מנועי בית שמש
מנועי בית שמש

בית שמש עברה להפסד של 0.5 מיליון דולר - האמת, לא רע לאור המצב

לנוכח השפעות משבר הקורונה והפגיעה בפעילות התעופה בעולם, יצרנית מנועי המטוסים דיווחה על ירידה של 36% בהכנסות אשר הובילה לקריסה של 90% ברווח התפעולי; בחברה מבהירים כי הפגיעה נוצרה מדחיית הזמנות ולא מביטולן
ערן סוקול | (7)

יצרנית מנועי המטוסים בית שמש 0.98% דיווחה על ירידה של 36% בהכנסות הרבעון השלישי כתוצאה ממשבר הקורונה, הירידה הובילה לפגיעה בשולי הרווחיות הגולמית ומעבר להפסד של כ-0.5 מיליון דולר. המניה צנחה ב-46% מתחילת השנה על רקע הפגיעה בעסקים. אחרי הכל בית שמש מפתחת ומייצרת מנועים לכלי טיס ואין טיס בתקופת הקורונה, ובכל זאת - למרות המצב ההפסדים מינימליים ומבטאים דווקא את חצי הכוס המלאה. אם זה המצב ברבעון השחור של הקורונה, אז זה לא באמת ביג דיל. זה כואב, התוצאות חלשות, אבל לא מדובר בהפסדי עתק והעתיד נראה טוב יותר. בכל אופן, המניה עלתה בכ-26% בחודש האחרון.

הכנסות החברה ברבעון השלישי הסתכמו בכ-26.5 מיליון דולר, ירידה של כ-36.3% לעומת הכנסות של כ-41.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הירידה נובעת מירידה במכירות במגזר החלקים בשל השפעת משבר הקורונה על ענף התעופה.

בשורה התחתונה דיווחה החברה על הפסד של כ-0.5 מיליון דולר, לעומת רווח נקי ברבעון המקביל אשר הסתכם בכ-2.6 מיליון דולר.

ה-EBITDA ברבעון השלישי של 2020 הסתכם בכ-2.5 מיליון דולר (כ-9.4% מההכנסות), ירידה של כ-59% לעומת כ-6 מיליון דולר (כ-14.5% מההכנסות), ברבעון המקביל אשתקד. 

השפעות הקורונה

התפרצות נגיף הקורונה הובילה לפגיעה ישירה ועקיפה בתחום התעופה לרבות ביצרני המנועים והחלקים למנועים בעולם שהינם לקוחותיה של הקבוצה. השפעה זו חלה בעיקר בפעילותה במגזר החלקים שעוסק בייצור ואספקת מוצרים ושירותים ומהווה חוליה חשובה בשרשרת האספקה בענף. במהלך הרבעון הראשון של שנת 2020 הקבוצה לא הושפעה כתוצאה מהתפרצות הנגיף ותוצאות הפעילות תאמו את תוכניות העבודה של הקבוצה.

החל מהרבעון השני של שנת 2020 ובצורה קשה יותר ברבעון השלישי, חלה השפעה על תוצאות הפעילות כאשר החברה מאשררת את תחזיותיה כי במהלך שנת 2020 תהיה ירידה בהכנסות בשיעור של 15%-20% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, שניתן ליחסן למשבר הקורונה, באופן ישיר או עקיף, בעיקר במגזר החלקים, וכפועל יוצא גם צפויה ירידה ברווחיות הקבוצה. למיטב ידיעת החברה, הירידה בהיקף המכירות מקורה בדחיית מועד הספקה של הזמנות מלקוחות ולא בביטולן.

ירידה בשולי הרווחיות הגולמית

הרווח הגולמי ברבעון השלישי הסתכם בכ-2.7 מיליון דולר על שולי רווחיות גולמית של כ-10% וירידה של כ-58%, לעומת הרווח הגולמי ברבעון המקביל אשר הסתכם בכ-6.4 מיליון דולר, על שולי רווחיות גולמית של כ-15.3%. הירידה ברווחיות הגולמית מיוחסת לירידה בהיקף המכירות.

ברמה התפעולית, החברה הציגה ירידה קלה בהוצאות התפעול, אולם הירידה בהכנסות וברווחיות הגולמית כאמור הובילו לירידה של כ-90% ברווח התפעולי, לרמה של כ-0.5 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

העתיד נראה טוב יותר

בסוף חודש יולי דיווחה החברה כי לקוח חדש חתם על הסכם להזמנת פתרונות ב-100 מיליון דולר. ההסכם נחתם ל-10 שנים. הלקוח - חברת מנועים אירופאית מובילה בתחום המנועים התעופתיים (לכתבה המלאה).

