לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח לאחר הירידות שנרשמו בסוף השבוע, על רקע הודעת הבית הלבן לפיה הנשיא דונלד טראמפ נדבק בקורונה. לדברי האנליסטים, לאירוע עשויות להיות השפעות פוליטיות וכלכליות משמעותיות, והוא אף עשוי להביא לכך שהנשיא טראמפ ישנה את גישתו ביחס לטיפול בנגיף. לכך מצטרף, העימות בין המועמדים לנשיאות והחשש מפני מצב בו המפסיד יסרב לקבל את התוצאות.
מחלת טראמפ עשויה להגדיל את התנודתיות בשווקים
להערכת ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, "בארה"ב ובעולם כולו יעקבו בימים הקרובים אחר הדיווחים על מצבו הרפואי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שחלה בקורונה. מבחינת ההשפעה על השווקים הפיננסיים, נראה שמחלתו של טראמפ היא ההתפתחות העשויה להגדיל מאוד את מידת התנודתיות".
"כתבנו בימים האחרונים על עליית מידת התנודתיות הצפויה בשווקים, המתומחרת בחוזים של הרבעון האחרון של 2020 בעסקאות נגזרים שונות, זאת לנוכח הקשיים הלוגיסטיים הצפויים סביב ספירת הקולות במערכת הבחירות הנוכחית ואפשרות לטענות לגבי מידת הכשרות של ההצבעה הנרחבת בדואר. לכך יש להוסיף עתה את מרחב האפשריות, ממחלה קלה ועד לתרחישים חמורים יותר, שיכולים להוביל לדחייה של מועד הבחירות ו/או להחלפת זהותו של המועמד לבחירות וסגנו".
בפמן ורזניק מציינים כי "בתקווה שהנשיא טראמפ יחלים במהרה, יתכן שמהמצב הקשה הנוכחי עוד אולי יצא משהו טוב. בפרט, יתכן שהנשיא ויאמץ גישה פחות פשרנית לנושא המאבק בקורונה, זאת תוך כדי הגברת ההשקעות בתרופות למחלה, חיסונים יעילים ומערכות בדיקה מידיות לגילוי נשאים. זה יזכיר את השינוי שחל בגישתו של ראש ממשלת בריטניה, מר ג'ונסון, לאחר שחלה והחלים, והפך להרבה יותר מחמיר בהתמודדות עם המחלה בבריטניה".
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הידבקות מגבירה את הסיכוי של ביידן לנצח
גם יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, מעריך כי להידבקות של טראמפ יש השפעה כלכלית רחבה, "בגדול הפרשנים מדברים על זה שההידבקות מגבירה את הסיכוי של ביידן לנצח. יש כאלה שאומרים שהדמוקרטים ינצחו גם בקונגרס גם בנשיאות, וכמובן יש לזה השלכות. בצד החיובי יש סיכוי לתוכנית פיסקאלית מרחיבה כשכולם מסכימים שהיא דרושה אבל בין הרפובליקאים והדמוקרטים יש מחלוקת על ההיקפים שלה. הדמוקרטים רוצים תוכנית סיוע של יותר מ-3 טריליון דולר והרפובליקאים רוצים תוכנית שלא תהיה גדולה 1.6 טריליון דולר והפערים גדולים אולי אפילו גדולים מידי".
"כרגע, ההערכות הן שאם הדמוקרטים ינצחו זה יהיה חיובי לכלכלה, הערכה נוספת היא שאם הדמוקרטים ינצחו הם יעשו מהלכים שטובים לטווח הארוך אבל עלולים לפגוע בוול סטריט בטווח הקצר. מדברים על העלאה בנטל המס על חברות, וקצת לתקן את הורדת המס המוגזמת של טראמפ כשנבחר, מהלך שעל פניו רע לשוק המניות ולחברות אבל טוב לכלכלה".
חשש מאי קבלת תוצאות הבחירות
- 12.למה חדות? (ל"ת)משה מיציע א 05/10/2020 09:49הגב לתגובה זו
- 11.חים ויצמן טל 05/10/2020 08:23הגב לתגובה זוהיום עליות חדות מדברים על זה שטרמאפ משתחרר
- משה מיציע א 05/10/2020 09:53הגב לתגובה זומסכנים משפחות הנוסעים!
- 10.בבחירות הקודמות אמרו שאם טראפ ייבחר השוק ירד, מכרתי הכל (ל"ת)ואכלתי אותה... 05/10/2020 07:15הגב לתגובה זו
- 9.Putting 04/10/2020 23:53הגב לתגובה זוהכיוון די ברור לי
- ???????????? (ל"ת)משה מיציע א 05/10/2020 09:47הגב לתגובה זו
- 8.מחר עליות חדות - שיפור במחלתו של טראמפ (ל"ת)אלי 04/10/2020 23:16הגב לתגובה זו
- השוק גימגם גם לפני שטראמפ נדבק (ל"ת)משה מיציע א 05/10/2020 09:47הגב לתגובה זו
- 7.חיים 04/10/2020 23:06הגב לתגובה זוהניתוח שלך צולע ולא מקצועי מחר מחרתיים טרמפ מגיח לעולם ואז הניצחון שלו הופך לכדור שלג.
- 6.שם טוב 04/10/2020 23:05הגב לתגובה זובעזרת השם בריאות
- 5.אולי בניתוחים של חולים האנליסטים יצליחו יותר!!!!!! (ל"ת)שלמה 04/10/2020 21:32הגב לתגובה זו
- 4.דב 04/10/2020 21:25הגב לתגובה זוורעות רוח. נא להפנים: המפלגה הדמוקרטית מייצגת את כל הרוע שבעולמנו. היא נשלטת על-ידי התנועות האנרכיסטיות האנטישמיות, ועל-ידי נציגי האסלאם. מי שמסתכל רק בממד הכלכלי ומ תעלם מההבטים הפוליטיים-אדאולוגיים חוטא למציאות. רק טראמפ. ולא רק עקב אהבתו למדינת ישראל.
- 3.הצלף 04/10/2020 20:43הגב לתגובה זוטראמפ לא חולה בקורונה הוא משווק תרופה מסוימת שכאלו הצילה לו את החיים ואת הבחירות ויגיד למיליוני אמריקאים הינה התרופה תתחילו לשווק אותה הוא יציל את וולסטריט מקריסה ויציל את הבחירות שלו בעזרת התרופה המיוחלת שהכול בלוף אחרי הבחירות אם התרופה הייתה בלוף הוא כבר ניבחר ואם לא הוא יזכר כרופא הכי טוב בעולם
- גם אישתו וכל היתר לא חולים? (ל"ת)משה מיציע א 05/10/2020 09:45הגב לתגובה זו
- 2.בשתי מילים- לא יודעים (ל"ת)אנונימי 04/10/2020 19:27הגב לתגובה זו
- 1.ממי 04/10/2020 18:41הגב לתגובה זואיש חוק צריך גם לדעת לקבל חוק
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
