טירוף קניות, בלאק פריידיי
צילום: getty images, nurphoto

מיתון? האמריקאים הוציאו 14% פחות בבלאק פריידיי וסייבר מנדיי

כמות הקונים ירדה בלמעלה מ-2% וההוצאה הממוצעת ירדה מ-362 דולר ב-2019, ל-312 דולר בלבד. איך זה ישפיע על השורה התחתונה של הקמעונאים האמריקאים, שנפגעו גם ביום הרווקים הסיני?
ארז ליבנה | (4)

מקור השם בלאק פריידיי מגיע מהעיר פילדלפיה, בשל משחק פוטבול בין צבא היבשה לחיל הים האמריקאי שהיה נערך אחרי חג ההודיה. המשחק היה מביא עשרות אלפי אנשים לצפות, מה שהפך לכאב ראש אמיתי עבור השוטרים המקומיים, שהחלו לכנות את היום "יום שישי השחור", או בלאק פריידיי.

למרות שוורסיה כזו או אחרת של חג הקניות קיימת כבר לפחות 100 שנה, הקמעונאים בעיר החלו להשתמש בשם ומשם הוא הפך ליום חג לאומי עבור הצרכנים והקמעונאים, שהשתמשו במילה שחור בצורה אחרת לחלוטין. כלומר, הם עברו לשחור, כלומר לרווח – ע"ש הדיו השחור שהיו ממלאים את הטפסים.

 

עבור לא מעט קמעונאים בארה"ב, גם הבלאק פריידיי וגם אחיו הצעיר, הסייבר מאנדיי, הם בעלי חשיבות עצומה לשורה התחתונה, כשלעיתים רבות מדי, בולמוס הקניות של 5 הימים הללו שלאחר חג ההודיה מאפשר לקמעונאים להיות רווחיים. וולמארט WALMART (WMT) ואמזון AMAZON (AMZN) אולי פחות תלויות במכירות האלה, אבל ארה"ב היא לא רק הגולייתים ששולטים בשוק ורבים וטובים סובלים ויסבלו מהירידה במכירות.

מה הנתונים אומרים?

ימי המכירות הללו – שהולידו חיקויים כמו יום הרווקים בסין, נגיע לזה – גדלו משנה לשנה. ב-2016, 100 מיליון אמריקאים הגיעו לחנויות פיזיות לקנות בבלאק פריידיי וסך המכירות הכללי, כולל המקוונות, הגיעו ל-7.9 מיליארד דולר. בשנה שעברה, רק המכירות ברשת הגיעו ל-7.4 מיליארד דולר, לעומת 1.9 מיליארד ב-2013. בקיצור, האמריקאים אוהבים את הימים האלה, אפילו מאוד. זה טוב לצרכנים, לקמעונאים ולכלכלה האמריקאית בכלל.

 

אבל השנה המגמה התהפכה. לא רק שהייתה ירידה מהותית בהגעה של האמרקאים לחנויות הפיזיות, הם גם הוציאו פחות – הרבה פחות – כולל באינטרנט. לפי איגוד הקמעונאים האמריקאים, המכירות התכווצו פר לקוח מ-362 דולר ב-2019, ל-312 דולר ב-5 ימי המבצעים, כשבשנה שעברה 190 מיליון צרכנים קנו ב"חגים", לעומת 186 מיליון השנה.

 

בסייבר מאנדיי לבדו הייתה עלייה של 15% ברכישות אונליין לעומת אשתקד והגיעו ל-10.8 מיליארד דולר. אבל מה שברור הוא שהמכירות ברשת לא הצליחו למלא את החור שהקמעונאים חשו עם ירידה של 37% בתנועה בחנויות.

 

באיגוד הקמעונאים האמריקאי אמרו כי הירידה נובעת מהעובדה שחנויות רבות החלו להעניק מבצעים כבר מחודש אוקטובר, מה שהוביל לירידה במכירות. אבל זה נכון רק אם מתעלמים מהעובדה שהאבטלה בארה"ב מרקיעה שחקים, מהעובדה שאין עדיין חבילת תמריצים למשק – כשהשיחות בין הדמוקרטים לרפובליקאים עדיין תקועות – וחוסר הביטחון הכללי שנובע לאחר שקרוב ל-14 מיליון בני אדם – למעלה מ-4% מהאוכלוסיה, שעומדת על כ-330 מיליון בני אדם – כבר נדבקו בקורונה (נדבקים מאומתים) ו-271 אלף בני אדם מתו מהמגפה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

איך תשפיע המגפה על השורה התחתונה של הקמעונאים?

"תקופת החגים הולכת להיות תקופה קשה לקמעונאים רבים", אמרה פאולה רוזנבלום ממכון המחקר RSR לוושינגטון פוסט. "הרבה קמעונאים מצליחים לנקות מדפים, אבל מאות ואלפי קמעונאים עצמאיים כבר פשטו רגל ונראה שהמצב הולך להחמיר לפני שהוא הולך להשתפר", הוסיפה.

 

"מדובר בהתאוששות דו ערכית", המשיכה. "אחוז החסכונות גבוה, אבל האפשרות לפינויים מסיביים של שוכרי דירות חזרה להיות על השולחן ועדיין אין תוכנית תמריצים חדשה באופק. להרבה מאוד אנשים, חג המולד הקרוב לא יהיה שמח כל כך", סיכמה.

 

אבל המכה של מרבית הקמעונאים האמריקאים היא כפולה. למה? השנה מרבית הקמעונאים האמריקאים לא הרוויחו מספיק (יחסית לעבר) ביום הרווקים הסיני של עליבאבא ALIBABA GROUP (BABA), לאחר שלא פחות מ-55% מהצרכנים הסיניים הודיעו שבכוונתם להתמקד במוצרים מקומיים, לנוכח ההשפעות של מלחמת הסחר על הסנטימנט הצרכני שם – יחד עם שינוי המדיניות הסיני להתבסס על צריכה פנימית.

 

אמנם אפל APPLE (AAPL) ונייק NIKE (NKE) חצו את רף ה-15 מיליון דולר במכירות, אבל הן 2 החברות האמריקאיות היחידות שעשו זאת, בעיקר בשל העובדה שהן מייצרות בסין ומסוגלות לשחק על הרגשות הלאומיים הסיניים. אז הקמעונאים האמריקאים בעצם "נדפקו" 3 פעמים – בבלאק פריידיי, בסייבר מאנדיי וגם ביום הרווקים.  

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חלק לא קטן מהקצבאות הולכות לבועת וולסטריט (ל"ת)
    כלכלן 05/12/2020 14:24
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כלכלן 05/12/2020 13:34
    הגב לתגובה זו
    הפד מעודד ניפוח בועת וולסטריט . החוב האסטרונומי לא מעניין אותם בינתיים... הסוף ידוע -משבר חוב מטורף וקריסת הבורסה ב 60-70%.
  • 2.
    מאור 02/12/2020 15:16
    הגב לתגובה זו
    פחות זיהום ובנימה אחרת, אולי האמריקאים מתחילים להתעשת שהמחירים בבלאק לא בהכרח זולים יותר
  • 1.
    לא ישפיע שום דבר, הכל שטויות (ל"ת)
    תומר 02/12/2020 12:39
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.