
סאפיינס בדוחות טובים, מעלה תחזית לשנה כולה
חברת התוכנה הדואלית סאפיינס סאפיינס (US) (סימול:SPNS), אשר נמנית עם קבוצת פורמולה מערכות, דיווחה היום על תוצאותיה לרבעון השלישי ולתשעת החודשים הראשונים לשנת 2020. ההכנסות עלו ברבעון השלישי לשנת 2020 בכ-18.5% לכ-98 מיליון דולר, בהשוואה לכ-82.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. החברה רשמה ברבעון השלישי לשנת 2020 גידול של כ-25.9% ברווח הנקי אשר הסתכם בכ-9.3 מיליון דולר או 18 סנט למניה, בהשוואה לכ-7.4 מיליון דולר או 15 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד. הרווח המתואם למניה הסתכם ב-27 סנט, זינוק של 32% לעומת 21 סנט בתקופה המקבילה בשנת 2019. רוני על-דור, נשיא ומנכ"ל סאפיינס: "סאפיינס סיפקה ביצועים חזקים ברבעון השלישי באזורי מפתח גיאוגרפיים, והצליחה להגדיל את הכנסות ב-18.5%, כפועל יוצא מביצועים אסטרטגיים יוצאי דופן שהציגה באירופה ובצפון אמריקה לצד מינוף קשרי לקוחות קיימים למכירת מוצרים ושירותים. מרווח התפעול גדל לשיא של 18.2%, גידול של 180 נקודות בסיס בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד". "ליין המוצרים שלנו זכה לאחרונה להכרה רבה מצד האנליסטים וקהילת המחקר ברחבי Life ו- P&C, בצפון אמריקה ובאירופה. באירופה, הוכרנו ע"י גרטנר כמובילים בתחום של ניהול הפוליסות ופלטפורמת הביטוח הן עבור פתרונות החיים שלנו והן עבור פתרונות הביטוח האלמנטארי.״ ״בצפון אמריקה הוענק לנו פרס ההצטיינות של Celent בתחום Life New Business and Underwriting". "התחזית שלנו לשנת 2020 השתפרה למרות COVID-19. אנו ממשיכים להשיג עסקאות חדשות ולהגדיל את הכנסותינו מלקוחות קיימים. בנוסף, הרכישה של 'דלפי' מחזקת את מעמדינו כספקית מובילה לפתרונות בשוק ה-MPL בצפון אמריקה. משכך, החלטנו להעלות את תחזית ההכנסות לשנת 2020 לטווח שבין 381-383 מיליון דולר, בהשוואה לטווח הקודם שעמד על כ-381-376 מיליון דולר. לצד זאת, אנו מעלים גם את תחזית הרווחיות התפעולית שלנו לשנת 2020 לטווח של 17.7%-17.6% בהשוואה לטווח הקודם, שעמד על כ-16.5%-16.9%". סאפיינס, מקבוצת פורמולה מערכות, הינה ספקית עולמית של פתרונות תוכנה לשוק הביטוח המותאמים לתחומי ביטוח אלמנטארי, ביטוחי חיים ופנסיה, ביטוחי משנה ועוד. מתחילת השנה זינקה המניה בכ-27% ונסחרת כעת לפי שווי של כ-1.6 מיליארד דולר.

ללא ניסיון בהשקעות: בן 23 גייס מיליארד וחצי דולר לקרן AI
לאופולד אשנברנר הוא אחד המנהלים הצעירים ביותר בעולם קרנות הגידור. בגיל 23, ללא ניסיון השקעות מקצועי קודם, הוא הצליח לגייס כסף רב יותר לקרן החדשה שלו מרוב מנהלי התיקים המנוסים כשהם פותחים קרן עצמאית. הגיוס המוצלח נובע מהמוניטין שלו כמומחה צעיר לבינה מלאכותית, תחום שמושך עניין רב מצד משקיעים.
קרן ההגידור שלו, Situational Awareness, מנהלת כיום יותר מ-1.5 מיליארד דולר. הוא מתאר אותה כ"צוות חשיבה על בינה מלאכותית". האסטרטגיה כוללת השקעות במניות של חברות שצפויות להפיק תועלת מפיתוח טכנולוגיות AI - חברות מוליכים למחצה, תשתיות וחברות אנרגיה, יחד עם השקעות בחברות סטארט-אפ נבחרות כמו Anthropic. אשנברנר בחר לקרוא לקרן על שם המאמר שכתב על הזדמנויות וסיכוני הבינה המלאכותית המתקדמת. כשותף למחקר הוא גייס את קרל שולמן, חוקר בתחום הבינה המלאכותית שעבד בעבר בקרן ההשקעות של פיטר ת'יל.
התוצאות עד כה חיוביות. הקרן רשמה עלייה של 47% אחרי עמלות במחצית הראשונה של השנה. באותה תקופה, מדד S&P 500 עלה ב-6% כולל דיבידנדים, ומדד של קרנות גידור טכנולוגיות עלה כ-7%. אשנברנר, יליד גרמניה, עבד תקופה קצרה כחוקר ב-OpenAI לפני שעזב את החברה.
הכסף רץ אחרי ה-AI
אשנברנר אינו המנהל היחיד שמנסה לרכוב על גל הבינה המלאכותית. קרנות גידור המתמחות בתחום זה הוקמו בקצב מהיר בחודשים האחרונים. התופעה נובעת מהעניין הגובר של משקיעים להשתתף בסיפור הצמיחה של הבינה המלאכותית.
