"רק באמצע 2021 יחל חיסון המוני של האוכלוסייה נגד קורונה"
פחות או יותר מאז שהקורונה התפרצה לחיינו בראשית השנה, אנחנו כבר חושבים על החיסון שיבוא להציל אותנו. כרגע, אנחנו נמצאים בישורת האחרונה של הפיתוחים הראשונים, בתקווה שהם יביאו לסופה של המגפה שעושה שמות בכלכלה העולמית.
בתחילה חברות הפארמה הגדולות זכו לקיטונות של ביקורת מאחר ואינן מתעסקות לרוב בפיתוח חיסונים, אך לאחר התערבות הממשל האמריקאי, החברות הגדולות בעולם, בהן פייזר (PFE), ג'ונסון אנד ג'ונסון (JNJ), אסטרה זנקה (AZN) ועוד רבות וטובות, נכנסו למרוץ אחר שוק שמוערך בכ-20 מיליארד דולר בשנה.
אממה, בניגוד לסתם כדורים להורדת כאבי ראש או כל כדור גנרי אחר, כל טכנולוגיה למלחמה בווירוס היא שונה לחלוטין. הפיתוח של J&J לדוגמא, מבוסס על החיסון הראשון שאושר להילחם במחלת האבולה. עוד דוגמה היא שהחיסון של J&J צריך רק מנה אחת, בעוד של פייזר ומודרנה, נדרשים 2 מנות. אבל זה לא רק זה, כרגע המרוץ הוא על אישור מזורז ב-FDA האמריקאי, כדי שהחברות יוכלו לשווק את החיסון בזריזות.
להערכת סטיבן טפר, אנליסט הפארמה של בית ההשקעות IBI, למרות התקווה כי כבר השנה יתחיל האישור, בפועל מבצע החיסון לא יחל לפני מחצית השנה הבאה. כלומר קיץ 2021. "למרות שלוחות הזמנים מתחדדים, ההערכה שרק באמצע 2021 יחל חיסון המוני של האוכלוסייה עדיין תקף", קובע טפר.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הרשויות הרגולטוריות ובראשן ה-FDA לא ייקחו את הסיכונים שבחיסון המוני לפני שיהיה בידיהם מספיק מידע שהחיסון בטוח ויעיל לשימוש. יתרה מזאת, במידה שהרופאים, המדענים והציבור הרחב יאבדו אמון במערכות הרגולטוריות וירגישו שהחיסונים מאושרים בחיפזון וללא מידע מספק לגבי הבטיחות והיעילות, היקף המתחסנים יהיה נמוך והמאמץ למיגור הקורונה יכשל", הוסיף.
אז מה קורה מבחינת החברות?
מודרנה (MRNA): הגעת מודרנה להסכם עם ה-FDA לבחינת נתונים של חודשיים לאחר קבלת המנה השנייה של החיסון, בכ- 50% מהמדגם, מקצר את המסלול גם עבור שאר החברות. אך, עדיין הערכה סבירה היא שחיסון המוני לא יתחיל לפני אמצע 2021
חברת מודרנה נמצאת לקראת סיום גיוס המתנדבים לניסוי קליני שלב 3. מתוך 30,000 מבדקים שמתוכננים לניסוי, כ-90% כבר חוסנו ומעל 50% כבר קיבלו מנה שניה של החיסון. החברה הגיעה להסכמות עם ה- FDA, שלצורך אישור חירום היא תסתפק בנתוני בטיחות ויעילות של חודשיים לאחר קבלת המנה השנייה של החיסון, בכ- 50% מהמדגם. תוצאות שיהיו זמינות כבר לקראת סוף נובמבר.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
במידה שהתוצאות יהיו טובות קיימת האפשרות שיתקבל אישור חירום לקראת סוף השנה. אישור מיוחד שיאפשר לחסן צוותים רפואיים וצוותי חירום אחרים. האישור המלאה שיאפשר מעבר לחיסון הומני, צפוי רק לקראת אמצע השנה לאחר שיתקבלו נתונים מלאים של חצי שנה של מעקב.
פייזר וביונטק (BNTX): נמצאות בשלב דומה מאוד למודרנה וגם היא צפויה בימים הקרובים להגיע ל- 50% מתנדבים שקיבלו שתי מנות של חיסון. תוצאות פייזר ממעקב של חודשיים ב-50% מהמדגם צפויים להתפרסם סביב דצמבר. משכך, לוחות הזמנים של פייזר דומים מאוד לאלו של מודרנה.
אסטרהזניקה: החברה הודיעה שהיא מקווה להשיג אישור לשיווק בבריטניה עד סוף השנה, אך ייקח עוד כ-6 חודשים עד שניתן יהיה להגיע לחיסון המוני של האוכלוסייה. בארה"ב הניסוי שלב 3 של החברה עדיין תקוע בעקבות תופעת הלוואי הקשה שהתגלה לפני כחודש במתנדבת שהשתתפה בניסוי. בשלב זה לא ידוע מתי הניסוי יחודש ולכן קשה להעריך מתי אסטרהזניקה תוכל לקבל אישור לשיווק החיסון שלה בארה"ב.