בנוסף, דיווחה החברה בחודש אוגוסט, כי במהלך שנת 2020, חתמה על חידוש הסכמי מסגרת עם 6 לקוחות קיימים של מגזר החלקים בהיקף כולל של כ-118 מיליון דולר במהלך תקופה של בין שלוש לעשר שנים (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סוקולנט 22/11/2020 14:34
    הגב לתגובה זו
    זה נשמע כמו המלצת קנייה.
  • 2.
    שמוליק 22/11/2020 12:09
    הגב לתגובה זו
    וכולם יעברו טיפולי מנוע בזמן
  • 1.
    המוסדי שמבין 22/11/2020 10:11
    הגב לתגובה זו
    זו חברה שבפועל תגיע לפשיטת רגל ללא הזרמת הון
  • איזה בדיחות חמודי (ל"ת)
    רן 22/11/2020 20:02
    הגב לתגובה זו
  • לא משנה 22/11/2020 12:26
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שאתה מבין בשוק ההון.. לך תשקיע את כל הכסף שלך בטבע ועזוב אותנו
  • שמוליק 22/11/2020 12:01
    הגב לתגובה זו
    תוך כמה שנים מבלי לעשות שום מהלך הוני היא תשרת את החוב. שנה הבאה יש התפוצצות של הכנסות - חייבים לעשות טיפול במנועים תקופתי גם אם טסו וגם אם לא טסו. כל מטוס שעומד ימשיך להיות לקוח גם אם הוא לא טס.
  • רוני 22/11/2020 13:32
    לחברה יש עסקאות פקטורינג ומעבר לזה הדוחות אינם מציגים את הרווחיות האמיתית שהיא הרבה יותר נמוכה. עובדים שם על ריק
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%

ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה

תמיר חכמוף |

ג’י סיטי ג'י סיטי 2.07%  , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה,  פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.

בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO"עם השפעה זניחה על המינוףג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.

מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.

מה המספרים מספרים

מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch)  עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.

כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

טאואר עולה 2.8%, ניו מד יורדת 2%; מדד הביטוח עולה 1%

מגמה חיובית בת"א ברקע העליות החזקות מעבר לים; עונת הדוחות ממשיכה עם ניו-מד, ובהמשך יצטרפו חברות נוספות כמו נקסט ויז'ן שדיווחה על עסקה בגובה 2 מיליון דולר הבוקר, כמו גם טאואר וקמטק
מערכת ביזפורטל |

מגמה חיובית בת"א ברקע העליות בחוזים העתידיים (להרחבה - השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות) מדד ת"א 35 עולה 0.4% ומדד ת"א 90 מוסיף 0.8%. 

במבט על הסקטורים, מדד הבנקים יורד 0.5%, מדד הביטוח עולה 1%, מדד הנדל"ן עולה 0.6% ומדד הנפט והגז נסחר ללא שינוי משמעותי.  


המשקיעים מצפים להורדת ריבית, כאשר מה שצפוי לסגור סופית את הנושא יהיה מדד המחירים שיתפרסם ביום שישי. הציפיות בשוק מצביעות על עלייה של כ-0.5%. אחרי שהמדד הקודם הפתיע בירידה חדה של 0.6% והוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5%, השוק מעריך כי גם הפעם נראה נתון שיחזק את ההסתברות להורדת ריבית כבר בהחלטה הקרובה האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע


ג’י סיטי ג'י סיטי 2.07%  ממשיכה לרכז עניין, לאחר ההודעה בשבוע שעבר על רכישת מניות נוספות בחברת הבת הפינית סיטיקון והתחייבותה להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט. מאז ההודעה של מעלות ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות, מניית החברה איבדה גובה והאג"ח של החברה רשמו ירידות,  סימן לכך שהמשקיעים מתחילים להפנים את ההשלכות האפשריות על המינוף והנזילות. למרות שהחברה הצהירה כי ההשפעה על רמת המינוף תהיה “זניחה”, חברת הדירוג הזהירה כי במקרה של היענות רחבה להצעת הרכש, יחס החוב להון העצמי עלול לטפס לטווח של 70%-75%, ובתרחישים שונים אף לעבור את רף ה־80%. זה אומר שיש עלייה ניכרת בסיכון הפיננסי של החברה, בדיוק בזמן שבו היא מנסה ליישם תוכנית ארוכת טווח לצמצום חוב ומינוף עד 2028. ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%

ירידות השערים במניה ובאג"ח משקפות את החשש שהמהלך, שנועד לחזק שליטה ולנצל תמחור חסר לכאורה של סיטיקון, עשוי להפוך לעומס פיננסי שיחזיר את ג’י סיטי למסלול של לחץ באגרות החוב, הורדות דירוג ומכירת נכסים, תסריט שהמשקיעים כבר ראו בעבר. הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?



לקראת תקציב 2026, פורסמה טיוטת חוק ההסדרים. חוק ההסדרים הוא חוק נלווה לתקציב המדינה שמרכז בתוכו עשרות רפורמות ושינויים רגולטוריים שמטרתם ליישם את מדיניות הממשלה לשנה הקרובה. בטיוטת חוק ההסדרים לשנת 2026 נכללים צעדים כמו החזרת מס היסף על רווחי נדל"ן, קיצוץ בהטבות לגמלאי מערכת הביטחון, מס חדש על סיגריות אלקטרוניות, חיוב משכירי דירות בדיווח הכנסות, קיצור זמני אישור תוכניות בנייה, פתיחת שוק החלב ליבוא, הקמת נמלי מסחר פרטיים בחדרה ובאשקלון וצעדי התייעלות ברשויות המקומיות. בסך הכול מדובר בשילוב של צעדי מיסוי, רפורמות מבניות וקיצוצים תקציביים שמטרתם לצמצם גירעון ולהגביר תחרות במשק. מדובר בטיוטא שאינה סופית, ועל פי ההחלטות שיתקבלו החוקים ישפיעו גם על שוק ההון.