גל שני: נתוני התחלואה בעולם לוחצים את המדדים באירופה ובניו-יורק
החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט יורדים כעת בעד 1.6%, כאשר ברקע נתוני שיא במספר הנדבקים בנגיף הקורונה בארה"ב והחזרת מגבלות בחלק מהמדינות בארה"ב, כאשר החשש הינו כי יוטלו אמצעי סגר נוספים בהמשך. בנוסף, חבילת התמריצים הפיסקליים כנראה לא תוכרז לפני ה-3 בנובמבר. גם הבורסות באירופה צונחות בעד 3% על רקע נתוני התחלואה והחשש מפני הטלת מגבלות נוספות.
לקריאה נוספת:
> הגל השני חזק יותר מהגל הראשון - גם בקורונה וגם בירידות בבורסה
> אירופה היא המפסידה הגדולה במלחמת המטבעות הנוכחית
מספר מקרי ההידבקות היומיים בנגיף הקורונה בארה"ב עלה לשיא של 69,967 בממוצע בשבוע האחרון, כך עולה מנתונים שפורסמו על ידי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס. במקביל, אשפוזים הקשורים לווירוס הקורונה עלו בשיעור של 5% או יותר ב-36 מדינות בארה"ב.
- הבית היקר בעולם עומד למכירה - זה הסכום
- למונייד: שווי הפעילות ירד ב-99%; ההנפקה בוול סטריט הצילה אותה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קצב התחלואה הביא מספר מדינות בארה"ב להחזיר אמצעי סגר מסוימים. כך למשל, מדינת אילינוי הורתה לסגור מסעדות מקורות בשיקגו.
"חוסר ודאות בנוגע להגבלות הקשורות לקורונה ולפוליטיקה הפנימית בארה"ב, אומר שצריך לצפות שהתנודתיות תישאר מוגברת בהמשך השנה", אמר מארק הפלה, מנהל ההשקעות הראשי ב-UBS ניהול הון. "עם זאת, אנו ממשיכים לראות אפסייד בטווח הבינוני".
"עם 10 חיסונים מועמדים, הנמצאים בניסויים בשלב מאוחר ברחבי העולם, התרחיש המרכזי שאנחנו צופים הוא שהסרת ההגבלות תחל ברבעון השני של 2021, מה שצפוי לסייע לרווחי התאגידים להתאושש לשיאים של טרום המגיפה עד סוף 2021", אמר.
ברקע לדברים, דברי הנשיא האמריקאי טראמפ מאתמול לפיהם "אחרי הבחירות נקבל את חבילת התמריצים הטובה ביותר שראיתם אי פעם". מדובר לכאורה בהתבטאות שאמורה לעודד את המשקיעים, אולם נזכיר, כי המשקיעים ציפו שחבילת תמריצים תוכרז עוד לפני הבחירות שיתקיימו ב-3 בנובמבר, מה שכנראה כבר לא יקרה, כאשר נכון לכרגע הבית הלבן והדמוקרטים בקונגרס לא הצליחו להגיע להסכמה על תנאים מסוימים בחבילת התמריצים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
גם הבורוסות באירופה נסחרות תחת לחץ
גם הבורסות המובילות באירופה נסחרות הבוקר בירידות שערים של עד 3%.
על פי הערכות, נשיא צרפת עמנואל מקרון צפוי להכריז על מגבלות חדשות בנאום שישודר היום בטלוויזיה. צרפת התגלתה כבין המדינות שנפגעו ביותר באירופה כשגל שני של הנגיף משתולל ברחבי היבשת.
גם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עשויה להודיע היום על הגבלות תנועה חדשות, על רקע העליה בהיקף התחלואה בגרמניה.
ממשלות באירופה עוסקות בצעדים חדשים שמטרתם לבלום את המגיפה, צעדים שעוררו הפגנות במקומות כמו איטליה, שם על פי הדיווחים הממשלה מכינה חבילת סיוע לעסקים שנפגעו מהמגבלות החדשות.
- 3.מייק1 28/10/2020 15:58הגב לתגובה זוהמדדים יורדים יותר ויותר. התלואה מהווה טריגר לתיקון מטה שזמן רב הוא מתבקש.
- 2.זה רק כותרת.היום עליות שלא נראו מעולם על הגלובוס. (ל"ת)צרנוחה 28/10/2020 13:16הגב לתגובה זו
- משקיע מודאג 28/10/2020 22:09הגב לתגובה זואיזה עליות בראשך...יש התרסקות גם היום ??
- 1.גל 28/10/2020 11:45הגב לתגובה זועל חבילת תמריצים .מתכון לנפילה!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