J&J: החברה הודיעה על תחילתו של ניסוי קליני שלב 3 בחיסון שלה. למרות שג'ונסון נמצאת רביעית במרוץ ורק עתה התחילה את הניסוי, היא צפויה להדביק מעט את הפער וזאת ממספר סיבות. קצב גיוס המתנדבים צפוי להיות מהיר יותר מפני שהחיסון של ג'ונסון מתבסס על טכנולוגיה שכבר מוכרת בחיסונים אחרים.
- 18.מממ לא (ל"ת)חח 01/01/2021 10:47הגב לתגובה זו
- 17.עוד מישהו... 09/12/2020 20:26הגב לתגובה זומה שנקרא טעית 'קצת'... בחצי שנה חחחח
- 16.אין גבול ליהירות 07/10/2020 16:00הגב לתגובה זואין גבול ליהירות
- 15.מסעוד 07/10/2020 10:07הגב לתגובה זוואחכ רופאים ימליצו על מניות. האנליסטים מזמן איבדו ערכם.
- 14.אנונימי 07/10/2020 09:47הגב לתגובה זוכמו בפסיכולוגיה הפוכה השם של מודרנה קפץ עשרות ואולי מאות פעמים לאויר חכם הייתי ורצתי לקנות את מניותשלהם ,חשבתי שזה הזמן האידאלי לרכוב במעלה ההר בדרךלהרוויח איזה סכום נכבד,אז לא 3 חודשים אחרי המניה לא הגיע ליעד של הקניה,(79$)
- 13.חחחחח אין חיסון בכלל. ולא בטוח שיהיה (ל"ת)קקק 06/10/2020 13:03הגב לתגובה זו
- 12.לא לחיסון 06/10/2020 11:00הגב לתגובה זולא נסכים לחסן את עצמנו עם מחדל בטיחותי שכזה
- 11.אמ 06/10/2020 10:16הגב לתגובה זוכל הזמן אנליסטים אלק מנסים להרים את מחירי הדירות ומנסים להבהיל אותנו שהמחירים יעלו. שיעלו במאות אחוזים למי אכפת. אננשים מחפשים גרושים להביא אוכל הביתה. ואלה שיקנו כעת דירה יאכלו לקרדות ויצטערו
- 10.גילינו דוקטור חדש בביזפורטל (ל"ת)אבי 06/10/2020 09:35הגב לתגובה זו
- 9.רוביקס 05/10/2020 23:37הגב לתגובה זואסון
- נחתת היום מהחללית או מה? (ל"ת)דד 06/10/2020 13:03הגב לתגובה זו
- 8.אלי 05/10/2020 23:19הגב לתגובה זולמה לא מזכירים אותם?
- NVAX = אין חיסון בתרגום חופשי (ל"ת)איצ 06/10/2020 08:09הגב לתגובה זו
- 7.שגיא 05/10/2020 23:03הגב לתגובה זוומספיק60--70% חיסון כדי להגיע לחיסון עדר... מה שיקרה חודשיים אחרי תחילתו.
- 6.אמנון ט. 05/10/2020 21:58הגב לתגובה זוזיכרו מה אני, אמנון ט. כתבתי באוק' 2020: זה סיפור של 4-15 שנים. אם הווירוס יעשה מוטציות מהירות, לעולם לא יהיה חיסון. התרחיש בו לעולם לא יהיה חיסון בטוח ויעיל, הינו בעל סיכוי סטטיסטי גבוה מהסיכוי לחיסון המוני במחצית 2021.
- עוד מישהו... 09/12/2020 20:29הגב לתגובה זואפילו די אהבל
- 5.האסון האמיתי יתחיל אחרי החיסון חכו ותראו (ל"ת)אריאל 05/10/2020 21:18הגב לתגובה זו
- 4.סתם אחד 05/10/2020 20:52הגב לתגובה זומודרנה מורכבת בעיקר מהמון יחסי ציבור ובכירים בחברה שלא מפסיקים למכור מניות. תבינו לבד
- 3.בני 05/10/2020 20:45הגב לתגובה זויש עוד חברות שלו מדברים אלהם כמו טבע אופקו כן פייט פרוטליס פלוריסטם ועוד
- 2.מודרנה 05/10/2020 20:43הגב לתגובה זומודרנה תיהיה המנצחת ותקבל אישור מfda
- 1.חיסון עדר ינצח בסוף - כבר בקרוב בארץ (ל"ת)שמוליק 05/10/2020 20:37הגב לתגובה זו
- איך חיסון עדר, אם יש הדבקה חוזרת אחרי 3 חודשים ? (ל"ת)NVAX 06/10/2020 14:19הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
