מנועי בית שמש
מנועי בית שמש

בית שמש עברה להפסד של 0.5 מיליון דולר - האמת, לא רע לאור המצב

לנוכח השפעות משבר הקורונה והפגיעה בפעילות התעופה בעולם, יצרנית מנועי המטוסים דיווחה על ירידה של 36% בהכנסות אשר הובילה לקריסה של 90% ברווח התפעולי; בחברה מבהירים כי הפגיעה נוצרה מדחיית הזמנות ולא מביטולן
ערן סוקול | (7)

יצרנית מנועי המטוסים בית שמש -0.14% דיווחה על ירידה של 36% בהכנסות הרבעון השלישי כתוצאה ממשבר הקורונה, הירידה הובילה לפגיעה בשולי הרווחיות הגולמית ומעבר להפסד של כ-0.5 מיליון דולר. המניה צנחה ב-46% מתחילת השנה על רקע הפגיעה בעסקים. אחרי הכל בית שמש מפתחת ומייצרת מנועים לכלי טיס ואין טיס בתקופת הקורונה, ובכל זאת - למרות המצב ההפסדים מינימליים ומבטאים דווקא את חצי הכוס המלאה. אם זה המצב ברבעון השחור של הקורונה, אז זה לא באמת ביג דיל. זה כואב, התוצאות חלשות, אבל לא מדובר בהפסדי עתק והעתיד נראה טוב יותר. בכל אופן, המניה עלתה בכ-26% בחודש האחרון.

הכנסות החברה ברבעון השלישי הסתכמו בכ-26.5 מיליון דולר, ירידה של כ-36.3% לעומת הכנסות של כ-41.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הירידה נובעת מירידה במכירות במגזר החלקים בשל השפעת משבר הקורונה על ענף התעופה.

בשורה התחתונה דיווחה החברה על הפסד של כ-0.5 מיליון דולר, לעומת רווח נקי ברבעון המקביל אשר הסתכם בכ-2.6 מיליון דולר.

ה-EBITDA ברבעון השלישי של 2020 הסתכם בכ-2.5 מיליון דולר (כ-9.4% מההכנסות), ירידה של כ-59% לעומת כ-6 מיליון דולר (כ-14.5% מההכנסות), ברבעון המקביל אשתקד. 

השפעות הקורונה

התפרצות נגיף הקורונה הובילה לפגיעה ישירה ועקיפה בתחום התעופה לרבות ביצרני המנועים והחלקים למנועים בעולם שהינם לקוחותיה של הקבוצה. השפעה זו חלה בעיקר בפעילותה במגזר החלקים שעוסק בייצור ואספקת מוצרים ושירותים ומהווה חוליה חשובה בשרשרת האספקה בענף. במהלך הרבעון הראשון של שנת 2020 הקבוצה לא הושפעה כתוצאה מהתפרצות הנגיף ותוצאות הפעילות תאמו את תוכניות העבודה של הקבוצה.

החל מהרבעון השני של שנת 2020 ובצורה קשה יותר ברבעון השלישי, חלה השפעה על תוצאות הפעילות כאשר החברה מאשררת את תחזיותיה כי במהלך שנת 2020 תהיה ירידה בהכנסות בשיעור של 15%-20% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, שניתן ליחסן למשבר הקורונה, באופן ישיר או עקיף, בעיקר במגזר החלקים, וכפועל יוצא גם צפויה ירידה ברווחיות הקבוצה. למיטב ידיעת החברה, הירידה בהיקף המכירות מקורה בדחיית מועד הספקה של הזמנות מלקוחות ולא בביטולן.

ירידה בשולי הרווחיות הגולמית

הרווח הגולמי ברבעון השלישי הסתכם בכ-2.7 מיליון דולר על שולי רווחיות גולמית של כ-10% וירידה של כ-58%, לעומת הרווח הגולמי ברבעון המקביל אשר הסתכם בכ-6.4 מיליון דולר, על שולי רווחיות גולמית של כ-15.3%. הירידה ברווחיות הגולמית מיוחסת לירידה בהיקף המכירות.

ברמה התפעולית, החברה הציגה ירידה קלה בהוצאות התפעול, אולם הירידה בהכנסות וברווחיות הגולמית כאמור הובילו לירידה של כ-90% ברווח התפעולי, לרמה של כ-0.5 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

העתיד נראה טוב יותר

בסוף חודש יולי דיווחה החברה כי לקוח חדש חתם על הסכם להזמנת פתרונות ב-100 מיליון דולר. ההסכם נחתם ל-10 שנים. הלקוח - חברת מנועים אירופאית מובילה בתחום המנועים התעופתיים (לכתבה המלאה).

בנוסף, דיווחה החברה בחודש אוגוסט, כי במהלך שנת 2020, חתמה על חידוש הסכמי מסגרת עם 6 לקוחות קיימים של מגזר החלקים בהיקף כולל של כ-118 מיליון דולר במהלך תקופה של בין שלוש לעשר שנים (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סוקולנט 22/11/2020 14:34
    הגב לתגובה זו
    זה נשמע כמו המלצת קנייה.
  • 2.
    שמוליק 22/11/2020 12:09
    הגב לתגובה זו
    וכולם יעברו טיפולי מנוע בזמן
  • 1.
    המוסדי שמבין 22/11/2020 10:11
    הגב לתגובה זו
    זו חברה שבפועל תגיע לפשיטת רגל ללא הזרמת הון
  • איזה בדיחות חמודי (ל"ת)
    רן 22/11/2020 20:02
    הגב לתגובה זו
  • לא משנה 22/11/2020 12:26
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שאתה מבין בשוק ההון.. לך תשקיע את כל הכסף שלך בטבע ועזוב אותנו
  • שמוליק 22/11/2020 12:01
    הגב לתגובה זו
    תוך כמה שנים מבלי לעשות שום מהלך הוני היא תשרת את החוב. שנה הבאה יש התפוצצות של הכנסות - חייבים לעשות טיפול במנועים תקופתי גם אם טסו וגם אם לא טסו. כל מטוס שעומד ימשיך להיות לקוח גם אם הוא לא טס.
  • רוני 22/11/2020 13:32
    לחברה יש עסקאות פקטורינג ומעבר לזה הדוחות אינם מציגים את הרווחיות האמיתית שהיא הרבה יותר נמוכה. עובדים שם על ריק
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



עמירם לוין
צילום: פייסבוק, על פי סעיף 27

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית

פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע

רן קידר |

800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר. 


על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית.  בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".  




עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים. 

אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה.