היום החשוב של טסלה: המסחר האחרון לקראת הכניסה ל-S&P 500
לאחר חודשים של ספקולציות, חברת הרכב החשובה בעולם, טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) מצטרפת סוף סוף למדד ה-S&P 500 עם פתיחת המסחר ביום שני. החברה בעלת השווי של כ-600 מיליארד דולר היא התוספת הגדולה בהיסטוריה למדד הסנופי, שמשקלל את החברות על בסיס שווי שוק. מאז ההודעה בחודש נובמבר, המשקיעים משערים מה תיהיה ההשפעה של כניסת החברה למדד, וכמה מתוך טריליוני הדולרים עוקבי ה-״סנופי״ יתווספו לכיס של טסלה. מאמצע חודש נובמבר ועד היום זינקה המניה במעל ל-60%.
יצרנית הרכבים החשמליים נסחרת במכפילים יוצאי דופן, פי 170 מהרווחים הצפויים לחברה בשנת 2021, וזאת לאחר שזינקה בכ-680% השנה. השווי של טסלה בסוף המסחר הערב יקבע את השקלול שיהיה לטסלה במדד. ה-S&P 500 משוקלל לפי שווי שוק המותאם למספר המניות הזמינות למסחר. במקרה של טסלה, כ-80% מהמניות מוחזקות למסחר, כשהשאר מוחזקים בידי מקורבים וביניהם המנכ״ל איילון מאסק.
שווי השוק הנוכחי של טסלה כ-640 מיליארד דולר, כלומר כ-510 מיליארד דולר זמינים למסחר. שווי השוק הכולל של ה-S&P 500 הוא בערך כ-32 טריליון דולר. ואם מחברים את כל המספרים הללו, טסלה צפויה להיכנס למדד במשקל של כ-1.5% ועד 1.6%, כלומר החברה שנכנסה במשקל המשוקלל הגדול ביותר אי פעם. את התואר החזיקה עד כה ברקשייר הת'אוויי, חברת ההשקעות של וורן באפט האגדי, אשר התווספה למדד בשנת 2010 עם שקלול של כ-1.4%.
הוספה של חברה ענקית כמו טסלה מוציאה מאיזון את המדד והופכת את הכניסה למסובכת. בסנופי שקלו להוסיף את טסלה בשתי פעימות כאשר הראשונה הייתה צפויה להיות בשקלול קטן יותר, ולאחר מכן בשקלול מלא, אך התנגדות מנהלי הקרנות הורידה את ההצעה מסדר היום.
- המבוטחת הודתה ששיקרה - וזכתה בכיסוי ביטוחי
- בזק מוותרת על רכישת אקסלרה טלקום של קרן אלומה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משקיעים רבים הסיקו כי שווי השוק הגבוה של טסלה יקפיץ את הערכת השווי של ה-S&P 500 בצורה ניכרת, אך האנליסטים בגולדמן זאקס (סימול:GS) צופים כי לחברה תיהיה הרבה פחות השפעה. רבים העריכו כי מכפיל הרווח של המדד, שעומד היום על 22, יעלה בכ-2 נקודות עם כניסתה של טסלה, אך בגולדמן צופים שהיחס יעלה רק ב-0.4 נקודות. אמנם טסלה מהווה כ-1.5% מהמדד הכללי, אך הרווחים שלה צפויים להוות רק כ-0.2% מהמדד . תעודת הסל השונות שמחקות את ביצועי הסנופי, משקללות לעיתים את החברות בצורה שונה, לדוגמא מדד ה-EPS שמשקלל את החברות ביחס לרווח למניה, מה שעשוי להשפיע על ״הכסף שמוזרם״ למניה.
למרות זאת, לטסלה תיהיה השפעה על המדד והמדד ישפיע על טסלה. על פי גולדמן זאקס, במידה וטסלה הייתה נכנס למדד בתחילת השנה היא הייתה דוחפת את ה- S&P בעוד כ-2%. ההשפעה הכוללת של טסלה צפויה לכלול גם ״השפעה מכנית קטנה על התנודתיות הכוללת״ כפי שמכנים האנליסטים, ועל תנודתיות מדד ה-VIX (מדד ״הפחד״) המקושר למדד ה-S&P 500.
איזון מדד ה-S&P 500 במהלך הרבעון האחרון, גרם לפעולות קניה ומכירה בסכום כולל 32.4 מיליארד דולר, מעל הממוצע של 27 מיליארד דולר, אך מתחת לאיזון ברבעון השלישי בשנת 2018 שעמד על נפח של כ-50.8 מיליארד דולר. האיזון הערב לאחר המסחר צפוי לגרום לחילוף ידיים בין קונים למוכרים בסכום כולל של כ-100 מיליארד דולר . למה התזוזות הללו קוראות ? מכיוון שהמדד משתנה, והפרופורציה בין החברות משתנה, וכל אותם מחקי מדד צריכים לשמור על האיזונים המתאימים. על אחד כמה וכמה שחברות צריכות לפנות מקום ל-1.5% של טסלה במדד. ישנם קרוב ל-5.3 טריליון דולר בקרנות שמחקות את המדד על פני צורותיו השונות.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
על פי הערכות האנליסטים, הקרנות הפאסיביות המרכזיות יסחרו בכ-6 מיליארד דולר על טסלה על מנת להתאים את החברה למדד. בגולדמן זאקס צופים כי הקרנות שמנוהלות באופן אקטיבי, עם ייחוס למדד ה-S&P 500 צפויות לרכוש כ-8 מיליארד דולר ממניות טסלה. יש גם החוששים מפני כניסתה של טסלה למדד שנתפס בעיני רבים כ-״נכס חסר סיכון״, שכן טסלה היא מנייה תנודתית ולדעת רבים מנופחת בצורה משמעותית.
למרות ההייפ סביב טסלה, וזינוק של כ-60% בשווי מאז יצאה ההודעה לכניסה למדד ב-16 לנובמבר, מנהלי הקרנות יבצעו התאמות למעמדה של טסלה במדד, שכן הקורלציה בין טסלה לבין תיק השוק (המדד) עומדת על כ-0.39 ומשקפת סיכון יחסית גבוה עבר מנהלי הקרנות. נכון להיום המשקיעים ממשיכים להתרגש לקראת כניסת החברה למדד והמניה ממשיכה ומטפסת בכ-5%, תוספת של כ-30 מיליארד דולר לשווי החברה, הרבה מעבר למה שטסלה צפויה לקבל מהכניסה למדד, אבל כשמדברים על טסלה מה זה משנה השווי ?
- 4.אבנר 20/12/2020 10:54הגב לתגובה זויחלו הירידות במניייה במהלך השבוע.
- 3.דניאל 19/12/2020 13:32הגב לתגובה זוטסלה מסמנת את העולם החדש. לא דומה לכלום.
- 2.הקניות של הקרנות נעשות היום או ביום ב? (ל"ת)ירון 18/12/2020 17:52הגב לתגובה זו
- אור צרפתי 19/12/2020 11:25הגב לתגובה זולפני פתיחת המסחר החברה תיכנס רשמית, ובמהלך המסחר יבצעו התאמות שונות
- 1.שלוש דגמים וחברה שווה יותר מכולם (ל"ת)ראובן 18/12/2020 17:47הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