- פלנטיר שוברת שיאים – והמשקיעים מחפשים תשובות
- OpenAI משיקה את GPT-5: המודל שמבין מתי לחשוב לעומק ומתי פשוט לענות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Value Aligned Research Advisors, חברת השקעות מניו ג'רזי שהוקמה על ידי האנליסטים הכמותיים לשעבר בן הוסקין ודיוויד פילד, השיקה קרן גידור המתמקדת בבינה מלאכותית במרץ. הקרן צברה כבר כמיליארד דולר בנכסים. החברה מנהלת בסך הכל כ-2 מיליארד דולר באסטרטגיות השקעה הקשורות לבינה מלאכותית. גם מנהלי קרנות מנוסים נכנסים לתחום. סטיב כהן, מנהל הקרן Point72, הקצה 150 מיליון דולר להקמת קרן גידור המתמחה בבינה מלאכותית. הקרן, שנקראת Turion על שם מדען המחשבים אלן טיורינג, מנהלת כיום יותר מ-2 מיליארד דולר ורשמה עלייה של כ-11% השנה עד יולי.

מאנדיי מאכזבת ונופלת ב-15%
עקפה את תחזיות ההכנסות והרווח למניה, ה-ARR צמח, אבל הפסד תפעולי והאטה בקצב הצמיחה שולח את המניה לירידות חדות
מאנדיי MNDY הכתה את הצפי גם בשורה העליונה וגם בתחתונה אבל זה לא עוצר אותה מלצנוח ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט. למרות פרסום תוצאות בסה"כ חיוביות, השחיקה ברווחיות ותחזית קדימה יחסית פושרת, גרמו לאכזבה גדולה עבור המשקיעים. צריך להזכיר שמנדיי היא לא חברה "רגילה". היא חברת צמיחה. התמחור שלה נקבע בעיקר דרך היכולת שלה לצמוח כשכל פיפס בצמיחה בשורת ההכנסות והרווח הם קריטיים.
השוק מאוד מתגמל צמיחה, אבל ברגע שהוא רואה חריקות, הוא מפיל את המניות, כי ההבדל בתמחור בין חברת צמיחה, לבין חברה טובה, אך כזו שצומחת לאט הוא ענק. מאנדיי קיבלה תמחור של מכפיל רווח של 70-80 על רווחי השנה הבאה, כי העריכו שקצב הצמיחה ברווחים יימשך, והתחזית הנוכחית מלמדת על שחיקה ברווחיות וחשש מעלייה מתונה יותר. זו עדיין חברה חזקה וטובה, אבל היא נופלת היום בגלל החריקות. ועדיין מדובר במכפיל רווח של כ-50 בערך, כך שכשמדברים על חברות צמיחה העליות והירידות יכולים להיות מאוד דרמטיים על כל שינוי למעלה או למטה בקצב הצמיחה - השוק מאוד רגיש לכך.
מאנדיי מפתחת פלטפורמת SaaS שעוזרת לארגונים בניהול משימות וניהול ארגוני. החברה שלפחות עד כה סיפקה לשוק תובנות שה-AI לא יפגע בה אלא רק יעזור, מדווחת על הכנסות של 299 מיליון דולר ברבעון השני עלייה שנתית של 27% מעל התחזיות בשוק שעמדו על 293.58 מיליון דולר. הרווח המתואם למניה (Non-GAAP) הסתכם ב-1.09 דולר, גבוה מהצפי ל־0.86 דולר - לקראת דוחות מאנדיי - למה מצפים האנליסטים?
למרות זאת, השורה התפעולית בלטה לשלילה: הפסד תפעולי לפי GAAP של 11.6 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 1.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה, ומרווח תפעולי שלילי של 4% לעומת 1% בשנה שעברה. הרווח הנקי המדולל לפי GAAP ירד ל־0.03 דולר למניה, בהשוואה ל־0.27 דולר ברבעון המקביל. במונחי Non-GAAP נרשם שיפור לרווח של 1.09 דולר למניה, לעומת 0.94 דולר אשתקד. תזרים המזומנים החופשי המתואם עלה ל־64.1 מיליון דולר, לעומת 50.8 מיליון דולר לפני שנה.
- לקראת דוחות מאנדיי - למה מצפים האנליסטים?
- מאנדיי: "לא מחליפים עובדים אלא מעצימים אותם"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברבעון השני הוסיפה מאנדיי מספר שיא של לקוחות עם הכנסות חוזרות שנתיות (ARR) מעל 100 אלף דולר 1,472 לקוחות לעומת 1,009 לפני שנה, עלייה של 46%. שיעור השימור הכספי נטו בקרב לקוחות גדולים עמד על 117%. בנוסף, פתרון ה־CRM של החברה הגיע ל־100 מיליון דולר ARR, שלוש שנים בלבד לאחר שהושק. מאנדיי מינתה את האריס בבר לתפקיד סמנכ"ל השיווק ואת עדי דר לתפקיד סמנכ"לית חוויית הלקוח, והשיקה שלוש יכולות AI חדשות: Monday magic, Monday vibe ו-Monday sidekick במטרה להרחיב את השימושיות והאוטומציה בפלטפורמה.