QuantumScape קוונטומסקייפ
צילום: צילום מסך, אתר החברה

קוונטומסקייפ: כוכבת חדשה בתחום הרכבים החשמליים?

סטארט-אפ הסוללות לרכב חשמלי טוענים כי ניתן לטעון ב-80% את סוללות הליתיום שלה תוך 15 דקות מבלי לפגוע בחיי הסוללה או בבטיחותה. המשמעות: תוספת של 200 מיילים לטווח הנסיעה תוך רבע שעה והארכת חיי הסוללה
איתי פת-יה | (8)
נושאים בכתבה אטום רכב חשמלי

מניית חברת קוונטומסקייפ QuantumScape (סימול: QS) מזנקת היום בבורסה בניו יורק בשיעור דו ספרתי לאחר שהחברה דיווחה כי פיתחה סוללה לרכב חשמלי שתוך רבע שעה ניתן יהיה לטעון 80% ממנה. המשמעות: תוספת של 200 מיילים לטווח הנסיעה של רכב חשמלי טיפוסי תוך רבע שעה והארכת חיי הסוללה.

החברה פרסמה מידע על ביצועי הסוללה שמצביע על כך שהטכנולוגיה שלה מצליחה לתת מענה למכשולים העיקרים בייצור סוללות לשוק הרכב החשמלי, בהן זמן הטעינה, מחזור החיים, היבטי הבטיחות וכן טמפרטורה בעת השימוש – בעיות שמעכבות את החדירה של הרכב החשמלי בעולם.

הסוללה של קוואנטומסקייפ העשויה ליתיום מתכתי מוליך למחצה, תוכל לאפשר לרכבים חשמליים לנסוע למרחקים דומים לאלה של רכבים המונעים בדלק. בכך, היא מסתמנת כיתרון על פני סוללות ליתיום-יון (Lithium-ion) רגילות. ניסיונות קודמים לשלב בין מוליך למחצה לבין ליתיום מתכתי הצריך להתפשר על בטיחות השימוש וקריטריונים נוספים. בכך הפיתוח של החברה מסתמן כבעל יתרונות על פני סוללות ליתיום-יון רגילות המשמשות את תעשיית הרכב החשמלי.

הפרטים שהציגה קוואטומסקייפ מראים כי הסוללה תוכל להחזיק מעמד מאות אלפי מיילים ובטווח טמפרטורות רחב – אפילו במינוס שלושים מעלות.

"החלק הקשה ביותר בייצור סוללות solid-state, הוא הצורך לעמוד בו זמנית בדרישות של צפיפות אנרגיה גבוהה, טעינה מהירה, חיי מחזור ארוכים (יותר מ-800 מחזורים), ופעולה במנעד רחב של טמפרטורות. נתונים אלה מראים שהתאים של קוונטומסקייפ עונים על כל הדרישות הללו, דבר שמעולם לא דווח לפני כן. אם קוונטומסקייפ תוכל להביא את הטכנולוגיה הזו לייצור המוני, היא אוחזת בפוטנציאל לשנות את הענף", אמר ד"ר סטן וויטינגהאם, ממציא משותף של סוללת ה-lithium-ion וזוכה פרס נובל בכימיה לשנת 2019.

