פותחים חשבון: לא תאמינו איזה בנק טיפס ב-40% בתקופת הקורונה
דויטשה בנק (סימול: DB) אחד מהבנקים החבוטים ביותר באירופה בשנים האחרונות, מבצע קאמבק מרשים במיוחד בשנה הנוכחית. על אף התנאים האובייקטיביים הקשים שהכתיב נגיף הקורונה, מניית הבנק בניו יורק משלימה היום עלייה של כמעט 44% בשנה הנוכחית.
בשנים האחרונות נזהרו המשקיעים ממניית הבנק הגדול בגרמניה, זאת בטענה כי הבנק יודע לתת שירות מצוין, אבל היסודות שלו בעייתיים. כלומר מדובר בבנק בזבזני ששמו נקשר לא אחת עם פרשיות של הלבנות הון והפרת סודיות.
מתוך כך, מחיר המניה של הבנק צנח מקרוב ל-30 דולר למניה בשנת 2015 ל -7.78 דולר למניה בשנה הנוכחית. אך בשני הרבעונים האחרונים, דויטשה בנק סופסוף נקט בצעדים שבעלי המניות דורשים ממנו מזה שנים והציג התקדמות רצינית בתוכנית ההתייעלות שלו לארבע שנים שהחלה ב-2018. הבנק סגר את עסקי סחר המניות שלו, קיצץ 3 מיליארד דולר בהוצאות השנתיות ושמר על רמות גבוהות של השקעה בטכנולוגיה.
דונלד טראמפ, בדויטשה בנק מנסים למזער נזקים
מצבו של הבנק היה בכי רע עוד לפני הקורונה. למעשה הוא כשל מלהציג רבעון אחד רווחי בשנת 2019. מאז 2017 הוא נמצא במאבקים עם הרגולטורים. השנה, הבנק המרכזי האמריקני שלח לו מכתב בו הוא מביע דאגה על איכות הבקרות הפנימיות אותן מבצע הבנק נגד הלבנת הון. הוא זכה גם לפרסום שלילי בכל הנוגע להלוואות אותן העניק לנשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ, שלא אחת הועלתה השאלה האם האחרון יכול להשיב אותן.
- חיסכון בקופת גמל להשקעה הציבור מעביר כספים, יש לכך סיבות טובות
- קרן טיטאן תקים קרן גלובלית חדשה בהיקף של 100 מ' ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הסביבה האתגרית בה נתון הבנק, הוא הצליח לחזור לרווחיות בשלושת הרבעונים האחרונים והרוויח 436 מיליון אירו. החזרה לרווחיות נעשות תוך כדי צעדי הבראה בבנק. הבנק מבקש לחצוץ בין ארבעת עיסוקיו בנקאות השקעות, בנקאות תאגידית, ניהול נכסים ובנק פרטי. המטרות האחרות של דויטשה בנק הן יציאה מקווי עסקים מסוימים, קיצוץ חד בעלויות התפעול, השקעה בטכנולוגיה וניהול הון. את העסקים עם טראמפ הוא מעוניין לחסל באופן המהיר ביותר מאז זה הפסיד בבחירות.
במהלך הרבעון השני של השנה, השבית הבנק את חטיבת המסחר במניות. הבנק גם הוריד 3 מיליארד דולר מההוצאות השנתיות מאז 2018, והוא מתכנן לקצוץ עוד 3 מיליארד דולר עד שנת 2022.
דויטשה בנק עשה את כל אלה תוך הרצון להגדיל את ההשקעה בתחרותיות שלו. המנכ"ל כריסטיאן סואינג אמר כי תוכנית הבנק להוציא 13 מיליארד דולר על טכנולוגיה בין 2018 ל-2022 נותרה בעינה. מתוך כך לבנק יש חוזה עם גוגל לשיפור ארכיטקטורת ה-IT שלו. בעת החתימה על החוזה מסר הבנק כי השותפות יכולה לאפשר את היכולת לבצע חיזוי תזרים מזומנים ולשפר את אבטחת הסייבר.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
סואינג מאמין כי הבנק יכול להגיע לתשואה על ההון של 8% (למן הרגע שהרווחים יתייצבו) ולהציג הכנסות של 24.5 מיליארד יורו. במידה שהתוכנית הזו תתממש, המניה תוכל להמשיך את מסעה צפונה ואולי להחזיר את הצבע לפנים של בעלי המניות כפי שעשתה בשנה האחרונה.
- 1.אין קשר 15/12/2020 21:24הגב לתגובה זוהכל בריבית0
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
