וול סטריט
צילום: iStock

סגירה בוול סטריט: בנק אוף אמריקה איבד 2.4%, הדאו ג'ונס ירד ב-1.1%

השונות הגדולה בין הסקטורים ממשיכה לשחק תפקיד מכריע גם היום. טאואר איבדה 2.2% לאחר הדוחות. וויקס ירדה ב-5.5%, אודיוקודס עלתה ב-1.3%, הנפט ירד ב-1.2%
עמית נעם טל | (4)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים על רקע הדיווחים כי הסיכויים להשקה של תוכנית תמריצים חדשה בתקופה הקרובה הפכו לקלושים (לכתבה המלאה). תשואות האג"חים של ארה"ב צנחו. השונות בין הסקטורים ממשיכה לבלוט, כאשר ביומיים האחרונים חזרו מניות הטכנולוגיה והצמיחה להציג תשואה עודפת על מניות "הערך". 

המדדים המרכזיים

S&P 500 0.13%                                  

דאו ג'ונס 0.16%                                      

נאסד"ק -0.21%                                       

  • טרם החל המסחר הרציף

לאחר שההודעה המפתיעה של ענקית התרופות פייזר מוקדם יותר הצליחה לגרום ל"רוטציה" בסקטורים השונים, נראה כי המשקיעים מתפכחים ביומיים האחרונים מהרעיון של הצמיחה המהירה. הסנטימנט בסקטורים שנפגעו משמעותית בעקבות נגיף הקורונה (כמו תיירות/אנרגיה ובנקאות) חוזר להיחלש, בעוד מניות הטכנולוגיה חוזרות להציג תשואה עודפת. 

בגזרת הבנקים המרכזיים, יו"ר הבנק המרכזי  באירופה, כריסטין לגארד, רמזה אמש כי הבנק המרכזי צפוי להגדיל את תוכנית התמריצים בשוקי האג"ח בפגישה הקרובה בדצמבר (לכתבה המלאה). 

קיראו עוד ב"גלובל"

בגזרת הסחורות, הנפט איבד 1.2% ונסחר ברמה של 41 דולרים לחבית. הזהב והכסף עלוב-0.7% ו-0.4% בהתאמה. 

במרכז

מניות הטכנולוגיה הגדולות המשיכו לעמוד במוקד לאחר הזינוקים שנרשמו אמש. בהקשר זה נציין את אמזון (סימול:AMZN), אפל (סימול:AAPL), מייקרוסופט (סימול:MSFT), ופייסבוק (סימול:FB). 

מניות התעופה והקרוזים ממשיכות לרדת לאחר ההתלהבות מוקדם יותר השבוע. בהקשר זה נזכיר את מניית קרניבל (סימול:CCL), רויאל קאריבאן (סימול:RCB), אמריקן איירליינס (סימול:AAL), ויונייטד איירליינס (סימול:UAL). 

בגזרת הישראליות

חברת וויקס    (WIX) דיווחה על זינוק של 29% בהכנסות הרבעון השלישי ל-254 מיליון דולר, ההפסד המתואם עמד על 14 סנט למניה. החברה מכה את צפי האנליסטים ומספקת תחזית חזקה להמשך - החברה צופה הכנסות בטווח של 266-271 מיליון דולר לרבעון הרביעי - לעומת הצפי בשוק להכנסות של כ-265.2 מיליון דולר (לכתבה המלאה).

חברת השבבים הישראלית טאואר 1.44%     הדואלית (סימול: TSEM) עומדת בצפי האנליסטים ומספקת תחזית חזקה לרבעון הרביעי. מדווחת על הכנסות של כ-310 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2020. הרווח הנקי המתואם הסתכם ב-18 סנט למניה. החברה צופה הכנסות של 340 מיליון דולר ברבעון הרביעי לעומת הצפי להכנסות של כ-324.9 מיליון דולר ׁ(לכתבה המלאה).

מפתחת התוכנות לניהול קשרי לקוחות וסיכונים  נייס -2.11%      הדואלית (סימול: NICE) פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי. החברה עקפה את צפי האנליסטים ומספקת תחזית רווח חזקה מהצפי לשנת 2020 בשלמותה. ההכנסות הסתכמו בכ-204 מיליון דולר והרווח המתואם הסתכם ב-1.41 דולרים למניה; החברה צופה הכנסות של 1.645-1.655 מיליארד דולר לשנת 2020 בשלמותה, הרווח למניה צפוי לעמוד בטווח של 5.63-5.73 דולרים למניה (לכתבה המלאה).

מניית חברת התוכנה הישראלית סייברארק (סימול:CYBR) צפויה להמשיל לרכז עניין לאחר שפרמה את הדוחות מוקדם יותר השבוע. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 13/11/2020 02:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רק מזומן 12/11/2020 22:21
    הגב לתגובה זו
    ההדפסה בישורת האחרונה הקורטנה לפני זינוק בעליה
  • 2.
    אבי 12/11/2020 16:39
    הגב לתגובה זו
    מדוע קומרס יורדת ויורדת למרות העליות במניות הטכנולוגיה
  • 1.
    איצ 100 12/11/2020 16:27
    הגב לתגובה זו
    תקווה בהקשר לקורונה..ממש לא תוכחד..אלא תעלה דרגה ואף תשנה דמות כמו לפרוונים מדנמרק וכדומה שיהיו קשות פי כמה. וזה רק חלק ממה שירסק את הכלכלות והשווקים.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.