"תוצאות אלו הן הרבה מעבר למה שנחשב בעבר כאפשרי עבור סוללות solid-state", אמר וונקאט ויסוואנתן, מומחה לסוללות ופרופסור למדעי החומרים באוניברסיטת קרנגי-מלון. "תמיכה בצפיפות זרם גבוהה מספיק כדי לאפשר טעינה מהירה ללא יצירת דנדריטים היוותה כבר זמן רב את 'הגבי הקדוש' של התעשייה. נתונים אלה מראים את היכולת לטעון עד 80% קיבולת תוך 15 דקות".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אפי 09/12/2020 11:38
    הגב לתגובה זו
    מכייוון שהסוללה נטענת מהר, היא דורשת הספק גבוה מאד משקע הטעינה , דבר שיהיה בלתי אפשרי אם רוצים את כל צי הרכב שיהיה חשמלי. במקרה הזה הובלת החשמל מתחנת הכח לשקע תהיה בלתי אפשרית ומאתגרת מאד מבחינה טכנית..
  • 6.
    שגיא 09/12/2020 09:15
    הגב לתגובה זו
    בנתיים יש מימן ותאי דלק ועוד 100 פיתוחים לליתיום....
  • 5.
    עמי 09/12/2020 02:35
    הגב לתגובה זו
    נראה רכבת הרים במניה
  • לחכות למימוש, נסחרת במחיר חלל (ל"ת)
    איל 09/12/2020 10:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רק מזומן 08/12/2020 22:31
    הגב לתגובה זו
    יעברו למנועי כלאיים חסכוניים
  • 3.
    מאסק כבר שלח הצעת מחיר !!! (ל"ת)
    דוד הגנן 08/12/2020 21:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    EV מאסטר 08/12/2020 21:20
    הגב לתגובה זו
    חברה בעלת מוצר מהפכני בתחום הכי חם בבורסה EV. חברה שקיימת משנת 2010 וכעת הפכה לציבורית עם מוצר מנצח ביד. ביל גייטס מושקע בה, לחברה שיתוף פעולה עם פולקסווגן להם תספק סוללות בהמשך. חברה לקנות היום ולספר עוד עשור שאתם היתם מאלו שהשקיעו בחברה בראשית דרכה.
  • 1.
    Must be amazing 08/12/2020 21:06
    הגב לתגובה זו
    Welcome to a new world... looking forward to seeing the world to be changed like never before
צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.  

המיליארד ריי דליו
צילום: Harry Murphy / Web Summit via Sportsfile

ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"

מייסד ברידג'ווטר מזהיר מ"משבר פיננסי" בתוך 3 שנים: "12 טריליון דולר חוב חדש בשנה - והעולם לא רוצה לקנות"

עמית בר |

ריי דאליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר אסושייטס ואחד המשקיעים המשפיעים בעולם, מזהיר כי ארה"ב עומדת בפני סיכון חמור ליציבות הסדר המוניטרי הגלובלי. לדבריו, החוב הפדרלי  שמגיע כיום ל-37.5 טריליון דולר, מתנפח בקצב שאינו בר-שליטה, והמערכת הפיננסית מתקשה לעכל את גיוסי החוב בהיקפים חסרי תקדים. בנוסף, תשלומי הריבית על החוב צפויים להגיע ל-1.13 טריליון דולר בשנת הכספים 2025, מה שמגביר את הלחץ על התקציב הפדרלי.

ריי דאליו מזהיר: "משבר חוב חמור בארה"ב עשוי לפרוץ תוך שלוש שנים"

ריי דאליו משנה גישה: "אני מתרחק מאגרות חוב, ורוכש זהב וביטקוין"

בפאנל בפורום Future China הגלובלי בסינגפור, אמר דליו: "אתם רואים את האיום על הסדר המוניטרי. מכלול הגורמים הללו יחד יקבע האם אנחנו עדים לסוף של האימפריה האמריקאית". הציטוט הזה משקף את חששותיו העמוקים, שמבוססים על ניתוח היסטורי של אימפריות קודמות, כמו האימפריה הבריטית, שקרסו תחת עול חוב כבד ומאבקי כוח פנימיים.


גירעון מתמשך, חוב מתנפח: נתונים מדאיגים


דאליו הסביר כי קיים פער קבוע ומתמשך בין ההכנסות וההוצאות בתקציב האמריקאי. הפער הזה מחייב את ארה"ב לגייס חוב חדש בהיקף כולל של 12 טריליון דולר - שילוב של מימון הגירעון, תשלומי ריבית וגלגול חוב קיים. "לשוק העולמי אין את אותה רמת ביקוש לאג"ח אמריקאי, וזה יוצר חוסר איזון חריף בין היצע לביקוש," הדגיש דאליו.