קוונטומסקייפ: כוכבת חדשה בתחום הרכבים החשמליים?
מניית חברת קוונטומסקייפ QuantumScape (סימול: QS) מזנקת היום בבורסה בניו יורק בשיעור דו ספרתי לאחר שהחברה דיווחה כי פיתחה סוללה לרכב חשמלי שתוך רבע שעה ניתן יהיה לטעון 80% ממנה. המשמעות: תוספת של 200 מיילים לטווח הנסיעה של רכב חשמלי טיפוסי תוך רבע שעה והארכת חיי הסוללה.
החברה פרסמה מידע על ביצועי הסוללה שמצביע על כך שהטכנולוגיה שלה מצליחה לתת מענה למכשולים העיקרים בייצור סוללות לשוק הרכב החשמלי, בהן זמן הטעינה, מחזור החיים, היבטי הבטיחות וכן טמפרטורה בעת השימוש – בעיות שמעכבות את החדירה של הרכב החשמלי בעולם.
הסוללה של קוואנטומסקייפ העשויה ליתיום מתכתי מוליך למחצה, תוכל לאפשר לרכבים חשמליים לנסוע למרחקים דומים לאלה של רכבים המונעים בדלק. בכך, היא מסתמנת כיתרון על פני סוללות ליתיום-יון (Lithium-ion) רגילות. ניסיונות קודמים לשלב בין מוליך למחצה לבין ליתיום מתכתי הצריך להתפשר על בטיחות השימוש וקריטריונים נוספים. בכך הפיתוח של החברה מסתמן כבעל יתרונות על פני סוללות ליתיום-יון רגילות המשמשות את תעשיית הרכב החשמלי.
הפרטים שהציגה קוואטומסקייפ מראים כי הסוללה תוכל להחזיק מעמד מאות אלפי מיילים ובטווח טמפרטורות רחב – אפילו במינוס שלושים מעלות.
"החלק הקשה ביותר בייצור סוללות solid-state, הוא הצורך לעמוד בו זמנית בדרישות של צפיפות אנרגיה גבוהה, טעינה מהירה, חיי מחזור ארוכים (יותר מ-800 מחזורים), ופעולה במנעד רחב של טמפרטורות. נתונים אלה מראים שהתאים של קוונטומסקייפ עונים על כל הדרישות הללו, דבר שמעולם לא דווח לפני כן. אם קוונטומסקייפ תוכל להביא את הטכנולוגיה הזו לייצור המוני, היא אוחזת בפוטנציאל לשנות את הענף", אמר ד"ר סטן וויטינגהאם, ממציא משותף של סוללת ה-lithium-ion וזוכה פרס נובל בכימיה לשנת 2019.
- פיצוץ במתקן LNG בארה"ב מקפיץ את מחירי הגז הטבעי באירופה ב-15%
- איך נפסיק לפחד ונתחיל לאהוב את האנרגיה הגרעינית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"תוצאות אלו הן הרבה מעבר למה שנחשב בעבר כאפשרי עבור סוללות solid-state", אמר וונקאט ויסוואנתן, מומחה לסוללות ופרופסור למדעי החומרים באוניברסיטת קרנגי-מלון. "תמיכה בצפיפות זרם גבוהה מספיק כדי לאפשר טעינה מהירה ללא יצירת דנדריטים היוותה כבר זמן רב את 'הגבי הקדוש' של התעשייה. נתונים אלה מראים את היכולת לטעון עד 80% קיבולת תוך 15 דקות".
- 7.אפי 09/12/2020 11:38הגב לתגובה זומכייוון שהסוללה נטענת מהר, היא דורשת הספק גבוה מאד משקע הטעינה , דבר שיהיה בלתי אפשרי אם רוצים את כל צי הרכב שיהיה חשמלי. במקרה הזה הובלת החשמל מתחנת הכח לשקע תהיה בלתי אפשרית ומאתגרת מאד מבחינה טכנית..
- 6.שגיא 09/12/2020 09:15הגב לתגובה זובנתיים יש מימן ותאי דלק ועוד 100 פיתוחים לליתיום....
- 5.עמי 09/12/2020 02:35הגב לתגובה זונראה רכבת הרים במניה
- לחכות למימוש, נסחרת במחיר חלל (ל"ת)איל 09/12/2020 10:46הגב לתגובה זו
- 4.רק מזומן 08/12/2020 22:31הגב לתגובה זויעברו למנועי כלאיים חסכוניים
- 3.מאסק כבר שלח הצעת מחיר !!! (ל"ת)דוד הגנן 08/12/2020 21:54הגב לתגובה זו
- 2.EV מאסטר 08/12/2020 21:20הגב לתגובה זוחברה בעלת מוצר מהפכני בתחום הכי חם בבורסה EV. חברה שקיימת משנת 2010 וכעת הפכה לציבורית עם מוצר מנצח ביד. ביל גייטס מושקע בה, לחברה שיתוף פעולה עם פולקסווגן להם תספק סוללות בהמשך. חברה לקנות היום ולספר עוד עשור שאתם היתם מאלו שהשקיעו בחברה בראשית דרכה.
- 1.Must be amazing 08/12/2020 21:06הגב לתגובה זוWelcome to a new world... looking forward to seeing the world to be changed like never before
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
