כמה הרוויחה השנה פייסבוק מפרסום
צילום: Gerd Altmann from Pixabay

על מה באמת צריך להסתכל בדוחות של פייסבוק

השורה העליונה והתחתונה חשובות אבל לא רק: האנליסטים צופים עליה של 12% בהכנסות לצד ירידה ברווח המתואם: כל מה שצריך לדעת לקראת הדוחות של פייסבוק
אור צרפתי |

פייסבוק FACEBOOK (סימול:FB), החברה שהמציאה את המונח רשתות חברתיות, תדווח על תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי מיד לאחר הסגירה. ענקית המדיה הראתה ביצועי חלשים יותר לעומת עמיתיה מהסקטור הטכנולוגי, אך למרות זאת, החששות בשווקים לגבי ההכנסות הפרסום, במיוחד על רקע המגפה, היו פסימיים מידי. 

 

החברה עקפה את צפי האנליסטים בכל אחד מעשרת הרבעונים האחרונים, כאשר היא שוברת שיאי ביצועים יוצאי דופן. החברה מסתמכת בעיקר על פרסום, ונראה כי למחאות ברוח ״מחק את פייסבוק״ לצד הופעות חוזרות ונשנות בקונגרס האמריקאי, לא יצליחו ליצור השפעה חזקה על דוחותיה הכספיים. הרווח הנקי במהלך הרבעון השני כמעט והוכפל, מונע על ידי זינוק של 11% בהנכסות. 

 

אך הנהלת פייסבוק הזהירה שוב ושוב מפני צמיחה איטית יותר. האם זה הוא יהיה הרבעון שבו הביצועים יחטפו מכה ? זה לא נראה כך. האנליסטים צופים כי במהלך שלושת החודשים שהסתיימו בספטמבר, צפויה החברה מקליפורניה לדווח על הכנסות של 19.82 מיליארד דולר, ורווח מתואם למניה בסך 1.91 דולר. מדובר בזינוק של כ-12% לעומת הכנסות בסך 17.65 מיליארד דולר, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אך ירידה ברווח המתואם שהסתכם ב-2.12 דולר למניה. 

 

החברה מעריכה כי ההכנסות יתסכמו בכ-20.18 מיליארד דולר, ורווח מתואם בסך 1.99 דולר למניה, מעל לצפי האנליסטים. במשך שנת 2020 בכללותה, צפויה החברה להרוויח כ-8.05 דולר למניה, מתוך הכנסות בסך 80.24 מיליארד דולר, זינוק של 13.5% לעומת שנת 2019. 

 

תזרים המזומנים הצפוי עומד על 4.65 מיליארד דולר, לצד רווח תפעולי צפוי בסך 32.4%.

 

אצל ענקיות הטכנולוגיה לא קיים המונח ״לא לעמוד בציפיות״, צפי ההכנסות והרווח המתואם הם הבסיס, ולכן מרבית הסוחרים לא מבינים ״למה המניה יורדת למרות שהחברה ניפצה את הצפי ?!״. בחינה של השורה העליונה והתחתונה בלבד, מציגה למשקיע מה החברה עשתה במהלך הרבעון, אך לא תמיד מבהירה מהו הצפי להמשך והאם החברה במגמת צמיחה, לכן חשוב לבחון אינדקטורים נוספים.  

 

עסקי הפרסום הדיגיטלי הם נשמת אפה של פייסבוק, ואולי מהווים את הטריגר העיקרי לתנודתיות במניה. פייסבוק צפויה לראות עליה חזקה בקרב ממוצע יומי של המשתמשים הפעילים  (DAU) וגם בממוצע החודשי של המשתמשים הפעילים (MAU), וזאת לאור השהייה הממושכת בבית. מדדים אלו, נבחנים תחת זכוכית מגדלת אצל המשקיעים, ונחשבים ככאלה שגורמים למניה לזוז. פייסבוק זינקה בכמעט 35% במהלך השנה, ועל בסיס התמחור הגבוה, נראה שהמשקיעים אופטימיים לגבי עמידה בציפיות. 

 

עם כמעט שלושה מיליארד משתמשים במשפחת האפליקציות של החברה- פייסבוק, אינסטגרם, וואטס-אפ, ומסנג׳ר- למפרסמים אין מקום אחר ללכת אליו, במידה והם רוצים לקבל ערך עבור מודעת הפרסום. ברבעון השני, הכנסות מפרסום עלו רק ב-10% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת. זו לא רמת הצמיחה שפייסבוק רגילה אליה, אך לאור ההרס שהמגפה גרמה לרבים מלקוחותיה, צמיחה כלשהי התקבלה בברכה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

המשתמשים הפעילים  במהלך הרבעון השני היו 2.7 מיליארד, עלייה של 12% לעומת השנה הקודמת. המשתמשים הפעילים היומיים במהלך הרבעון השני, הסתכמו בכ-1.79 מיליארד, עליה של 12% ומעל לצפי של 1.74 מיליארד. 

 

שוב, אלו לא מספרים עוצרי נשימה בסטנדרטים של פייסבוק, אבל בכל זה הם מרשימים בהתחשב בנסיבות. בסיס המשתמשים הרחב של החברה, ויכולתה להעסיק את אותם משתמשים יהיו במוקד במהלך פרסום התוצאות. הצפי הוא 2.7 מיליארד משתמשים פעילים בחודש, עלייה של 10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעוד הצפי למספר המשתמשים הפעילים ביום עומד על 1.79 מיליארד, עלייה של 10% לעומת התקופה המקבילה. במידה ופייסבוק תגבור על הערכות אלו, כנראה שהמניה תצבע בירוק. 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.