האם זה הזמן לקנות מניות של חברות שירותי התיירות?
עד תחילתה של המגפה, היה נהוג לומר ששוק ההון צופה בין 3 חודשים ל-9 חודשים את מה שהולך להתרחש בכלכלה הריאלית. אבל אחרי מארס השחור השנה, הגיע הראלי של אפריל, שבו למדנו שכבר מרבית הפקטורים הוכנסו והשוק בכלל מכוון ל-2021 ואולי אפילו 2022. אין מה לעשות. 2020 היא שנה כלכלית אבודה. כל מי שעיניו בראשו ראה את זה כבר לפני חודשים ועכשיו כבר כולם מסכימים על כך. השוק אומנם ראה את זה כבר באפריל. אבל הוא מגלם את מה שצפוי ב-2021-2022 ובהינתן התמיכה של הפד' השוק טס למעלה. באופן כללי, אפשר לומר שהשוק ויתר לחלוטין על הטווח הקצר והתבונן לטווח הארוך. נזקים יש ויהיו, אבל יש גם אופטימיות. אופטימיות הנובעת מזה שבסוף הכול יחזור לקדמותו – זה הכל שאלה של זמן.
אבל, האם השוק אופטימי בכל הסקטורים?. נתייחס הפעם למניות של חברות המציעות שירותי תיירות מקוונים. כולנו מכירים אותן, רובנו השתמשנו בשירותים שלהם. בוקינג.קום (BKNG), אקספידיה (EXPE) וטריפ אדווייזר (TRIP) הם שלושת המוכרים בתחום בעולם. השווי המצרפי שלהן מגיע לכ-85 מיליארד דולר, אבל קרוב ל-80%, כלומר 70 מיליארד דולר, זה השווי של בוקינג. אקספידיה שווה 13 מיליארד. כולן גם סבלו מירידות שנעות בין 15% ל-30%, כמו מרבית הענף אליו הם משתייכים – מי יותר ומי פחות.
סוף המגפה, כרגע, עוד לא נראה באופק. עם זאת, האופציות לאישור מזורז של חיסון אפקטיבי של אחת מחברות הפארמה שבמרוץ, שצפויות להתחיל להציג תוצאות של מחקרים קליניים שלב 3 בחודש הבא עשוי להכניס תקוות רבות לשוק התיירות. במקרה שאחת עוברת לאישור מהיר של ה-FDA, חלק מהמניות פתאום הופכות להיות הרבה יותר אטרקטיביות כי יותר מחוסנים זה בהתאמה יותר תיירים. יותר תיירים זה יותר הזמנות ושימוש באמצעים מקוונים כמו בוקינג, אקספדיה וטריפאדוויזר.
על תיירות ומניות התיירות
נתחיל מזה שהתיירות לא מתה. היא פשוט הפכה מתיירות חו"ל בעיקרה לתיירות פנים. המגפה שינתה את זה. בנתונים שפרסמה בוקינג לאחרונה , היא קבעה כי שני שליש מהישראלים יצאו לנפוש בארץ בקיץ האחרון – לעומת 3% בלבד בשנה שעברה. זה אומר הרבה, אבל לעניינינו, בעיקר שלחברות המציעות דילים לנופשים עדיין, בהרבה מאוד מקומות בעולם, יש תזרים הכנסות קבוע. או לפחות היו בחודשים החמים. בארה"ב יש גידול של מאות אחוזים בתיירות פנים וכך גם ברחבי העולם.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כרגע, מובילת השוק היא בוקינג. היא ענקית בפני עצמה. שווי השוק שלה כאמור עומד כאמור על 70 מיליארד. בתחילת השנה המניה נסחרה במחיר של 2,074 דולר. היום – כ-1,710 דולר. כלומר מינוס של כ-15% מתחילת השנה. לא נורא בהתחשב בנסיבות. אבל השאלה אם יש לה לאן לטפס? מחיר המטרה של קונצנזוס האנליסטים ל-12 החודשים הקרובים עומד על קצת למעלה מ-1,900 דולר. זה יותר מ-10% אפסייד.
הבאה בתור היא אקספידיה, לה שווי שוק של 13 מיליארד ובתחילת השנה נסחרה ב-1101 דולר למניה. היום בכ-92 דולר למניה, כלומר תשואת חסר של 17% פחות או יותר. לפי הקונצנזוס, החברה צפויה להכניס 5.6 מיליארד דולר השנה ו-8.7 מיליארד דולר בשנה הבאה. מחיר היעד של המניה הוא 99.7 דולר.
טריפ אדווייזר כנראה נמצאת במצב הכי בעייתי. היא ירדה מרמה של 30 דולר למניה בתחילת השנה, לרמה של 19.4 דולר. כלומר ירידה של כ-34%. השוק צופה שהחברה תמשיך להתקשות והתחזית היא שלילית לשנה הקרובה. החברה צפויה להכניס השנה רק 659 מיליון דולר, אולם הצפי הוא שהיא תעבור את המיליארד דולר בשנה הבאה. כלומר עלייה של 60%.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לסיכום, נכון, עם הסגר הקשה, קצת קשה לחשוב על התיירות. אבל אם יימצא חיסון, גם בהינתן ויהיה גל מכירות בשל "קנה בשמועה, מכור בידיעה", המניות של נותני שירותי התיירות עשויות לעלות. כאן העיקרון כנראה עובד אחרת, במקרה הזה, כדאי לקנות בזמן הידיעה, או לפחות קצת לפניה, כי זו ידיעה שעשויה באמת להשפיע מאוד לטובה על חברות התיירות המקוונות ונראה שזה לא גלום במחיריהן.
אולי ייקח זמן עד שיהיה חיסון לכולם, אבל ברגע שיהיה אישור הרסן יתחיל להשתחרר ואנשים בהדרגה יצאו לנפוש. בסוף, גם צריך לזכור שאת מרבית הנזקים החברות כבר חטפו, מכאן, אפשר רק לקוות, יש להן רק לאן לטפס.
- 9.דוד 04/10/2020 12:16הגב לתגובה זוצריך להיכנס נכון לשנה-שנתיים.
- 8.אופנוען 04/10/2020 12:06הגב לתגובה זומדוע לא מצוינים הסימבולים של החברות בכתבה? לא הצלחתי למצוא סימבול של אקספידיה
- יואל 04/10/2020 12:51הגב לתגובה זוEXPE
- 7.לא (ל"ת)ליני 04/10/2020 10:30הגב לתגובה זו
- 6.Oz 03/10/2020 21:08הגב לתגובה זוכנראה בגלל שיש להן פלטפורמה טכנולוגית(והמון דאטה) יקרי ערך. אם כבר מעלים את זה - הבנקים בישראל חטפו ולא התאוששו, אולי שווה להשקיע שם?
- 5.רו"ח 03/10/2020 19:57הגב לתגובה זוברגע שיבוא חיסון תקפוץ משער 5700 אל שער 15000-20000
- 4.בעז 03/10/2020 18:35הגב לתגובה זואנו לפני גל שני אכזרי באירופה ובמרבית העולם. מדוב3 במקרה מובהק של לא לנסות לתפוס סכין שנופלת ובמקרה הזה נמצאת לפני צלילה נוספת.
- 3.טיבי 03/10/2020 15:27הגב לתגובה זוירידה
- 2.בטח.תקנה אתה בוקינג ב 1700 דולר.והרבה (ל"ת)יובל 03/10/2020 14:14הגב לתגובה זו
- 1.Ok 03/10/2020 12:51הגב לתגובה זוקנה ושכח לשנה ומאה אחוז עלייה לא חלום..
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
