה ארה"ב

הקונגרס האמריקאי הכריז אתמול כי הגיע להסכמות על חבילת תמריצים פיסקליים בהיקף של 900 מיליארד דולר, לצורך התמודדות עם השלכות משבר הקורונה. ההצבעה לאישור חבילת התמריצים תבוצע היום. על פי ההסכמות, הבנק המרכזי ישמור על סמכותו להקים תוכניות למתן הלוואות חירום מבלי להזדקק לאישור הקונגרס, יוענקו 300 דולר תוספת שבועית לדמי האבטלה, בנוסף לסבב חדש של מענקים ישירים בגובה 600 דולר למשקי הבית ו-30 מיליארד דולר לעסקים קטנים.

האישור יאפשר העברת מענקים וסיוע למשקי בית, עסקים קטנים ומרפאות לראשונה מזה מספר חודשים. בנוסף, חבילת התמריצים כוללת העברת תקציב לממשל עד ה-30 בספטמבר 2021. "בשעה טובה הגענו לפריצת הדרך בין המפלגות שהמדינה זקוקה לה", מסר מיץ' מקונל מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט.

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן מסר בתגובה כי החבילה "מספקת סיוע קריטי אך זמני" וכי "זוהי רק ההתחלה". לדבריו, בתחילת השנה הבאה הקונגרס יעבוד על תוכנית נוספת לסייע "למשפחות מתקשות, השקעות בתעסוקה והתאוששות כלכלית".

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, ומנהיג המיעוט בסנאט צ'אק שומר, שניהם מהמפלגה הדמוקרטית מסרו כי זו "חבילה שמספקת כספים הנחוצים בדחיפות שיצילו את החיים והפרנסה של העם האמריקאי בעוד הנגיף מתפשט במהירות".

עם זאת, הם ציינו כי התוכנית לא מספיקה וטענו כי לאחר כניסתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לתפקיד בעוד חודש ידחפו לאישור הוצאות סיוע נוספות. "לאמריקאים יש סיבות רבות לחגוג את אישור ההסכם, אך כמובן הוא עוד רחוק מלהיות אידיאלי", אמר שומר.

על פי הצהרה שפרסמו פלוסי ושומר, חבילת התמריצים כוללת מענקים של 600 דולר למבוגר ועוד 600 דולר לכל ילד. כמו כן, יוקצו 284 מיליארד דולר לקרן הלוואות לעסקים קטנים, מענקים בגובה 20 מיליארד דולר לעסקים ו-15 מיליארד דולר לאולמות כנסים והופעות.

החבילה כוללת גם תוספת של 300 דולר שבועיים לדמי האבטלה ואף תאריך את הזכאות לקבלת דמי אבטלה. עם זאת, בשלב זה לא ברור לכמה זמן תקפות ההטבות הללו. החבילה כוללת גם 25 מיליארד דולר לסיוע בתשלומי שכירות ומאריכה את האיסור על פינוי דיירים לתקופת זמן לא מוגדרת.

קיראו עוד ב"גלובל"

עו כוללת החבילה, הקצאת 30 מיליארד דולר לתוכנית הפצת חיסונים לקורונה, 82 מיליארד דולר לצורך סיוע לבתי ספר ומכללות ומענקים לבתי חולים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 21/12/2020 23:10
    הגב לתגובה זו
    חלק קטן מאוד יגיע לשווקים הפיננסי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.